Regióny Bratislava Top

Budovanie električkovej dráhy narazilo na vážny problém. Vallo poukazuje na človeka blízkeho Kočnerovi

Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

BRATISLAVA – Veľká oprava, veľké problémy. Aj keď to vyzeralo, že dúbravsko-karloveskú radiálu konečne spustia a nebudú musieť riešiť žiadne nové úskalia, opak je pravdou. A tentokrát zo skrine vyskočil kostlivec, ktorý má mať veľmi úzke väzby s obžalovaným Marianom Kočnerom. Podľa magistrátu je reálne ohrozené spustenie dúbravskej radiály, a aj keď v Karlovej Vsi vedia zabezpečiť náhradné riešenie, obyvatelia susednej mestskej časti to budú mať komplikovanejšie. Podľa primátora sú k dispozícii štyri riešenia, ktoré by mohli zapeklitú situáciu vyriešiť. 

 

Podľa pôvodných plánov mala byť prvá etapa modernizácie dúbravsko-karloveskej radiály, ktorá bola od Molecovej po obratisko Karlova Ves, hotová už koncom septembra. Viaceré problémy však zabezpečili to, že sa termín odovzdania električkovej trate v danom úseku posunul na druhú polovicu novembra. Električky majú za sebou skušobné jazdy, zo strany Bratislavského kraja prebieha aj kolaudačné konanie. Všetko smerovalo k tomu, že by sa električky v smere z obratiska po Molecovu mohli pustiť bez vážnejších problémov už čoskoro. To však magistrát nepočítal so zapeklitou situáciou, ktorú musia riešiť v súčasnosti.

V hre je totiž človek, ktorý má byť známym Mariana Kočnera. Ten v súčasnosti sedí vo väzbe pre kauzu zmenky, okrem iného je obžalovaný aj z iných trestných činov. Samotná osoba má byť podľa slov primátora hlavného mesta Matúša Valla podnikateľ Branislav Božek. Zastupovať má majiteľov pozemkov, na ktorých stojí meniareň Dolné Krčace. V praxi ide o budovu, v ktorej sa mení striedavý prúd bežného užívania na jednosmerný prúd o napätí 600 Voltov potrebný pre MHD. Samotná meniareň má na troch rôznych pozemkoch stáť od roku 1983, pričom patrí mestu.

Spustenie dúbravsko-karloveskej radiály sa zrejme opäť o niečo zdrží. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

Problémy s políciou?

Podľa Valla sa Božek snaží obrátiť situáciu vo svoj prospech na neadekvátne obohatenie. “Trvalo v rozpore so zákonom znemožňuje prístup pracovníkov DPB na pozemok s meniarňou, a to napriek asistencii príslušníkov policajného zboru. Zneužíva tak situáciu, pretože si je vedomý, že bez aktívneho prístupu našich pracovníkov k meniarni nie je možné spustiť električku v plnohodnotnom režime. Situáciu sa snaží využiť a žiada od mesta peniaze za predaj alebo prenájom pozemkov, ktorých majiteľov zastupuje,” vysvetlil Vallo. Ako dodal, pred meniarňou má stáť auto s pracovníkmi bezpečnostnej služby, ktorí sa mali pracovníkom Dopravného podniku Bratislava vyhrážať a zastrašovať ich. Následne dodal, že DPB má na prístup k meniarni zákonný nárok a tak nemôže na požiadavky podnikateľa pristúpiť. “Zvlášť nie pod nátlakom a za neadekvátnu cenu. K zmene postoja mesta nás nemôže prinútiť ani časová tieseň, do ktorej nás kvôli obmedzovaniu vstupu k meniarni dostal. Pri pokusoch vstúpiť k meniarni sú fyzicky ohrozovaní pracovníci DPB a musia čeliť nevyberaným vyhrážkam a urážkam,” oboznámil novinárov.

Problém je však oveľa ďalekosiahlejší. Podľa primátora pracovníkom nepomohla ani štátna polícia, ktorá mala odmietnuť zabezpečiť prístup pracovníkov dopravného podniku k meniarni. Vallove slová potvrdili aj zo štátnej polície. “Vo Vami uvedenom prípade ide o občianskoprávny spor medzi dvoma stranami, ktorého riešenie nie je v kompetencii polície,” uviedla hovorkyňa bratislavskej polície Veronika Slamková.

Električková trať v Karlovej Vsi je hotová, už prešla aj prvými skúškami. V súčasnosti ju brzdí spor s meniarňou na Dolných Krčacoch. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

Alternatíva v Karlovej Vsi nie je alternatívou Dúbravky

Kým v Karlovej Vsi vie magistrát spolu s mestským podnikom zabezpečiť náhradné riešenie, v Dúbravke takáto možnosť nie je. Namiesto meniarne na Dolných Krčacoch totiž napoja električkovú trať na iný zdroj elektriny. V danom úseku (zhruba 500 metrov) budú síce musieť električky jazdiť pomalšie, avšak budú aspoň jazdiť. Predpokladané spustenie karloveskej radiály odhaduje magistrát na druhú polovicu budúceho týždňa. Okrem toho je mesto podľa slov primátora pripravené vysporiadať legitímne nároky majiteľov pozemkov za primeranú hodnotu podľa znaleckého posudku.

“Mesto pritom nežiada žiadne sústavné užívanie dotknutých pozemkov, iba umožnenie nevyhnutného prístupu k meniarni, ktorá je súčasťou električkovej dráhy. Vykonanie prístupu neznehodnocuje dotknuté pozemky. Pokiaľ tak vlastníci pozemkov, zastúpení pánom Božekom alebo ďalšími jednotlivcami, neurobia, ale naopak budú ďalej brániť prístupu, mesto musí v záujme obyvateľov Bratislavy voči týmto vlastníkom uplatniť nárok na náhradu škody, hoci sa tomuto riešeniu doteraz snažilo vyhnúť,” vysvetľuje primátor. Ako dodáva, mesto má 4 možnosti, ako situáciu riešiť. Prvým je vydanie neodkladného opatrenia súdom, pričom požiadavku na túto možnosť už mali podať. Súd má ale zo zákona 30 dní na to, aby rozhodol.

Dôvodom omeškania má byť meniareň, do ktorej má brániť vstúpiť pracovníkom Dopravného podniku Bratislava človek blízky Marianovi Kočnerovi. Budovu v súčasnosti strážia. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

“Kočnerov človek”

Inou možnosťou je zapísanie vecného bremena do katastra nehnuteľností, pričom tento krok už rovnako mali spraviť. Aj tu však narazili na problém. “Bohužiaľ, pán Božek použil na obštrukciu nášho návrhu overený trik a kataster v dôsledku nedobrej úpravy musí uprednostniť návrh na zápis zmeny vlastníctva pozemkov, ktorý účelovo podal tento pán a jemu spriaznené osoby,” konštatoval. Okrem týchto dvoch možností môže magistrát napojiť električkovú trať z Dúbravky do Karlovej Vsi z inej meniarne, ktorú ale v súčasnosti nemajú k dispozícii. “Posledná možnosť je, že vlastníci pozemkov zmenia postoj a umožnia bezproblémový prístup pracovníkov DPB do meniarne na ich pozemkoch,” uviedol Vallo. Ak sa ale nepodarí vyriešiť spor ani jednou zo štyroch možností, tak električka do Dúbravky jazdiť nebude.

Podľa denníka Sme mal Božek pre Kočnera v minulosti vynášať informácie z katastra, pričom táto skutočnosť má vyplývať z údajnej komunikácie medzi nimi. Podľa portálu je možné, že Kočnerovi vyniesol aj informácie, že sa o kauzu Technopol zaujímal zavraždený novinár Ján Kuciak. Samotný Božek má v súčasnosti využívať situáciu na to, aby “pomohol” majiteľom pozemkov vyrokovať buď ich predaj mestu, alebo zámenu za pozemky v inej lokalite. Ako magistrát uviedol, zatiaľ neuvažujú nad podaním trestného oznámenia, všetko závisí od toho, ako sa podarí vyriešiť tento spor. Podľa hovorcu magistrátu Petra Bublu však budú minimálne požadovať náhradu škody, keďže alternatívna doprava autobusov X5 stojí denne 7,7-tisíc eur.

Glob.sk vo veci oslovil aj štátnu políciu, článok aktualizuje o ich stanovisko.

Mohlo by vás zaujímať

Galéria
Električková trať z Molecovej po obratisko Karlova Ves je dokončená, čaká sa na jej spustenie. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Podľa hovorcu magistrátu stojí alternatívna doprava z Dúbravky do Karlovej Vsi a naopak denne 7,7-tisíca eur. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Mesto bude zrejme požadovať od majiteľov pozemkov vyplatenie škody. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Kým v Karlovej Vsi vie magistrát zabezpečiť alteratívnu možnosť prepravy električkou, v Dúbravke takúto možnosť nemajú. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Podľa magistrátu by mala byť električková trať z Molecovej po obratisko Karlova Ves spustená už budúci týždeň. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Zmodernizovaná električková trať prešla prvotnými skúškami.Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Môže sa stať, že Dúbravčania si zmodernizovanú električkovú trať ani neužijú. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Za patáliami okolo električkovej trate má stáť človek, ktorý má mať blízko k Marianovi Kočnerovi. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
navigate_before
navigate_next