Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

CHAOS a NESKUTOČNÉ dopravné problémy. Z výstavby nových diaľnic a obchvatov nebude tak skoro nič

Otvorili križovatku Triblavina na diaľnici D1. ZDROJ: TASR - Michal Svítok

BRATISLAVA – Jednou z hlavných priorít Slovenska na roku 2022 je dopravná infraštruktúra, budovanie diaľničnej siete, rekonštrukcia ciest I. triedy, výstavba obchvatu Prešova, Šale alebo dostavba strategickej križovatky Triblavina D1D4. No už na začiatku roka všetko nasvedčuje tomu, že ani stavby, ktoré si určilo v roku 2022 ministerstvo dopravy ako prioritné, nebudú postavené a zrealizované. Pritom dôležitých stavieb je naozaj viac ako dosť.

 

Na základe zoznamu investičných priorít v cestnej infraštruktúre sa má riadiť príprava, výstavba aj údržba diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy v tomto desaťročí. Rezort dopravy pripravoval dokument spolu s Útvarom hodnoty za peniaze na ministerstve financií. Zoznam viac ako sto projektov vznikol podľa kritérií ako dopravná intenzita, spoločenská priorita a pomer nákladov a prínosov. Na zoznam priorít nadväzuje harmonogram prípravy a výstavby projektov cestnej infraštruktúry. Podľa zoznamu investičných priorít v cestnej infraštruktúre, ktorý ministerstvo dopravy a výstavby pripravilo a vláda schválila v roku 2020, je obchvat Levíc na prvom mieste. Respektíve bolo. Štát uvažoval, že obchvat Levíc o celkovej dĺžke štyroch kilometrov si vyžiada investície vo výške 15 miliónov EUR. No všetko je inak.

Obchvat totiž ministerstva dopravy nie je na výstavbu pripravený a tak skoro sa stavať ani nebude. Napriek tomu, že tento projekt má najvyššiu prioritu, ale nikam aktuálne neposunul. „Možno v očiach obyvateľstva sa neposunul, ale obchvat Levíc je najvyššou prioritou, ale s najnižšou pripravenosťou. To, že sa pripravuje, alebo že sa tam robia konania v oblasti environmentálnej štúdie, alebo územného plánovania, jednoducho obchvat najbližšie roky do výstavby nepôjde, lebo nie je pripravený. Dovtedy sa budú stavať a financovať stavby, ktoré sú v procese výstavby alebo vo vysokom štádiu prípravy,” povedal minister dopravy a výstavby Andrej Doležal na sociálnej sieti.

 

Minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal FOTO TASR – Jakub Kotian

Minimálne problematická je rýchlostná cesta R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany, kde sú v spore dva štátne orgány – Úrad pre verejné obstarávanie a ministerstvo dopravy. Úrad pre verejné obstarávanie zrušil totiž súťaž na R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany, ktorá sa pripravovala zhruba tri roky a teraz by sa mala zopakovať odznova. Predseda Úradu pre verejné obstarávanie Miroslav Hlivák tvrdí, že je to právny problém. Aj Európska komisia podľa neho potvrdzuje, že sa úrad na vec pozerá správne. Hlivák upozornil, že rozhodnutia úradu podliehajú prieskumu súdov a v prípade eurofondových zákaziek aj audítorom Európskej komisie. Zdôraznil, že ak Slovensko čerpá prostriedky z Európskej únie, musí splniť aj jej podmienky. “Odmietam, aby sme bagatelizovali porušenia zákona. Úrad je zo zákona zriadený na to, aby dohliadal, či pri nakladaní s verejnými prostriedkami je porušený zákon,” zdôraznil. Odmieta tiež, že by v tomto prípade išlo o “úradnícku šikanu”.

Podľa ministra dopravy Andreja Doležala Úrad pre verejné obstarávanie ako odvolací orgán podľa neho nemusí zrušiť súťaž. Podotkol, že nie je možné rozhodnúť o zrušení obstarávania bez preukázania “čo i len potenciálneho” vplyvu na výsledok zákazky. “Odmietame akýkoľvek vplyv na výsledok zákazky,” zdôraznil minister.  Doležal skonštatoval, že súťaž na R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany bola vyhlásená v decembri 2018 a po jeho nástupe do funkcie ministra už nebolo možné otvoriť súťaž a meniť podmienky. Priblížil, že predložili štyri odborné posudky. “Päť rokov žiadne verejné obstarávanie, žiadny účastník vo verejnom obstarávaní nepredložil žiadny ekvivalent FIDIC-u, lebo žiadny neexistuje,” vyhlásil minister. Ak Rada Úradu pre verejné obstarávanie potvrdí prvostupňové rozhodnutie úradu a súťaž zruší, Košice podľa neho nebudú mať obchvat skôr ako v roku 2029. Pre región Košíc, kde predmetný úsek odvedie kamiónovú, tranzitnú dopravu a súvisí to aj s plánovanými investíciami v regióne by to bolo fatálne rozhodnutie. Aktuálne je podané odvolanie zo strany Národnej diaľničnej spoločnosti, o ktorom má rozhodnúť Rada Úradu pre verejné obstarávanie. Tá má na to lehotu 45 dní a môže rozhodnutie potvrdiť alebo zmeniť.

 

Prvé bloky podkladových vrstiev pod vozovku v tuneli Višňové sa položili. Zdroj: TASR

Ďalší problém – tunel Višňové. Národná diaľničná spoločnosť podpísala v apríli 2021 zmluvu so spoločnosťou Skanska, ktorá je novým zhotoviteľom úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala. Zmluvná cena na dokončenie 13,5-kilometrového úseku D1 vrátane 7,5 kilometra dlhého tunela Višňové je 255 miliónov eur. Diaľničiari v decembri minulého roka potvrdili, že diaľničný tunel Višňové pri Žiline sa nepodarí sprejazdniť v pôvodne avizovanom termíne, teda do konca roka 2023. Dôvodom sú zistenia z diagnostiky stavby tunela, ktorá preukázala, že je nutné urobiť opravné práce vo veľkom rozsahu. Zhotoviteľ stavby, ktorým je spoločnosť Skanska, začal na prelome rokov s úvodným kladením podkladových betónov pod budúcu vozovku. V oboch tunelových rúrach je celkovo naprojektovaných vyše 1200 betónových blokov, do ktorých pôjde zhruba 72.000 kubických metrov betónu.

Kladenie je realizované 3D navádzaným grejderom, ktorého milimetrovú presnosť zabezpečuje robotická totálna stanica. “Na prelome rokov sme začali s realizáciou betonáže pláne pod vozovkové vrstvy v tuneli. Zatiaľ sme zabetónovali 15 blokov v severnej tunelovej rúre. A keďže sme minulý týždeň ukončili betonáž sekundárneho ostenia v druhom zálive, to nám umožňuje pokračovať v betonáži pláne v ďalších blokoch,” zhodnotil Igor Jurík, vedúci strediska podzemných stavieb Skanska SK. “Spoločnosť Skanska rozširuje personálne kapacity a mechanizmy jednak v tuneli, ako aj na vonkajších úsekoch stavby pre čo najrýchlejší postup prác na dostavbe tohto úseku diaľnice,” dodal riaditeľ závodu Inžinierske staviteľstvo Skanska SK Ivan Dimitrov.

 

Výstavba križovatky Ivanka – Sever, kde sa križuje diaľnica D1 s D4. ZDROJ: TASR – Michal Svítok

Neuralgickým bodom osobnej aj nákladnej dopravy na Slovensku je križovatka diaľnic D1 a D4 Triblavina, bez ktorej je bratislavský obchvat v plnom rozsahu nepoužiteľný a mal by byť hotový až v roku 2026. Andrej Doležal ale predpokladá, že križovatka diaľnic D1 a D4 by sa mohla začať stavať na jar. Ide o jednu z jeho priorít v tomto roku. Stále podľa jeho slov beží vyhodnocovanie ponúk. Minister dopravy zaradil k prioritám aj vyriešenie výberu mýta pre Slovensko. Upozornil, že na konci tohto roka sa končí zmluva so SkyTollom. “Máme pripravené riešenia, všetko je rozbehnuté tak, že bude zabezpečený výber mýta a bude aj významne efektívnejší od začiatku nového roka,” dodal. Z pohľadu železníc plánuje ministerstvo spolu s primátorom Bratislavy ohlásiť začatie architektonicko-biznisovej štúdie na riešenie Hlavnej stanice v Bratislave. Úlohy má rezort dopravy aj vo vzťahu k stanici v Trenčíne v súvislosti s titulom Európske hlavné mesto kultúry.