Regióny Bratislava Banská Bystrica Košice Nitra Prešov Trenčín Trnava Žilina Top

CHAOS na železnici pokračuje: Chcú RUŠIŤ mimoriadne frekventované ZASTÁVKY na trase Bratislava – Žilina – Košice

Nový vlakový grafikon úplne zmení trasu rýchlika na trase Bratislava-Žilina-Košice. Zdroj: TASR / Milan Kapusta

BRATISLAVA – Automobilová doprava by sa mala obmedziť, prioritu majú mať alternatívne spôsoby dopravy, vrátane tej vlakovej. Aspoň také sú a boli plány ministerstva dopravy. No realita je iná. Najmä v posledných týždňoch totiž na Slovensku vyvolali búrlivé diskusie plány a úvahy ministerstva dopravy a Železničnej spoločnosti Slovensko o rušení viacerých vlakových spojov, zastávok a nových grafikonoch.

 

Ešte ani poriadne nedozneli diskusie na tému rušenie vlakov v Bratislave a okolí, ktoré by spôsobili enormné problémy celému regiónu, obciam a ich obyvateľom a už je tu ďalší problém. Je ním návrh nového grafikonu vlakovej dopravy na trase Bratislava – Žilina – Košice, kde by už po novom nemal  rýchlik zastavovať vo viacerých mestách – Leopoldov, Piešťany, Nové Mesto nad Váhom alebo Margecany.

Proti návrhu zmien grafikonu vlakovej dopravy 2023, ktorý od decembra plánuje zrušiť zastavovanie väčšiny diaľkových vlakov osobnej prepravy v železničných staniciach Leopoldov a Piešťany, vznikla aj petícia. Vyhlásilo ju Združenie miest a obcí, región JE Jaslovské Bohunice. Svoj nesúhlas s navrhovanou zmenou od 26. júla do utorka elektronicky vyjadrilo viac ako 4-tisíc občanov z vyše 70 obcí a miest nielen zo spádovej oblasti železničnej trate. Zmena sa má dotknúť viac ako 25 vlakových spojov vedených ako expres na trase Bratislava – Košice a späť. Veľká komplikácia je to najmä pre Piešťany, keďže legendárne kúpeľné mesto príde o priame rýchlikové spojenie s Bratislavou a Košicami.

 

V Bratislave a okolí sa uvažuje o zrušení vlakových spojení. Okolité obce sú radikálne proti. ZDROJ: fb obec Ivanka pri Dunaji

Z pohľadu rozvoja nášho kúpeľného mesta a z pohľadu opatrení pre spomalenie klimatickej zmeny sa však tento krok javí ako nešťastný. Do nášho mesta cestujú klienti kúpeľov z celého Slovenska ako aj okolitých i vzdialených krajín. Kúpele sú využívané najmä pre liečbu pohybového ústrojenstva a preto predpokladáme, že tí klienti, ktorí majú problém s pohybovým ústrojenstvom a cestujú verejnou dopravou, budú mať problém s jedným i viacerými prestupmi. Toto sa týka i turistov, ktorí vyhľadávajú naše mesto ako i dlhodobo ubytovaných klientov, ktorí by chceli spoznávať krásy Slovenska. Rovnako v prípade klimatickej zmeny sa Slovensko zaviazalo k mnohým opatreniam pre zníženie emisií skleníkových plynov. Tu však musia byť okrem samosprávy súčinné aj všetky zložky a štátnej a verejnej správy ako aj podnikateľské prostredie a občania. Preto nedokážeme pochopiť, že v rámci opatrenia pre zníženie emisií z dopravy chce štát podporovať presun na ekologickú verejnú hromadnú dopravu na úkor jednotlivej automobilovej dopravy, ale zároveň národný dopravca urobí kroky, ktoré má presne opačný efekt. Napríklad zníženie dostupnosti spojov – t.j. zrušenie spojenia nášho mesta s Košicami a Popradom podporí automobilovú dopravu na východ krajiny. Rovnako neobsluhovanie relatívne novopostavených zastávok v okolitých dedinách a menších mestách na trase presunie ľudí do áut, pretože sa nedostanú inak do práce,“ povedala Drahomíra Moretová vedúca Kancelárie vedenia mesta Piešťany.

 

V Bratislave a okolí sa uvažuje o zrušení vlakových spojení. Okolité obce sú radikálne proti. ZDROJ: TASR

Moretová zároveň dodal, že primátor Piešťan rokuje ohľadom tohto problému so Združením miest a obcí, aktívny je aj samosprávny kraj a mesto oslovilo aj poslancov Národnej rady z Piešťan. „Okrem toho sme ŽSS zaslali list – naše pripomienky, ktorý Vám zasielame v kópii, ako aj odpoveď ŽSS na naše pripomienky. V súčasnosti prebieha v našom meste tiež Petícia Združenia miest a obcí, región JE Jaslovské Bohunice proti plánovanej zmene grafikonu vlakovej dopravy, ktorou sa od decembra 2022 plánuje zrušiť zastavovanie väčšiny rýchlikov v železničných staniciach Leopoldov a Piešťany. O túto petíciu je z radov občanov veľký záujem a dúfame, že pohne svedomím všetkých kompetentných. Pri spracúvaní návrhu rušenia zastávok v Piešťanoch s nami (Mestom Piešťany) nikto nekomunikoval, ani nám nebol návrh zaslaný, podľa dostupných  informácií bol návrh zaslaný len na samosprávne kraje,“ zdôraznila Moretová. O informácie sme požiadali aj tlačový odbor ministerstva financií.

 

Nový vlakový grafikon úplne zmení trasu rýchlika na trase Bratislava-Žilina-Košice. Zdroj: TASR / Milan Kapusta

Podľa nového vlakového grafikonu, ktorý pripravuje ministerstva dopravy a ministerstvo financií, sa nepočíta pri ceste rýchlikom z Bratislavy do Košíc so zastávkami v Leopoldove, Piešťanoch, Novom Meste nad Váhom, Trenčianskej Teplej alebo Margecanoch. Z akého dôvodu?

Všetky zmeny v novom grafikone sú súčasťou reformy verejnej dopravy v súlade s plánom obnovy a odolnosti. Jej cieľom je prilákať viac cestujúcich do vlakov vďaka rýchlejším a častejším vlakovým spojeniam. Základným nástrojom, podľa ktorého sa robí reforma je Plán dopravnej obsluhy (PDO). Ten vypracovávali experti ministerstva dopravy, financií, ZSSK a ŽSR a tiež akademickej sféry. Plán určuje počty vlakov na jednotlivých tratiach a miesta zastavenia a navrhuje celý rad optimalizačných opatrení, vďaka čomu bude môcť za približne rovnaký balík peňazí jazdiť viac vlakov ako dnes.  Zmeny grafikonu prinesú v prvom rade pozitíva. Zrýchli sa cestovanie medzi Košicami a Bratislavou približne o 25 minút, čo sa dotkne takmer 90% cestujúcich. Pribudnú nové prípoje každé 2 hodiny v smeroch Košice – Žilina – Ostrava (Praha) a taktiež Bratislava – Košice – Humenné. Regionálne rýchliky z Bratislavy do Trenčína, resp. Žiliny budú jazdiť celý deň každú hodinu, 7 dní v týždni.

Má ministerstvo financií vypracovanú analýzu prepravy cestujúcich pri ceste rýchlikom z Bratislavy do Košíc?

Na základe analýzy prepravných prúdov (počty cestujúcich medzi jednotlivými stanicami) ide až 87 % cestujúcich v rýchliku (Bratislava – Žilina – Košice) do staníc Trnava a Bratislava. Ide o približne 9 500 cestujúcich denne. Týmto cestujúcim sa kvalita a najmä rýchlosť cestovania výrazne zlepší, keďže podľa nového návrhu sa im cestovanie skráti o 12 minút. 13 % ľudí v týchto rýchlikoch ide do staníc Piešťany, Nové Mesto a Leopoldov. Títo cestujúci síce budú musieť po novom prestupovať, no celkový čas prepravy zostáva na rovnakej úrovni ako doteraz. Zároveň chceme zdôrazniť, že z hľadiska celkového počtu cestujúcich z uvedených staníc tento rýchlik využíva len 5 % cestujúcich. Pre zvyšných 95 % cestujúcich sa nič nemení a naďalej budú môcť cestovať vlakmi každú hodinu priamo bez prestupu. Tu by sme však chceli zdôrazniť, že veľkým prínosom tejto zmeny je práve navýšenie počtu rýchlych spojení medzi Bratislavou a Trenčínom a to až o 30 %.

Aké budú alternatívne vlakové spojenia pre dotknuté mestá a regióny?

Medzi Bratislavou a Žilinou budú premávať regionálne rýchliky. Tie pôjdu v úseku Bratislava – Trenčín každú hodinu a v úseku Trenčín – Žilina každé dve hodiny. Vlaky budú premávať od 5 hod. ráno do 23 hod. večer, a to každý deň. Celkový počet vlakov v pracovných dňoch tak bude rovnaký a cez víkend dokonca dvojnásobný. Inak povedané, napríklad cestujúci z Piešťan, ktorí smerom na Košice budú musieť prestupovať v Trenčíne budú aj napriek tomu cestovať rýchlejšie asi o 5 minút. Budú mať viac možností dostať sa do Trenčína, resp. Žiliny, keďže sa rozšíri počet regionálnych rýchlikov z Bratislavy. Na východe sa zase zatraktívnia osobné vlaky medzi Margecanmi a Košicami.

 

Galéria
Nový vlakový grafikon úplne zmení trasu rýchlika na trase Bratislava-Žilina-Košice. Zdroj: TASR / Milan Kapusta
Nový vlakový grafikon úplne zmení trasu rýchlika na trase Bratislava-Žilina-Košice. Zdroj: TASR / Milan Kapusta
Nový vlakový grafikon úplne zmení trasu rýchlika na trase Bratislava-Žilina-Košice. Zdroj: TASR / Milan Kapusta
Nový vlakový grafikon úplne zmení trasu rýchlika na trase Bratislava-Žilina-Košice. Zdroj: TASR / Milan Kapusta
Nový vlakový grafikon úplne zmení trasu rýchlika na trase Bratislava-Žilina-Košice. Zdroj: TASR / Milan Kapusta
Nový vlakový grafikon úplne zmení trasu rýchlika na trase Bratislava-Žilina-Košice. Zdroj: TASR / Milan Kapusta
navigate_before
navigate_next