BRATISLAVA – Automobilová doprava by sa mala obmedziť, prioritu majú mať alternatívne spôsoby dopravy, vrátane tej vlakovej. Aspoň také sú a boli plány ministerstva dopravy. No realita je iná. Najmä v posledných týždňoch totiž na Slovensku vyvolali búrlivé diskusie plány a úvahy ministerstva dopravy a Železničnej spoločnosti Slovensko o rušení viacerých vlakových spojov, zastávok a nových grafikonoch.
Ešte ani poriadne nedozneli diskusie na tému rušenie vlakov v Bratislave a okolí, ktoré by spôsobili enormné problémy celému regiónu, obciam a ich obyvateľom a už je tu ďalší problém. Je ním návrh nového grafikonu vlakovej dopravy na trase Bratislava – Žilina – Košice, kde by už po novom nemal rýchlik zastavovať vo viacerých mestách – Leopoldov, Piešťany, Nové Mesto nad Váhom alebo Margecany.
Proti návrhu zmien grafikonu vlakovej dopravy 2023, ktorý od decembra plánuje zrušiť zastavovanie väčšiny diaľkových vlakov osobnej prepravy v železničných staniciach Leopoldov a Piešťany, vznikla aj petícia. Vyhlásilo ju Združenie miest a obcí, región JE Jaslovské Bohunice. Svoj nesúhlas s navrhovanou zmenou od 26. júla do utorka elektronicky vyjadrilo viac ako 4-tisíc občanov z vyše 70 obcí a miest nielen zo spádovej oblasti železničnej trate. Zmena sa má dotknúť viac ako 25 vlakových spojov vedených ako expres na trase Bratislava – Košice a späť. Veľká komplikácia je to najmä pre Piešťany, keďže legendárne kúpeľné mesto príde o priame rýchlikové spojenie s Bratislavou a Košicami.
„Z pohľadu rozvoja nášho kúpeľného mesta a z pohľadu opatrení pre spomalenie klimatickej zmeny sa však tento krok javí ako nešťastný. Do nášho mesta cestujú klienti kúpeľov z celého Slovenska ako aj okolitých i vzdialených krajín. Kúpele sú využívané najmä pre liečbu pohybového ústrojenstva a preto predpokladáme, že tí klienti, ktorí majú problém s pohybovým ústrojenstvom a cestujú verejnou dopravou, budú mať problém s jedným i viacerými prestupmi. Toto sa týka i turistov, ktorí vyhľadávajú naše mesto ako i dlhodobo ubytovaných klientov, ktorí by chceli spoznávať krásy Slovenska. Rovnako v prípade klimatickej zmeny sa Slovensko zaviazalo k mnohým opatreniam pre zníženie emisií skleníkových plynov. Tu však musia byť okrem samosprávy súčinné aj všetky zložky a štátnej a verejnej správy ako aj podnikateľské prostredie a občania. Preto nedokážeme pochopiť, že v rámci opatrenia pre zníženie emisií z dopravy chce štát podporovať presun na ekologickú verejnú hromadnú dopravu na úkor jednotlivej automobilovej dopravy, ale zároveň národný dopravca urobí kroky, ktoré má presne opačný efekt. Napríklad zníženie dostupnosti spojov – t.j. zrušenie spojenia nášho mesta s Košicami a Popradom podporí automobilovú dopravu na východ krajiny. Rovnako neobsluhovanie relatívne novopostavených zastávok v okolitých dedinách a menších mestách na trase presunie ľudí do áut, pretože sa nedostanú inak do práce,“ povedala Drahomíra Moretová vedúca Kancelárie vedenia mesta Piešťany.
Moretová zároveň dodal, že primátor Piešťan rokuje ohľadom tohto problému so Združením miest a obcí, aktívny je aj samosprávny kraj a mesto oslovilo aj poslancov Národnej rady z Piešťan. „Okrem toho sme ŽSS zaslali list – naše pripomienky, ktorý Vám zasielame v kópii, ako aj odpoveď ŽSS na naše pripomienky. V súčasnosti prebieha v našom meste tiež Petícia Združenia miest a obcí, región JE Jaslovské Bohunice proti plánovanej zmene grafikonu vlakovej dopravy, ktorou sa od decembra 2022 plánuje zrušiť zastavovanie väčšiny rýchlikov v železničných staniciach Leopoldov a Piešťany. O túto petíciu je z radov občanov veľký záujem a dúfame, že pohne svedomím všetkých kompetentných. Pri spracúvaní návrhu rušenia zastávok v Piešťanoch s nami (Mestom Piešťany) nikto nekomunikoval, ani nám nebol návrh zaslaný, podľa dostupných informácií bol návrh zaslaný len na samosprávne kraje,“ zdôraznila Moretová. O informácie sme požiadali aj tlačový odbor ministerstva financií.
Podľa nového vlakového grafikonu, ktorý pripravuje ministerstva dopravy a ministerstvo financií, sa nepočíta pri ceste rýchlikom z Bratislavy do Košíc so zastávkami v Leopoldove, Piešťanoch, Novom Meste nad Váhom, Trenčianskej Teplej alebo Margecanoch. Z akého dôvodu?
Všetky zmeny v novom grafikone sú súčasťou reformy verejnej dopravy v súlade s plánom obnovy a odolnosti. Jej cieľom je prilákať viac cestujúcich do vlakov vďaka rýchlejším a častejším vlakovým spojeniam. Základným nástrojom, podľa ktorého sa robí reforma je Plán dopravnej obsluhy (PDO). Ten vypracovávali experti ministerstva dopravy, financií, ZSSK a ŽSR a tiež akademickej sféry. Plán určuje počty vlakov na jednotlivých tratiach a miesta zastavenia a navrhuje celý rad optimalizačných opatrení, vďaka čomu bude môcť za približne rovnaký balík peňazí jazdiť viac vlakov ako dnes. Zmeny grafikonu prinesú v prvom rade pozitíva. Zrýchli sa cestovanie medzi Košicami a Bratislavou približne o 25 minút, čo sa dotkne takmer 90% cestujúcich. Pribudnú nové prípoje každé 2 hodiny v smeroch Košice – Žilina – Ostrava (Praha) a taktiež Bratislava – Košice – Humenné. Regionálne rýchliky z Bratislavy do Trenčína, resp. Žiliny budú jazdiť celý deň každú hodinu, 7 dní v týždni.
Má ministerstvo financií vypracovanú analýzu prepravy cestujúcich pri ceste rýchlikom z Bratislavy do Košíc?
Na základe analýzy prepravných prúdov (počty cestujúcich medzi jednotlivými stanicami) ide až 87 % cestujúcich v rýchliku (Bratislava – Žilina – Košice) do staníc Trnava a Bratislava. Ide o približne 9 500 cestujúcich denne. Týmto cestujúcim sa kvalita a najmä rýchlosť cestovania výrazne zlepší, keďže podľa nového návrhu sa im cestovanie skráti o 12 minút. 13 % ľudí v týchto rýchlikoch ide do staníc Piešťany, Nové Mesto a Leopoldov. Títo cestujúci síce budú musieť po novom prestupovať, no celkový čas prepravy zostáva na rovnakej úrovni ako doteraz. Zároveň chceme zdôrazniť, že z hľadiska celkového počtu cestujúcich z uvedených staníc tento rýchlik využíva len 5 % cestujúcich. Pre zvyšných 95 % cestujúcich sa nič nemení a naďalej budú môcť cestovať vlakmi každú hodinu priamo bez prestupu. Tu by sme však chceli zdôrazniť, že veľkým prínosom tejto zmeny je práve navýšenie počtu rýchlych spojení medzi Bratislavou a Trenčínom a to až o 30 %.
Aké budú alternatívne vlakové spojenia pre dotknuté mestá a regióny?
Medzi Bratislavou a Žilinou budú premávať regionálne rýchliky. Tie pôjdu v úseku Bratislava – Trenčín každú hodinu a v úseku Trenčín – Žilina každé dve hodiny. Vlaky budú premávať od 5 hod. ráno do 23 hod. večer, a to každý deň. Celkový počet vlakov v pracovných dňoch tak bude rovnaký a cez víkend dokonca dvojnásobný. Inak povedané, napríklad cestujúci z Piešťan, ktorí smerom na Košice budú musieť prestupovať v Trenčíne budú aj napriek tomu cestovať rýchlejšie asi o 5 minút. Budú mať viac možností dostať sa do Trenčína, resp. Žiliny, keďže sa rozšíri počet regionálnych rýchlikov z Bratislavy. Na východe sa zase zatraktívnia osobné vlaky medzi Margecanmi a Košicami.