Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Domáce Top

Chcete si KÚPIŤ AUTO? Hitom sú ojazdené vozidlá, ktorých je na trhu paradoxne málo

Predaj ojazdených vozidiel v Európe a na Slovensku stúpa. ZDROJ: TASR - AP

BRATISLAVA – Nové či ojazdené auto? Polemika a dilema, ktorú vyriešila pandémia a covid-19. Nové autá sú v súčasnosti podpultovým tovarom, ktorý navyše kúpite ako rozobrané hračky. Bez autorádia či navigácie, keďže čipová kríza spôsobila totálny kolaps vo výrobe automobilového priemyslu.

 

Hitom na trhu sa tak paradoxne na Slovensku stali ojazdené vozidlá. Ich popularita bola aj pred pár rokmi výrazná, ale najmä v posledných mesiacoch stúpol záujem o zánovné vozidlá x-násobne. Najmä dvoj a trojročné vozidlá sú rozchytané ako teplé žemle a na trhu ich je nedostatok. Všetko spôsobila čipová kríza, no nielen to ovplyvňuje dodávky automobilov nielen na Slovensko. “Nestabilita v dodávkach elektronických komponentov ovplyvňuje celý hodnotový reťazec od výrobcov dielov až po distribútorov a predajcov vozidiel. Výrobcovia vozidiel, dielov, subdodávatelia, dodávatelia služieb majú problém pri plánovaní výroby, vyťažovaní liniek. Automobilový priemysel v roku 2021 je poznačený pôsobením pandémie v celosvetovom meradle, čo sa prejavilo v nepravidelnosti dodávok ale aj zvyšovaní cien niektorých materiálov a komponentov. Z cenových nárastov je potrebné spomenúť ceny výrobkov z ocele a neželezných kovov, ktoré sa zásadným spôsobom zvýšili aj pod vplyvom ochranárskych patrení EÚ ale aj napríklad nárast cien granulátu na výrobu plastových častí vozidiel a dielov. Práve kovy a plasty predstavujú významný podiel materiálov, z ktorých sa vozidlo skladá,” povedal Ján Pribula, generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky.

 

Predaj ojazdených vozidiel v Európe a na Slovensku stúpa. ZDROJ: TASR – AP

Podľa analýzy skupiny AURES Holdings jazdené vozidlá do dvoch rokov veku na slovenskom trhu medziročne zdraželi až o 15,03 percenta, v Českej republike o 13,27 percenta a v Poľsku o 3,01 percenta. Pričom dopyt po starších vozidlách stúpol o 20 percent, keďže pre nedostatok komponentov sú nepredajné tisícky automobilov. “Dopyt po vozidlách z druhej ruky je v posledných mesiacoch enormný v celej Európe. Automobilky nestíhajú načas vyrábať, pretože nemajú dostatok potrebných komponentov. Na odstavných plochách stoja tisícky nedorobených áut, ktoré nemôžu ísť na trh. Ľudia sa tak presúvajú do segmentu zánovných áut, na ktoré sa nemusí čakať, pretože sú k dispozícii ihneď. Tohtoročná letná sezóna sa tak stala tou najsilnejšou v našej takmer tridsaťročnej histórii. V júli a v auguste sme v rámci skupiny predali spolu rekordných 17 250 automobilov,” uviedla Karolína Topolová, generálna riaditeľka prevádzkovateľa siete autocentier AAA Auto pre Topspeed.sk.

Pomer predaja ojazdených áut na Slovensku. ZDROJ: Carvago a Tospeed.sk

Najpredávanejšie sú na Slovensku už klasicky škodovky, potom sú to vozidlá koncernu VW, KIA, Hyundai a Ford. Ale všetko má svoje výhody aj nevýhody. Mínusom a hendikepom predaja ojazdených vozidiel môže byť ich technický stav, skryté vady a nejasný pôvod či majitelia. Podľa spoločnosti Carvago, ktorá spolupracuje so 60-tisíc európskymi autobazármi a technickej kontrole podrobili 10 000 áut. “Z nich až 70 % áut neobstálo v komplexnom teste. Pritom šlo o autá výhradne od preverených, autorizovaných dílerov jednotlivých značiek v 14 krajinách západnej Európy. O čo horšie, takmer 20 % kontrolovaných áut by sa podľa bezpečnostných špecialistov nemalo pre vážne nedostatky vrátiť do premávky” informuje odborný portál Topspeed.sk.

„Chceme, aby na slovenských cestách jazdili len spoľahlivé vozidlá. Denne analyzujeme 7,5 milióna automobilov a po roku testovania sa ukázalo, že do prevádzky môžeme zaradiť len 14 zo 100 testovaných vozidiel. Ostatné sa neodporúčajú na kúpu z viacerých dôvodov. Najčastejším je v 30 % prípadov predchádzajúca havária a v 15 % prípadov cenový podvod. Často zistíme, že vozidlo bolo v minulosti vážne poškodené, že počet najazdených kilometrov a vek vozidla sa nezhodujú a podobne,” vysvetľuje riaditeľ Carvago Jakub Šulta pre Topspeed.sk