Regióny Bratislava Top

ČO SA TO DEJE na železnici!? Hromadné rušenie vlakov, nedostatok rušňovodičov, obmedzená doprava,

Zdroj: TASR / Pavol Ďurčo

BRATISLAVA  – Najväčším problémom Bratislavy a jeho okolia je doprava a parkovacia politika v meste či v jeho priľahlých oblastiach. Najjednoduchšie a najpohodlnejšie je preto využívanie MHD alebo vlakovej dopravy. No má to jeden háčik. Železničná spoločnosť Slovensko nemôže a nevie jazdiť podľa grafikonu, keďže nemá dostatok personálu.

 

V Bratislave a okolí už bolo  v mesiaci júl odrieknutých na železniciach niekoľko vlakov, čo je počas letnej sezóny problémom nielen pre dovolenkárov, ale najmä pre ľudí dochádzajúcich do Bratislavy za prácou. Najproblematickejšie sú trasy Senec – Bratislava Petržalka, Senec – Galanta, Nové Zámky – Bratislava, Bratislava – Dunajská Streda – Komárno, ale aj Bratislava hlavná stanica – Kúty, Kúty – Pezinok, Malacky – Bratislava hlavná stanica, ktoré boli už viackrát zrušené bez náhrady. „Niektoré vlaky na úsekoch Senec – Bratislava-Petržalka, Senec – Galanta a Nové Zámky – Bratislava hl. st. boli dočasne odrieknuté z dôvodu dočasného nedostatku rušňovodičov v regiónoch západného Slovenska. Ďalšie takéto spoje rušiť neplánujeme. Dôvodom výpadku je stále trvajúca pandemická situácia a s ňou spojené rušenie a presúvanie kurzov a výcvikov rušňovodičov,“ informoval Tomáš Kováč na stránke Railpage.net.

Ďalším dôvodom prečo sa rušia vlaky je aj fakt, že fluktuácia na miestach rušňovodičov je veľká pre ich odchod do dôchodku aj pre stratu zdravotnej spôsobilosti na výkon povolania. Rozhodujúcim faktorom nedostatku kvalifikovaného personálu sú tiež peniaze a finančné ohodnotenie. “Ak chcete byť rušňovodičom potrebujete extra kvalifikáciu, rôzne zdravotné potvrdenia, testy. Podmienky sú nevyhovujúce, máte rôzne smeny, robíte počas víkendov, počas sviatkov, musíte skoro ráno vstávať, nemáte sa ani kde poriadne vyspať a to všetko za 800 EUR. Ako končia lekári, končia aj rušňovodiči, všetko tu ide dolu vodou,“ prezradil nám jeden zo zamestnancov spoločnosti. Veľkým problémom je, že cestujúci sa často  o zrušení vlakov dozvedia až priamo na stanici, čo je pre mnohých mimoriadna komplikácia.

 

Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

Nepríjemné je najmä rušenie spojov na frekventovanej trase Bratislava – Dunajská Streda – Komárno, čo je veľká spádová oblasť pre stovky pracujúcich v Bratislave a okolí. Pritom Železničná spoločnosť Slovensko prevzala trasu od Regio Jetu v decembri 2020 a sľubovala výrazne vyššiu kvalitu cestovania na tejto linke. „Dočasná zmena, resp. zrušenie konkrétnych liniek patrí do dopravného spravodajstva, na ktoré ZSSK využíva sociálnu sieť Twitter. Ten je dostupný ako na našom webe www.zssk.sk, tak i na Facebooku ZSSK a cestujúci tak majú nepretržitý prístup k najaktuálnejším informáciám a operatívnym zmenám. Informácia ohľadom dočasnej zmeny bola riadne odkomunikovaná aj našimi zamestnancami na osobných pokladniciach, aj v zákazníckych centrách. Vývesky so zoznamom dočasne odrieknutých spojov boli vyvesené v priestoroch železničných staníc, ktorých sa zmena dotkla. Zmenu sme tiež konzultovali s Integrovaným dopravným systémom Bratislava, uviedol Tomáš Kováč.

Nie každý však má ale dosah sociálne siete a na mnohých staniciach ani nie sú osobné pokladnice a klientske centra. Príkladom je Ivanka pri Dunaji, kde o niečom podobnom môžu iba snívať. Argumentovať tým, že cestujúcich je vo vlakoch menej a obsadenia vlakov sú poddimenzované u viacerých cestujúcich, ktorí zostali bez informácii neobstojí. Veď iba vo štvrtok 5.augusta bolo bez náhrady zrušených 11 vlakov, z toho až sedem smerom na Dunajskú Stredu a Komárno. Zrušené boli len niektoré spoje, preto je v tejto situácii možné využiť vlaky, ktoré v grafikone ostali. Za vzniknuté nepríjemnosti sa cestujúcim veľmi ospravedlňujeme a veríme, že v dohľadnej dobe nabehneme na štandardný systém obsluhy vlakov,“ dodal Kováč.