BRATISLAVA – Pohonné hmoty sú extrémne drahé, cena nových automobilov takisto a navyše ich je na trhu nedostatok, ojazdené vozidlá nie sú pre každého, autobusová alebo železničná doprava má na Slovensku svoje limity, popularitu, obľúbenosť a využiteľnosť.
Aj preto je v posledných rokoch v popredí záujmu cyklistika, cyklodoprava, cykloturistika a podobne. Pre svoju univerzálnosť, zdravý životný štýl ale v neposlednom rade pre ekológiu, minimálne náklady, improvizačné možnosti prepravy a všestranné využitie. K zlepšeniu životnej úrovne v mestách totiž prispieva aj zníženie úrovne hluku v závislosti od lokality, typu dopravy a povrchu vozovky. Veď cestná doprava je zdrojom hluku číslo jeden v meste a hluk je druhou environmentálnou príčinou chorobnosti po kvalite ovzdušia. Nadmerné vystavovanie sa hluku môže spôsobiť problémy so sluchom, nespavosť, problémy s učením a koncentráciou a môže zvýšiť kardiovaskulárne riziká. Aj preto ministerstvo dopravy a výstavby spustilo prvú výzvu z plánu obnovy na rozvoj cyklodopravy za 36,5 milióna EUR z celkového balíka 105 miliónov EUR.
“Bezprecedentný objem 105 miliónov eur bol vyčlenený z plánu obnovy na budovanie cyklodopravných trás. Je to úžasná príležitosť, preto dnes rozprávame o tom, že spúšťame prvú výzvu z tohto objemu za takmer 36,5 milióna eur,” povedal minister dopravy Andrej Doležal. Výzva z plánu obnovy je podľa ministra určená najmä pre väčšie obce a mestá. “Deliaca čiara, kto je oprávnený čerpať z plánu obnovy, musela byť nastavená, lebo to bola požiadavka Európskej komisie, aby nedochádzalo k tzv. cross-financovaniu,” dodal Doležal. Menšie obce a menšie mestá budú podľa Doležala môcť čerpať prostriedky na rozvoj cyklodopravy z tzv. štrukturálnych fondov, nie plánu obnovy.
“Na plán obnovy je väčší časový tlak. Potrebujeme čerpať do konca roku 2026, preto sme zvolili delimitačnú čiaru tak, že väčšie projekty (pre väčšie samosprávy) pôjdu z plánu obnovy a menšie projekty pôjdu zo štrukturálnych fondov,” vysvetlil Doležal. Podľa riaditeľa odboru stratégie dopravy na ministerstve dopravy Petra Hrapka výzva z plánu obnovy je zverejnená na stránke ministerstva. “Nie je určená pre všetkých,” upozornil Hrapko. Podľa jeho slov sú oprávnenými prijímateľmi v podstate obce s počtom viac ako 20.000 obyvateľov.
Od oprávnených obcí nie je podľa neho potrebné žiadne spolufinancovanie. “Žiadosti by si mali mestá podať do 15. augusta a vyhodnotené budú na ministerstve dopravy do konca novembra,” podčiarkol Hrapko. “Výzva umožňuje stavať cyklodopravné prepojenia v rámci veľkých miest. Je to len druhá výzva, ktorú spúšťame v rámci zelenej ekonomiky v pláne obnovy,” doplnila informácie generálna riaditeľka sekcie plánu obnovy na Úrade vlády SR Lívia Vašáková. Projekt podľa nej nielen znižuje emisie skleníkových plynov, ale prispeje aj k zdraviu obyvateľstva a v menšej miere i k zníženiu závislosti Slovenska na ruskej rope.
Pozoruhodná je v tomto smere analýza Európskej cyklistickej federácie ECF, ktorú publikovala na svojom webe. Ide odborný projekt o technických parametroch a dizajne, ktorý sa používa na návrh cyklotrás v pätnástich krajinách. Je tam aj Slovensko takže si môžete pozrieť ako sme obstáli v konkurencii s ostatnými krajinami.
Zaujímavá je návrhová rýchlosť pri cyklotrasách. Niektoré krajiny ako Česká republika, Slovensko, Nemecko, Írsko ju majú už od 10 km/h, kým Holanďania od 12 km/h. Najvyššia rýchlosť je napríklad v Španielsku, kde môžu navrhovať aj pre rýchlosť 50 km/h. Minimálny polomer zatáčania je v Česku a na Slovensku zhodný od 2,5 metra, kým iné krajiny ho majú podstatne vyšší.