Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice

CYKLODOPRAVA zažíva investičnú revolúciu! Na nové cyklotrasy schválili 100 miliónov EUR

Slovensko potrebuje bezpečné cyklotrasy. Zdroj: TASR / Erik Mader

BRATISLAVA – Pohonné hmoty sú extrémne drahé, cena nových automobilov takisto a navyše ich je na trhu nedostatok, ojazdené vozidlá nie sú pre každého, autobusová alebo železničná doprava má na Slovensku svoje limity, popularitu, obľúbenosť a využiteľnosť.

 

Aj preto je v posledných rokoch v popredí záujmu cyklistika, cyklodoprava, cykloturistika a podobne. Pre svoju univerzálnosť, zdravý životný štýl ale v neposlednom rade pre ekológiu, minimálne náklady, improvizačné možnosti prepravy a všestranné využitie. K zlepšeniu životnej úrovne v mestách totiž prispieva aj zníženie úrovne hluku v závislosti od lokality, typu dopravy a povrchu vozovky. Veď cestná doprava je zdrojom hluku číslo jeden v meste a hluk je druhou environmentálnou príčinou chorobnosti po kvalite ovzdušia. Nadmerné vystavovanie sa hluku môže spôsobiť problémy so sluchom, nespavosť, problémy s učením a koncentráciou a môže zvýšiť kardiovaskulárne riziká.  Aj preto ministerstvo dopravy a výstavby spustilo prvú výzvu z plánu obnovy na rozvoj cyklodopravy za 36,5 milióna EUR z celkového balíka 105 miliónov EUR.

“Bezprecedentný objem 105 miliónov eur bol vyčlenený z plánu obnovy na budovanie cyklodopravných trás. Je to úžasná príležitosť, preto dnes rozprávame o tom, že spúšťame prvú výzvu z tohto objemu za takmer 36,5 milióna eur,” povedal minister dopravy Andrej Doležal. Výzva z plánu obnovy je podľa ministra určená najmä pre väčšie obce a mestá. “Deliaca čiara, kto je oprávnený čerpať z plánu obnovy, musela byť nastavená, lebo to bola požiadavka Európskej komisie, aby nedochádzalo k tzv. cross-financovaniu,” dodal Doležal. Menšie obce a menšie mestá budú podľa Doležala môcť čerpať prostriedky na rozvoj cyklodopravy z tzv. štrukturálnych fondov, nie plánu obnovy.

 

Slovensko potrebuje bezpečné cyklotrasy. Zdroj: TASR / Erik Mader

“Na plán obnovy je väčší časový tlak. Potrebujeme čerpať do konca roku 2026, preto sme zvolili delimitačnú čiaru tak, že väčšie projekty (pre väčšie samosprávy) pôjdu z plánu obnovy a menšie projekty pôjdu zo štrukturálnych fondov,” vysvetlil Doležal. Podľa riaditeľa odboru stratégie dopravy na ministerstve dopravy Petra Hrapka výzva z plánu obnovy je zverejnená na stránke ministerstva. “Nie je určená pre všetkých,” upozornil Hrapko. Podľa jeho slov sú oprávnenými prijímateľmi v podstate obce s počtom viac ako 20.000 obyvateľov.

Od oprávnených obcí nie je podľa neho potrebné žiadne spolufinancovanie. “Žiadosti by si mali mestá podať do 15. augusta a vyhodnotené budú na ministerstve dopravy do konca novembra,” podčiarkol Hrapko. “Výzva umožňuje stavať cyklodopravné prepojenia v rámci veľkých miest. Je to len druhá výzva, ktorú spúšťame v rámci zelenej ekonomiky v pláne obnovy,” doplnila informácie generálna riaditeľka sekcie plánu obnovy na Úrade vlády SR Lívia Vašáková. Projekt podľa nej nielen znižuje emisie skleníkových plynov, ale prispeje aj k zdraviu obyvateľstva a v menšej miere i k zníženiu závislosti Slovenska na ruskej rope.

 

Slovensko potrebuje bezpečné cyklotrasy. Zdroj: TASR / Erik Mader

Pozoruhodná je v tomto smere analýza Európskej cyklistickej federácie ECF, ktorú publikovala na svojom webe. Ide  odborný projekt o technických parametroch a dizajne, ktorý sa používa na návrh cyklotrás v pätnástich krajinách. Je tam aj Slovensko takže si môžete pozrieť ako sme obstáli v konkurencii s ostatnými krajinami.

Zaujímavá je návrhová rýchlosť pri cyklotrasách. Niektoré krajiny ako Česká republika, Slovensko, Nemecko, Írsko ju majú už od 10 km/h, kým Holanďania od 12 km/h. Najvyššia rýchlosť je napríklad v Španielsku, kde môžu navrhovať aj pre rýchlosť 50 km/h. Minimálny polomer zatáčania je v Česku a na Slovensku zhodný od 2,5 metra, kým iné krajiny ho majú podstatne vyšší.