BRATISLAVA – Nová električková trať pred novou budovou SND je už dlhé mesiace predmetom sporov a emócií. A to nielen odbornej, ale aj laickej verejnosti. Mesto pod vedením Matúša Valla má v tom jasno. Električka by mala viesť pred novou budovou SND, nie poza budovu divadla. Najnovšie názor mesta potvrdila aj nezávislá skupina medzinárodných odborníkov v liste primátorovi, ktorý má redakcia Zoznam.sk k dispozícií.
„Neuprednostňujeme možnosť vedenia trate poza divadlo, pretože oblúky koľajovej trate znamenajú väčšie problémy a spôsobujú hluk a vibrácie pri prevádzke divadla,“ tvrdí skupina deviatich odborníkov, ktorá sa stretávala a pracovala v období novembra 2020 až január 2021. Skupina odporúča zamerať všetky investičné prostriedky na vedenie trate popred divadlo. Je presvedčená, že električková trať pred divadlom sa dá stavať a „prevádzkovať bez výrazného vplyvu na divadlo v prípade, že budú prijaté primerané opatrenia“. A medzi tie odborníci navrhujú: podrobnú kontrolu technického stavu budov divadla a garáží, merania hlučnosti a typických vibrácií zeme v blízkosti už existujúcich koľajových tratí rôznej konštrukcie, rôznych rýchlostí a typov koľajových vozidiel. „Dizajn vozov by mal prihliadať na architektúru a charakter urbanistického a architektonického prostredia,“ navrhuje okrem iného skupina medzinárodných expertov. Odporúčajú na tento projekt vyhlásiť medzinárodnú súťaž a na trase priamo pred divadlom zaviesť obmedzenie rýchlosti na 10 – 15 km/h. „Nízka rýchlosť by znížila aj finančnú náročnosť stavby,“ píše v liste skupina expertov.
List s kladným záverom, aby električka išli pred divadlom, dostalo podľa našich informácií aj ministerstvo kultúry. To sa už viackrát v minulosti vyjadrilo, že s trasou električky pred divadlom nesúhlasí. Ministerka kultúry Natália Milanová (OĽaNO) sa v lete pri diskusiách s bratislavským primátorom dostala do slepej uličky. Milanová tvrdila, že na stole zostali len dva varianty – buď električka pred SND, alebo vôbec.
Plán vybudovať električkovú trať medzi obchodným centrom Eurovea a novou budovou SND predstavila v roku 2017 spoločnosť J&T Real Estate. V tom čase bol zo strany rezorty kultúry, vedenia SND, ale aj časti odbornej verejnosti tento návrh odmietnutý.
Po nástupe Matúša Valla do funkcie primátora sa znova otvorila otázka kolabujúce dopravy a nutnosti postaviť novú električkovú trať. Mesto v roku 2019 predstavilo návrh, kadiaľ by na rozvíjajúcom území pri Dunaji mala nová trať električky viesť. Magistrát aj za prítomnosti dopravných odborníkov prišiel k záveru, že trasa by mala viesť pred divadlom, teda po Pribinovej ulici. Na diskusných fórach primátor spolu s niektorými komunálnymi politikmi vysvetľoval argumenty v prospech trasy po Pribinovej ulici, ktorá by potom pokračovala na Košickú ulicu. Túto trasu porovnával s ďalšou možnosťou, a to trasou po ulici Landererova, teda za novou budovou SND. Všetky argumenty mesta, od finančných až po časové, hovorili, že najlepšou trasou pre novú električku je variant Pribinova.
V Bratislave sa už dlhšiu dobu ozýva skupina expertov a s týmto návrhom súhlasí aj ministerstvo kultúry, že nová trať by mala ísť po Landererovej. No podľa niektorých dopravných expertov Landererova ulica je radiála, na ktorú patria autá a nie električka. Kritici dokonca hovoria, že sa zničí verejný priestor medzi divadlom a obchodným centrom, kde sa konali rôzne kultúrne a športové podujatia.
Magistrát, ktorý pripravil zmeny a doplnky územného plánu mesta, ako kompromisné riešenie navrhol k priamej trase po Pribinovej ulici aj vybudovanie slučky okolo budovy SND, po ktorej by v prípade konania podujatí na priestranstve pred divadlom mohli električky premávať obchádzkou okolo SND. No ani tento kompromis sa nestretol s pozitívnou reakciou ministerstva kultúry.