Senec Regióny Bratislava

Dopravný chaos, výhovorky, sľuby a hodinové kolóny. Situácia sa pred Bratislavou extrémne dramatizuje

Zdroj: fb OZ Triblavina

BRATISLAVA – (Redakcia a TASR) Spustenie semafora na Seneckej ceste I/69 na križovatke pri logistickom parku v blízkosti obce Ivanka pri Dunaji spôsobuje komplikácie v doprave. Upozorňujú na to obyvatelia a aktivisti z tunajších obcí. Problémy evidujú samosprávy i polícia.

 

Po spustení semafora sa tvoria kilometrové kolóny siahajúce cez celú obec Ivanka pri Dunaji. “Spomalili tak celú spádovú oblasť, ako Bernolákovo, Ivanka pri Dunaji, Veľký Biel, Tureň, Zálesie, Tomášov, Chorvátsky Grob, Slovenský Grob. Autá vychádzajúce z logistického areálu pritom čakali na križovatke maximálne 20 sekúnd,” uviedli aktivisti z Občianského združenia Triblavina. V popoludňajšej dopravnej špičke sa na Seneckej ceste zas tvoria kolóny smerom z Bratislavy do Ivanky pri Dunaji. Na tejto ceste sa podľa obyvateľov aj pred spustením semafora často tvorila zhustená premávka a kolóny. Spustenie semafora tento problém podľa nich ešte zhorší, a to najmä po začiatku školského roka. Obec tvrdí, že o spustení semafora nebola oficiálne informovaná. Pre zhoršenie dopravnej situácie sa obrátila na políciu so žiadosťou o prehodnotenie aktuálneho stavu. “Výrazné spomalenie dopravy na Seneckej sme navrhovali riešiť buď vypnutím svetiel na svetelnej križovatke, alebo zmenou signálneho plánu v čase rannej a popoludňajšej špičky,” uviedla samospráva Ivanky pri Dunaji na svojom webe.

Starosta sa obrátil na jednu z logistických firiem, ktorá kontaktovala správcu križovatky a Slovenskú správu ciest so žiadosťou o riešenie dopravnej situácie. “Zároveň bolo rokovanie so zástupcami krajského a okresného dopravného inšpektorátu, ktoré potvrdilo záver, že obec má žiadať o zmenu signálneho plánu,” uviedla samospráva. Krajské riaditeľstvo Policajného zboru uviedlo, že sa krajský dopravný inšpektorát problémom intenzívne zaoberá. “Bratislavskí policajti zvolali na utorok pracovné stretnutie za účasti správcu cestnej dopravnej signalizácie, projektanta, krajského dopravného inšpektorátu a zástupcu obce Ivanka pri Dunaji,” uviedla hovorkyňa Veronika Martiniaková.

 

ZDROJ: fb OZ Triblavina

Cestná dopravná signalizácia križovatky I/61 – Farná bola podľa jej slov spustená do skúšobnej prevádzky 20. júla s tým, že je v koordinácii s ďalšou signalizáciou na križovatke Cesta na Senec – Pri Mlyne. Projektovú dokumentáciu cestnej dopravnej signalizácie vypracoval podľa polície autorizovaný projektant na základe vykonaného dopravného prieskumu, a to prejazdu vozidiel v príslušných smeroch. “Križovatka je riadená v dynamickom režime, čo znamená, že podľa dopytu od vozidiel (detektory) a chodcov (dopytové tlačidlo na stožiaroch cestnej dopravnej signalizácie) je zaraďovaný zelený signál minimálnej a maximálnej dĺžky určenej podľa dopravného zaťaženia,” spresnila Martiniaková.

Krajský dopravný inšpektorát bol prítomný pri spustení semafora a navrhol zvýšiť časovú medzeru medzi vozidlami v hlavnom smere. Za bezporuchovosť a čo najoptimálnejšie prevádzkovanie semafora je podľa hovorkyne zodpovedný správca signalizácie Logistic Park so sídlom na Rusovskej ceste v Bratislave. Podľa Michaely Seifertovej z Občianského združenia je nenormálne, že správca že správca cesty 1. triedy nemá vedomosť o tom, kto a ako nastavil intervaly semaforu a preferenciu vetiev križovatky. „Je možné, že súkromný majiteľ semaforu si ho spustí a nastaví podľa svojich potrieb bez kontroly štátneho orgánu? Je možné, aby 50 až 100 tisíc obyvateľov celej spádovej oblasti poznačenej výstavbou D4, zmenenou križovatkou Triblavina v prospech iného developera, stojí v kolóne, zatiaľ čo autá z logistického parku majú totálnu prednosť a vychádzajú z areálu bez zdržania? Bohužiaľ, všetko je možné,“ napísala na sociálnej sieti Seifertová.

 

ZDROJ: fb OZ Triblavina

Podobného názoru je aj drvivá väčšina šoférov, ktorí stoja v kolónach do a z Ivanky od rána do večera. Pritom by celú situáciu vyriešili kruhové objazdy, podobne ako je tomu v zahraničí, ktoré dopravu v podobných situáciách zrýchľujú a zjednodušujú. Pritom Senecká cesta už niekoľko rokov nezvláda dopravný nápor a o jej rozšírení na 4-pruh sa hovorí 40 rokov. „Čo sa tu bude diať v septembri po prázdninách si je ľahko domyslieť. Doprava tu jednoducho skolabuje. Pritom všetci čo to majú na starosti si zo zodpovednosti a riešenia umývajú ruky. Výhorky a alibizmus všetkého druhu nemajú konca kraja. Hlavne, že už je Logistické centrum postavené,“ rozhorčene nám napísalo viacero obyvateľov Ivanky pri Dunaji. Pritom Vladimír Letanay ešte v auguste 2020 zdieľal na sociálnej sieti vyjadrenie Petra Jánošiho z Logistického centra, že všetko bude v poriadku a že obavy ľudí zo zhoršenia dopravnej situácie sú neopodstatnené.

„Park je v prevádzke 24 hodín denne a väčšina prevádzok je zásobovaná v ranných hodinách, preto sa plánuje odchod zásobovania v skorých ranných hodinách, mimo dopravnej špičky. V priemere vychádza, že v bežných dňoch do parku príde alebo z neho odíde cca 3-4 nákladných áut za hodinu, čo sa týka najexponovanejších období to bude max. 4- 5 aut za hodinu. Čo sa týka ťahačov s návesom, tak tam je očakávaný počet medzi 2-5 kamiónov denne,“ informoval o dopravnej situácii Jánoši. Realita je ale úplne iná a kolóny sú nekonečné, trpezlivosť vodičov však nie. “Cestovať od Zlatých pieskov do Ivanky pri Dunaji a priľahlých obcí, čo sú tri kilometre, takmer hodinu je nenormálne. Kto niečo podobne navrhol, schválil a nevie si ani priznať chybu a urobiť nápravu je absolútny ignorant a diletant. Vydať stavebné povolenie na Logistický park a nemať vyriešenú dopravu je absolútny výsmech. To zaváňa kriminálom,” povedal jeden z rozčúlených vodičov čakajúcich v nekonečnej kolóne.

 

Ilustračné foto. Zdroj: TASR / Roman Hanc

Slovenská správa ciest uviedla, že umiestnenie semaforov a ich nastavenie na základe signálneho plánu povoľuje cestný správny orgán, a to na základe schválenia krajským dopravným inšpektorátom. “Slovenská správa ciest si v stanovisku uplatňuje požiadavku na uprednostnenie vozidiel na hlavnom ťahu cez križovatky riadené cestnou svetelnou signalizáciou. Túto požiadavku si Slovenská správa ciest uplatnila v stavebnom povolení aj v prípade stanoviska k cestnej svetelnej signalizácii pri logistickom parku,” uviedol hovorca Slovenská správa ciest Martin Guzi. Slovenská správa ciest potvrdila, že správcom semafora je spoločnosť Logistic Park. Zároveň deklaruje, že vykonala prvé kroky k uplatneniu si požiadavky na uprednostnenie hlavného ťahu – cesty I/61 – podľa stavebného povolenia tak, aby nevznikali zápchy. “Spolupracujeme s krajským dopravným inšpektorátom, ktorý danú situáciu rieši s projektantom a so správcom cestnej svetelnej signalizácie,” poznamenal Guzi.

 

ZDROJ: TASR – Miroslav Košírer
Ako informuje obec Ivanka pri Dunaji na sociálnej sieti v utorok 3.augusta sa uskutočnilo pracovné stretnutie priamo na mieste svetelnej križovatky za účelom prehodnotenia činnosti cestnej svetelnej signalizácie na Seneckej ceste za účasti Krajského dopravného inšpektorátu, správcu cestnej dopravnej signalizácie, projektanta a zástupcov obce Ivanka pri Dunaji. ” Vzhľadom na to, že spustenie svetelnej križovatky prešlo potrebnými procesmi a získalo všetky povolenia, nie je možné ju len tak jednoducho vypnúť,” informuje Obecný úrad. Výsledkom utorkového stretnutia je otestovanie (dočasných) zmien ktoré by mali zlepšiť dopravnú situáciu a ich následná analýza.
Prevádzka križovatky sa od pondelka do piatka v čase od 05:30 do 21.00, počas víkendov a sviatkov vypnutá. V rannej špičke (od 5:30 do 9:00) vozidlá od zaregistrovania detektorom na vedľajších smeroch dostanú zelený svetelný signál „VOĽNO“ pre svoj smer minimálne po 2 minútach a maximálne po 4 minútach. Po uskutočnení vyššie uvedených zmien najneskôr od stredy 4.augusta  sa účastníci dohodli na ďalšom stretnutí, kde výsledky vyhodnotia a stanovia ďalší postup. V prípade keď navrhnuté zmeny nezlepšia dopravnú situáciu na Seneckej, bude predmetom ďalšieho stretnutia požiadavka obce na vypnutie svetelnej križovatky počas dopravnej špičky,” dodáva Obec úrad Ivanka pri Dunaji.