Regióny Bratislava Top

Fiasko so zálohovaním? Muž sa snažil vrátiť PET fľašu: V každom obchode ho odmietli

Muž sa snažil vrátiť PET fľašu, v každom obchode ho odmietli.
Muž sa snažil vrátiť PET fľašu, v každom obchode ho odmietli. Zdroj: TASR / Pavel Neubauer

BRATISLAVA – Fiasko už od začiatku? Slovensko sa pustilo do zálohovania PET fliaš, aby sa stalo ekologickejšou krajinou. Avšak fungovanie tejto novinky nie je také jednoduché, ako by sa mohlo zdať. Muž sa pokúsil ísť takúto fľašku vrátiť do obchodu avšak neúspešne. Od všadiaľ ho vyhodili! Riaditeľka pre vonkajšie vzťahy a komunikáciu správ zo zálohového systému to však vidí inak. Po mužovi pátra.

 

Slovensko od 1.1. 2022 spustilo veľké zálohovanie PET fliaš, aby ochránili životné prostredie a my sa tak stále ekologickejšou krajinou. “Slovensko sa zaviazalo zvýšiť aktuálne množstvo zberu nápojových obalov zo 60 % na 90 % v roku 2025. Vybralo si zálohový systém, ktorý spája úsilie výrobcov, obchodníkov, spotrebiteľov a štátu v zastúpení Ministerstva životného prostredia SR. Zálohovanie dáva šancu vyzbierať viac materiálu vyššej kvality na recykláciu a jeho opätovné využitie v nových obaloch, znížiť voľne pohodený odpad a šetriť tak prírodné zdroje,” informujú o tom kompetentný na stránke slovenskozálohuje.sk.

Tento nový systém má byť pri tom úplne jednoduchý! Predovšetkým sa cena všetkých vôd zvýši o 0,15 eur. Pričom zakaždým, keď fľašku donesiete do obchodu sa vám táto suma vráti, a teda o peniaze neprídete. Stačí keď vezmete už prázdnu PET fľašu a odnesiete ju do obchodu, kde ste ju kúpili. Vrátené obaly sa prevezú do triediaceho centra. Následne budú ďalej putovať na spracovanie k recyklátorovi a budú z nich vyrobené nové obaly na nápoje.

Muž sa snažil vrátiť PET fľašu, v každom obchode ho odmietli.
Muž sa snažil vrátiť PET fľašu, v každom obchode ho odmietli. Zdroj: TASR / Pavel Neubauer

Nejedná sa však o všetky PET fľaše, ktoré budú možné v obchodných reťazcoch kúpiť. Či ide o recyklovateľnú fľašu zistíte podľa označenia. Každá takáto nádoba totiž musí byť označená symbolom (Z) a textom “ZÁLOHOVANÉ”. Len tieto fľašky bude možné vrátiť späť.

Veľké fiasko

Už od začiatku však toto zálohovanie narazilo na problémy. Vrátenie PET fliaš so správnym označením totiž nie je také jednoduché vrátiť. Aspoň nie všetky. Zákazník popísal na sociálnej sieti Nekŕmte nás odpadom, ako si zakúpil takúto PET fľašu aj so správnym označením, avšak vrátiť sa mu ju nepodarilo.

“Zálohovanie plastové fľaše nefunguje. Je v tom chaos a bordel. Kupoval som to v Obi, malinovku,” informoval muž. Na odbernom mieste sa mu fľašu však nepodarilo vrátiť, “že oni nezoberú späť, lebo je iba doplnkový tovar, ale hlavná vec, že predávajú zálohovanú fľašu.”

Muž sa snažil vrátiť PET fľašu, v každom obchode ho odmietli
Muž sa snažil vrátiť PET fľašu, v každom obchode ho odmietli. Zdroj: Facebook/Nekŕmte nás odpadom

Pokúsil sa preto skúsiť šťastie aj v iných obchodných reťazcoch. “Lidl odmietne, že oni nepredávajú Rauch ľadový čaj. Bol som v Bille tam ešte nemajú pustené ten automat. Kaufland tiež odmietol, že keď neberie fľaškomat, tak nevratná, ale hlavná vec, že Z tam je aj napísané že zálohované !” Napriek snahe sa tak mužovi nepodarilo takúto fľašku vrátiť.

Lucia Morvai, riaditeľka pre vonkajšie vzťahy a komunikáciu správ zo zálohového systému pre zoznam.sk poznamenala, že aj takáto fľaša je vratná. “Spomínaný obal, ktorý bol zakúpený v predajni OBI, má po preverení v registračnom systéme čiarový kód riadne registrovaný, a je označený symbolom Z. Znamená to, že bez ohľadu na to, kde zákazník obal na Slovensku kúpil, má možnosť ho vrátiť na ktoromkoľvek označenom odbernom mieste, ktoré odoberá zálohované obaly, aj v prípade, ak daná prevádzka takéto obaly priamo nepredáva.”

Situáciu dokonca sama preverila v teréne. Predmetnú PET fľašu si kúpil a pokúsila so ju vrátiť do automatu v Lidli. “Vrátila som ju v Lidli bez problémov. Malo by to fľašu zobrať kdekoľvek a každý automat pokiaľ je PET fľaša zaregistrovaná. Mohlo sa však stať, že o tom predajca nevedel a vyhodnotil, že to nevezme.” Po mužovi, ktorú takúto informáciu zverejnil sa snažia dopátrať a zistiť, kde v tomto prípade mohla nastať chyba. “Pokúsime sa s dotknutým spotrebiteľom spojiť, aby sme preverili stav a ponúkli riešenie.”