Regióny Bratislava Kultúra Top

Fotografia dokáže veľa. Pristavené autá pred SND strhli obrovskú lavínu kritiky

Zdroj: SND

BRATISLAVA – Škoda Auto Slovensko ako partner Slovenského národného divadla (SND) zverejnila na sociálnej sieti fotografiu, ktorá mnohých pobúrila. Pred inštitúciou zaparkovala autá a pod fotografiu napísala: Do divadla v papučiach a teplákoch? Žiadny problém. Negatívne názory na seba nenechali dlho čakať. 

 

Jedna fotografia dokáže naozaj veľa. Škoda Auto Slovensko v rámci spolupráce s SND uverejnila záber, na ktorom sú pristavené autá pred novou budovou divadla. Príspevkom pozývajú divákov vychutnať si marcové online predstavenia z pohodlia domova. Aj keď to na prvý pohľad vyzerá ako pekná upútavka, zrejme to tentokrát nevyšlo podľa očakávania. Okamžite sa totiž strhla spŕška názorov, ktoré si všimol aj samotný partner.

Mnohí totiž spojili fotografiu s aktuálnou témou električkovej trate pred SND a po zaregistrovaní príspevku začali písať o kontroverznej reklamnej kampani. ,,V rámci nej sú pred divadlom zaparkované autá – v priestore, kde sa uvažuje nad vedením električkovej trate, obsluhujúcej nové centrum mesta. Je to paradoxné, keďže práve SND a jeho zriaďovateľ, ministerstvo kultúry, patrí ku kritikom navrhovaného vedenia trate pred svojou budovou,” uvádza na sociálnej sieti blog venujúci sa výstavbe v hlavnom meste YIM.BA.

,,Aj napriek takýmto tvrdeniam SND privolila k reklame, kde je vzácna plocha degradovaná parkujúcimi reklamnými autami. Argument, že tam boli len kvôli foteniu a finančne podvyživené SND z toho bude ťažiť, neobstojí – ku kultúrnosti patrí aj kultúrne narábanie s majetkom. V tom má SND rezervy, o čom svedčia aj nevkusné bannery, ktoré často dotvárajú balkón historickej budovy divadla. Pokrytectvo v rétorike je už len čerešničkou,’‘ píše sa ďalej.

 

Autá pred novou budovou divadla. Zdroj: FB / Škoda Auto Slovensko

Mačky a psy

Takáto reakcia vyvolala ďalšiu reakciu a kritický príspevok blogu YIM.BA rozdelil ľudí na dva tábory. ,,Aj keby tu nebol kontext s električkovou traťou, stále je to mimoriadna sedlačina a takéto “akcie” v centre mesta nemajú čo hľadať,” napísal k nemu Nicolas. Mnohí z komentujúcich sa nevyhli irónii. ,,To kvôli tomuto tam nemôže ísť tá električka? Tomu potom plne rozumiem, ťažko žiť vo svete, kde človek príde o tak bohatý kultúrny program ako zaparkované autá pred národným divadlom,’‘ napísal zasa Vladimír.

Niektorí zase status a vyjadrenia blogu skritizovali. ,,Porovnávate tu hrušky s jablkami! Tie autá tam boli zaparkované iba počas fotenia. Keby tam boli vystavené dlhodobo a obmedzili tým pohyb chodcov, tak by tento status bol na mieste. Takže o čo vám tu ide? To je síce super, že podľa nezávislých odborníkov električky by nemali nijako rušiť fungovanie divadla, ale je úplne pochopiteľné aj to, že jedna z najvýznamnejších kultúrnych inštitúcií Slovenska nechce mať koľajnice a elektrické vedenie pred hlavným vchodom – majú s tým skúsenosti pri historickej budove,” reagoval napríklad Attila.

 

Vizualizácia novej električkovej trate. Zdroj: J&T Real Estate

Ďalšia spŕška

S kritickým vyjadrením prišlo tiež občianske združenie podporujúce rozvoj cyklistickej dopravy na Slovensku – Cyklokoalícia. Podľa nich sa Škoda Auto prezentuje pred divadlom zúfalým spôsobom. ,,Od inštitúcie tohto významu by sme očakávali chápanie kultúry v širšom slova zmysle, vrátane kultúry verejného priestoru – opäť však smutne dokazuje opak. Obzvlášť cynicky fotografia automobilov s nevkusnými zástavkami vyznieva v kontexte toho, ako divadlo blokuje výstavbu električkovej trate v tomto priestore a zároveň tu dlhodobo absurdne bojuje aj proti prejazdu cyklistov,” uviedlo na margo kultúrnej inštitúcie združenie.

Aj pod týmto príspevkom sa objavilo hneď niekoľko názorov. ,,Aha, už mi je jasné, prečo bojuje SND proti električke. To by tam už potom nemohli natrepať plechové krabičky kvôli fotke a pár drobných pre SND z miliardových ziskov koncernu,” napísal Miňo. Do diskusie prispela tiež Michaela. ,,Bez akýchkoľvek informácií tu zdieľate bludy. Treba si overiť informácie prečo a za akým účelom vznikla táto fotka,” 

 

Električková trať by mala viesť priamo pred divadlom. Zdroj: Zoznam.sk / Ján Zemiar

Prekrútená aktivita?

Škoda Auto Slovakia po prepuknutí diskusie o vozidlách umiestnených pred divadlo uviedla, že ich autá boli pred SND odfotené v rámci ich odovzdania pre potreby divadla ešte v októbri minulého roka a na mieste strávili len nevyhnutne potrebný čas. Mrzí nás, že aj takáto dobre mienená aktivita sa dokáže prekrútiť a bola zneužitá na tému trasovania električkovej trate,” doplnili.

O tom, že autá boli pristavené v rámci ich odovzdávania, svedčí aj príspevok SND z 30. septembra 2020. Práve vtedy sa Škoda Auto stala partnerom inštitúcie. ,,Kultúra a umenie prechádza v súčasnosti veľmi ťažkým obdobím a preto si veľmi vážime každú jednu spoločnosť, ktorá si nájde v dnešnej dobe prostriedky, aby podporila kultúru, pretože považuje investíciu do nej za jednoducho múdre rozhodnutie,“ uviedla vtedy riaditeľka Centra marketingu SND Henrieta Borowiecka.

Zverejnená fotografia na profile partnera tak pochádza ešte z minulého roka a v súčasnosti bola iba vytiahnutá z archívu a použitá na kampaň pre podporu umenia. Na druhej strane môže byť pre ľudí naozaj zmätočná. Minulý rok ju totiž na sociálnej sieti spoločnosť Škoda Auto nepridala. Svietila iba na stránke divadla, ktorú pochopiteľne nemajú “lajknutú” všetci fanúšikovia automobilov.

Príspevok SND a Škoda Auto Slovensko. Zdroj: FB / SND, Škoda Auto Slovensko

Pod úroveň

SND je zo statusov stránky developerských projektov Bratislavy – YIMBA, ako aj združenia Cyklokoalícia zhrozené. Podľa inštitúcie takmer zavádzajúcim spôsobom spojili propagáciu ich partnera voči plánovanej trase električky pred budovou divadla. ,,Kontextualizácia týchto dvoch vzťahov je vecne nepresná a hlboko pod úrovňou základnej novinárskej etiky. Z pohľadu našej inštitúcie tak priame vyhlásenie pod predmetné statusy dávať nebudeme, nakoľko takúto úroveň diskusie nepovažujeme za hodnú komentára,” doplnila riaditeľka centra marketingu divadla Barbora Šajgalíková. Umiestnenie áut pred budovu za účelom reklamnej snímky vnímajú podľa Šajgalíkovej v súlade s bežnými obchodnými podmienkami za primerané.

Divadlo na porovnanie pripomenulo propagáciu partnerstva medzi spoločnosťou Škoda Auto a Národním divadlom Praha. ,,Verím, že nikto z českých divákov necíti ohrozenie prevádzky javiska kolíziou s trvalo umiestnenými vozidlami,” skonštatovala Šajgalíková.

 

Škoda Auto umiestnila autá do Národného divadla Praha. Zdroj: SND