Kauzy Bratislava

Komentár Radoslava Štefančíka: Stavbu križovatky Triblavina treba zrušiť

O križovatke Triblavina sa už toho popísalo dosť. Najskôr sa mala stavať spolu so súbežnými pásmi, tzv. kolektormi, potom štát projekt zmenil a kolektory zrušil. Ozvalo sa občianske združenie Triblavina so svojim protestným hlasom, ale štát trvá na svojom a k pôvodnému projektu sa vrátiť nechce. Podľa predstáv štátnych inštitúcií má snáď najvyťaženejší úsek diaľnice privádzať autá smerom od Senca do Bratislavy až v štyroch pruhoch v každom smere, a to bez kolektorov. Výsledkom tohto konfliktu je iba to, že stavba medzitým zarástla burinou a rozhodnutie sporu je v nedohľadne. Minister dopravy sa nechal počuť, že v stavbe budú pokračovať v lete, ale zabudol akosi upozorniť, ktoré leto mal na mysli. A burina rastie veselo ďalej.

Hovorí sa, že kde sa dvaja bijú, tretí zvíťazí. Tým tretím aktérom by v tomto prípade mal byť zdravý rozum, alebo skôr verejné blaho. Lenže vyzerá to tak, že ktosi vôbec nemá záujem, aby vyhral zdravý rozum, aby sa stavalo pre všetkých ľudí, a nie iba pre „našich ľudí“.

Keby mal totiž vyhrať zdravý rozum, stavbu tejto spornej cestnej komunikácie štát zastaví. Zdravý rozum totiž napovedá, že ak má križovatka slúžiť ľuďom z okolitých obcí a odľahčiť dopravu medzi perifériou a centrom presne tak, ako to hovorí pôvodné zdôvodnenie tejto stavby, postavil by ju štát o cca dva kilometre ďalejsmerom na Senec. Teda presne na tom istom mieste, kadiaľ diaľnicu pretína most cestnej komunikácie vedúcej z Bernolákova do Chorvátskeho Grobu. Nie križovatka Triblavina, ale križovatka Bernolákovo by mala bezprostrednejšie a oveľa lepšie napojenie na okolité obce a mesto, a preto by bolo rozumnejšie postaviť križovatku práve na tomto mieste.

Križovatka Triblavina by totiž z jednej i druhej strany ústila do poľa, resp. je potrebné postaviť ďalšie cesty z oboch strán, aby sa obce napojili na diaľnicu. Iste, nejaký nažhavený developer už určite kuje svoje plány a na susedných poliach čosi postaví (a ak bude križovatka Triblavina, aj na tom slušne zarobí), ale snáď nás nechce štát presvedčiť, že križovatku stavia iba pre nejakého developera. „Nášho developera“.

Naopak, križovatka Bernolákovo by mala svoje opodstatnenie a možno by bola aj lacnejšia. Existujúci starý most nad diaľnicou musí Národná diaľničná spoločnosť tak či tak zbúrať a postaviť nový, keďže diaľnica sa bude rozširovať a terajší most nie je na takéto podmienky prispôsobený.

Cesta medzi Bernolákovom a Chorvátskym Grobom už stojí, takže odpadá problém s výkupom pozemkov pre prístupové komunikácie. Cesta by síce potrebovala rekonštrukciu, resp. je potrebné postaviť ju odznova, ale to bude potrebné urobiť bez ohľadu na to, či bude alebo nebude napojená na diaľnicu.

Iste platí, diaľnica je preto diaľnicou, lebo nespája každú dedinu. Rýchly rozvoj bratislavského okolia však posúva hranice hlavného mesta a aj toto okolie by malo byť napojené na centrum, aby sa mesto a jeho periférne časti vyhli každodenným dopravným kolapsom.

Ak by štát, alebo povedzme to na rovinu, ak by Smer, SNS s Mostom nemysleli iba na „našich ľudí“, ale na všetkých ľudí bez ohľadu na stranícku príslušnosť či sympatie, zrušili by stavbu križovatky Triblavina a začali by okamžite, trebárs podľa projektu križovatky Senec – Blatné, prestavovať križovatku Bernolákovo – Chorvátsky Grob tak, aby ju napojili na diaľnicu a zlepšili kvalitu života okolitých obcí, Bernolákova, ale aj Senca a Pezinka.

Autor je politológ