Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

Má vaše auto viac ako 10 rokov? Pripravte sa na výrazné zmeny v legislatíve: Technické kontroly by mali byť každý rok

Na Slovensku pre mimoriadnu situáciu už iba do konca augusta nepotrebujete novú technickú a emisnú kontrolu. ZDROJ: TASR - Milan Kapusta

BRATISLAVA – Situácia s vozidlami na Slovensku nie je v posledných mesiacoch ideálna. Na nové sa čaká niekoľko mesiacov, cena ojazdených paradoxne neklesá, ale rastie a teraz sa by sa mali motoristi pripraviť aj na ďalšie komplikácie a výrazne zmeny.

 

Na STK, čiže technické a emisné kontroly, by sa malo už čoskoro chodiť každý rok. Doposiaľ bola táto doba dvojročná, pri nových autách to bolo až po štyroch rokoch. Ako totiž informuje topspeed.sk ak na motoristov v starších autách netlačí emisná legislatíva, prichádza na rad potenciálne zlý technický stav automaticky vyplývajúci z veku auta. Podľa štúdie, ktorú vypracovala Žilinská univerzita by sa totiž  mohla skrátiť lehota technických kontrol pri autách starších ako 10 rokov z dvoch na jeden rok. Z dôvodu vyššej bezpečnosti cestnej premávky.

Žijeme v dobe rastúceho legislatívneho tlaku na staršie vozidlá a „motivovanie“ motoristov k ich vyraďovaniu z vozového parku. Nielen Slovensko, ale aj ostatné európske krajiny totiž aktuálne bojujú nielen so zastarávajúcim vozovým parkom, ale aj pomalým prechodom k elektrifikovaným a elektrickým autám. Európska únia navyše netají plánom podpory elektromobility a emisne čistejších vozidiel a ako priznáva, aj za cenu toho, že prístup k individuálnej mobilite zdražie, či ju už nebude tvoriť súkromné motorové vozidlo, ale zdieľaná mobilita, vlastný skúter, bicykel, či iný dostupný prepravný prostriedok,“ uvádza topspeed,sk.

 

Na Slovensku pre mimoriadnu situáciu už iba do konca augusta nepotrebujete novú technickú a emisnú kontrolu. ZDROJ: TASR – Milan Kapusta

V Európskej únii sa pripravuje nový systém technických kontrol a navrhované riešenia by sa celkom reálne mohli stať jeho súčasťou. Štúdia publikovaná vo vedeckom časopise Žilinskej univerzity v Žiline, ktorá na základe štatistických dát zo Slovenska preukazuje dopad technickej kontroly na bezpečnosť cestnej premávky. Podľa jej záverov majú pravidelné technické kontroly merateľný pozitívny vplyv na počet dopravných nehôd z dôvodu technických chýb vozidiel a teda majú preukázateľné opodstatnenie. „Pri technických kontrolách na Slovensku sa však menej často zisťujú niektoré chyby kritické z hľadiska bezpečnosti, najmä tie, ktoré sa týkajú kolies a pneumatík. Možným vysvetlením je, že dosiaľ prevažne používané metódy dozoru nad technickými kontrolami nedokázali príslušné porušenia predpisov pri kontrole práve týchto častí vozidiel dostatočne efektívne odhaľovať. Naopak, iné časti vozidiel s kritickým vplyvom na bezpečnosť, predovšetkým brzdy a zariadenia vonkajšieho osvetlenia, boli dozorom pokryté dostatočne,“ konštatuje štúdia.

 

Na Slovensku pre mimoriadnu situáciu už iba do konca augusta nepotrebujete novú technickú a emisnú kontrolu. ZDROJ: TASR – Milan Kapusta

Zaujímavým zistením je i to, že pri vozidlách kategórií M1 a N1 (zahŕňajú predovšetkým osobné automobily a nákladné automobily do 3,5 t) starších ako 10 rokov prichádza k drvivej väčšine (až 87 %) dopravných nehôd zapríčinených zlým technickým stavom v druhej polovici dvojročnej lehoty platnosti technickej kontroly pravidelnej, v priemere asi pol roka pred jej koncom. Skrátením lehôt technických kontrol vozidiel týchto kategórií s vekom nad 10 rokov na polovicu, teda na jeden rok, by podľa štúdie mohol klesnúť počet dopravných nehôd z dôvodu technickej chyby v tejto skupine vozidiel minimálne o polovicu. „Len pre doplnenie, podľa údajov publikovaných v štúdii, sa v roku 2020 stalo na slovenských cestách 11 875 dopravných nehôd, z ktorých bolo 26 (t.j. 0,23 %) zapríčinených zlým technickým stavom vozidla. Z celkových 224 obetí nehôd v rovnakom období dvaja ľudia zahynuli práve pri nehodách zapríčinených zlým technickým stavom vozidla,“ dodáva topspeed.sk.