
Lednárová je nielen umelkyňa, ale má aj vážne zdravotné problémy, keď trpí svalovou dystrofiou a cestuje preto aj s invalidným vozíkom. Ale to čo prežila pri ceste vlakom z Prahy je horšie ako horor a ani zasmiať sa na tom nemôžete. Úplnou tragédiou je, že cestu do Bratislavy nahlásila Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) dva dni pred odchodom z Prahy. Jej vyjadrenie, ktoré uverejnila na sociálnej sieti je naozaj iba pre silné žalúdky. Uvádzame bez redakčných úprav.

Ťažko zdravotne postihnutú ženu posadili vo vlaku do skladu s nápojmi!. ZDROJ: fb Zorka Lednárová

Ťažko zdravotne postihnutú ženu posadili vo vlaku do skladu s nápojmi!. ZDROJ: fb Zorka Lednárová
Aké je vysvetlenie celej situácie zo strany ministerstva dopravy a ZSSK a ako vôbec mohlo k tejto situácii prísť?
Vo vlaku EC 279 Metropolitan (Praha hl. n. 10:56 – Szob 17:29) nebol radený reštauračný vozeň. To sa, žiaľ, stáva pre nedostatok dostupných vozňov, ktorý spôsobil aj koronavírus a extrémny nárast cien dielov. V takomto prípade sa dáva do vlaku minibarový vozík, aby bola zabezpečená aspoň základná možnosť občerstvenia našich cestujúcich. Minibarový vozík má byť umiestnený vo vozni číslo 369, kde má vyhradený oddiel, do ktorého sa nepredávajú miestenky. Nanešťastie v tomto prípade České dráhy (ČD), ktoré prostredníctvom svojich dodávateľov (JLV) proces v našich vlakoch medzi Českou republikou a Maďarskom riadia, minibarový vozík umiestnili do vozňa typu Bdghmeer číslo 370 nesprávne.
Reakciu Českých dráh (press@cd.cz) pripájame v plnom znení:
Tento výjimečný a mimořádný případ řešíme se servisní společností tak, aby se neopakoval. Servisní společnost má pro minibar vyhrazený jiný oddíl ve vlaku, který je mimo rezervační systém a rezervace do něj není možné zakoupit. Cestující se za komplikace omlouváme. ČD ve spolupráci se ZSSK a MÁV Start se snaží nabízet cestujícím s handicapem na lince Metropolitan/Hungaria Praha – Bratislava – Budapest co nejlepší služby, na trasu vypravují každé dvě hodiny spoje evropské třídy EuroCity s bezbariérovými vozy, které standardně nabízejí komfortní cestování ve speciálním klimatizovaném oddíle vybaveném veškerým obvyklým komfortem vlaků EC/IC. V tomto případě se jednalo pravděpodobně o chybu konkrétního jednoho zaměstnance, který nevyužil svůj standardní vyhrazený oddíl, ale použil tento speciální oddíl určeny pro cestující na vozíku. Celá záležitost nás mrzí a je dále v interním šetření společnosti a v řešení s naším dodavatelem, aby se neopakoval. V tuto chvíli bohužel víc nedokážeme říci.

Ťažko zdravotne postihnutú ženu posadili vo vlaku do skladu s nápojmi!. ZDROJ: fb Zorka Lednárová
Kto je zodpovedný za celý škandál a aké sankcie budú voči konkrétnej osobe (osobám) prijaté?
Išlo o zlyhanie konkrétnych ľudí a porušenie pravidiel u dodávateľa Českých dráh. Ide o ojedinelý prípad, spolu s našimi partnermi budeme pracovať na tom, aby sa už neopakoval. Je potrebné zdôrazniť, že takáto situácia nastala vôbec prvýkrát počas našej spolupráce s ČD. Aj vo vnútroštátnych vlakoch máme nastavený obdobný systém, kde má minibar v prípade neradenia reštauračného vozňa vyhradený samostatný bežný oddiel, kam sa potom nepredávajú miestenky, teda nie oddiel pre imobilných cestujúcich. Je možné, že sa prevádzkovatelia minibaru spoliehali, že toto kupé ostane prázdne, resp. sa to „nejako“ vyrieši. Úprimne, sme radi, že sa pani Lednárová ozvala. Platí to na všetky prípady našich zlyhaní, aby sme vedeli, kde sú naše slabé miesta, potrebujeme o nich vedieť aj z pohľadu zákazníka, preto každého povzbudzujeme, aby nám o našich konkrétnych nedostatkoch napísal na: www.zssk.sk/zakaznicke-podania/. Chceme dodať, že počet imobilných cestujúcich, či cestujúcich s vyžiadanou asistenciou v ZSSK kontinuálne stúpa, napriek tomu, že pribúdajú stanice i vlaky, kde sa už cestujúci s vozíkom pre dobrý stav staníc a vlakov ani nenahlasujú, čomu sa veľmi tešíme. Berieme to ako dôkaz, že situáciu posúvame k lepšiemu. Pre lepší obraz, v poslednom predkoronovom roku 2019 sme prepravili 3 189 imobilných cestujúcich, pričom sme dostali 13 súvisiacich sťažností a aj z tohto čísla bola časť sťažností smerovaná na nefunkčnú, či poruchovú infraštruktúru Železníc Slovenskej republiky (ŽSR). Tento rok sme do konca júna prepravili 955 cestujúcich na vozíčku, dostali sme 6 súvisiacich sťažností, vrátane júlovej sťažnosti pani Lednárovej.
Uvažuje ministerstvo dopravy a ZSSK nad ospravedlnením, finančnou alebo inou kompenzáciou Zorke Lednárovej za celú vzniknutú situáciu?
Samozrejme, keďže išlo o vozeň Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), berieme zodpovednosť na seba a zákazníčke i jej sprievodu vrátime celé cestovné.
- Ťažko zdravotne postihnutú ženu posadili vo vlaku do skladu s nápojmi!. ZDROJ: fb Zorka Lednárová
- Ťažko zdravotne postihnutú ženu posadili vo vlaku do skladu s nápojmi!. ZDROJ: fb Zorka Lednárová
- Ťažko zdravotne postihnutú ženu posadili vo vlaku do skladu s nápojmi!. ZDROJ: fb Zorka Lednárová
- Ťažko zdravotne postihnutú ženu posadili vo vlaku do skladu s nápojmi!. ZDROJ: fb Zorka Lednárová