Regióny Bratislava Top

Nekonečný príbeh električkovej trate v Petržalke: Hrozí zlyhanie vedenia mesta? Vallo objasnil situáciu

Práce na električkovej trati v Petržalke by sa mali opäť rozbehnúť
Práce na električkovej trati v Petržalke by sa mali opäť rozbehnúť. Zdroj: Topky/Maarty

BRATISLAVA – Už budúci rok by sa mali podľa plánu ukončiť stavebné práce na novej električkovej trati v bratislavskej Petržalke, ktorá odľahčí celkovú dopravu v meste. Už dlhodobo však na stavenisku nikto nepracoval. Člen mestskej dopravnej komisie Ľuboš Krajčí je preto skeptický. Nedokončenie trate na čas by bolo podľa neho veľkým zlyhaním vedenia mesta. Práce sa však podľa aktuálnych informácií už čoskoro opäť rozbehnú. To, či však stihnú dokončiť výstavbu v stanovenom termíne, je nateraz otázne.

 

Stavebné práce na výstavbe električkovej trate v bratislavskej Petržalke v úseku od Jungmannovej po Janíkov dvor by sa mali po niekoľkomesačnom útlme čoskoro opäť rozbehnúť. Mesto Bratislava už totiž podpísalo s konzorciom, ktoré trať stavia, dodatok k zmluve o dielo, ktorý reflektuje na rozsiahle zdražovanie cien energií a stavebných materiálov. “Podpísali sme dodatok k zmluve, ktorý rozväzuje ruky dodávateľovi a práce na električkovej trati sa čoskoro znovu rozbehnú” poznamenal primátor Bratislavy Matúš Vallo.

Bratislava pripravila, spolu so zhotoviteľom a expertíznou organizáciou, vlastnú metodiku. “Bratislava má vlastnú metodiku, ktorá je v súlade s usmerneniami Úradu pre verejné obstarávanie a presne stanovuje skutočný dosah zdražovania na rôzne komodity,” poznamenal Vallo.

Prvá námestníčka Hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislava Tatiana Kratochvíľová informovala, že “nový dodatok ku zmluve je založený na expertíznom posúdení od súdneho znalca oficiálnej znaleckej organizácie Ústav stavebnej ekonomiky, ktorý podrobne zanalyzoval reálne zmeny v cenách dotknutých materiálov na svetových trhoch. Na základe toho stanovil aktuálnu mieru nárastu hodnoty zákazky oproti hodnote zákazky v novembri 2021, keď sa zmluva na električkovú trať podpisovala.”

Práce na električkovej trati v Petržalke by sa mali opäť rozbehnúť
Práce na električkovej trati v Petržalke by sa mali opäť rozbehnúť. Zdroj: Topky/Maarty

Presná suma, ktorú Bratislava za električkovú trať zaplatí, však známa nie je. Podľa metodiky sa bude totiž aktuálna cena prepočítavať priebežne počas celej doby trvania prác na tejto stavbe. “Nakoľko ceny materiálov sa môžu počas trvania stavby meniť, nie je možné vopred, za celé zvyšné obdobie realizácie stavby, stanoviť cenu,” poznamenala Kratochvíľová. Ako ďalej dodala, “pre mesto by bolo nevýhodné sa zaviazať na aktuálnu cenu zdraženia materiálov, keďže ceny materiálov môžu oproti dnešnému stavu aj zlacnieť.”

Práce na električkovej trati v Petržalke by sa mali opäť rozbehnúť
Práce na električkovej trati v Petržalke by sa mali opäť rozbehnúť. Zdroj: Topky/Maarty

V najbližších týždňoch tak konečne začnú práce na električkovej trati. Podľa Kratochvílovej sa začne viacerými stavebnými úkonmi, ako napríklad prácou na mostných objektoch, základoch trakčného vedenia, zemnými prácami a prekládkami sietí. Či sa stavba stihne v plánovanom termíne do konca roka 2023 však zatiaľ známe nie je. Podľa primátora Matúša Valla to bude jasnejšie v septembri, keď konzorcium predloží aktualizovaný harmonogram prác. Podľa hovorkyne mesta Dagmar Schmuckovej však “zhotoviteľ pri tom deklaroval zámer práce akcelerovať tak, aby bol dodržaný pôvodne stanovený harmonogram, ktorý je aj súčasťou Zmluvy o dielo.”

Prvé komplikácie s výstavbou prišli už na jar

Výstavba novej električkovej trati v bratislavskej Petržalke je jedným z najdôležitejších dopravných projektov. Práce na trati za 74,58 milióna eur bez DPH v úseku Bosákova – Janíkov dvor spustili ešte minulý rok koncom novembra. Stavbu realizuje vysúťažená skupina dodávateľov zo Združenia NS MHD Petržalka a hoci plánované ukončenie výstavby má byť už budúci rok, pravdepodobne sa toho nedočkáme. Už tento rok na jar totiž zaznamenali prvé veľké omeškanie. Týkalo sa to stavebných prác na Združenom moste Rusovská cesta a na premostení Chorvátskeho ramena. Neskôr však došlo k úplnému utlmeniu prác na celom úseku plánovanej električkovej trate.

Práce na električkovej trati v Petržalke by sa mali opäť rozbehnúť
Práce na električkovej trati v Petržalke by sa mali opäť rozbehnúť. Zdroj: Topky/Maarty

Vedenie mesta preto začalo rokovať so stavebníkom novej električkovej trate v bratislavskej Petržalke o dodatku k zmluve o dielo. Tento dodatok, ktorý sa dnes podarilo podpísať, reflektuje na rozsiahle zdražovanie cien energií a stavebných materiálov. Zároveň je v súlade s metodikou Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) k nárastu cien materiálov a tiež v súlade s pravidlami Európskej únie pre čerpanie eurofondov. Podľa starostu bratislavských Jaroviec Jozefa Uhlera v súčasnosti neexistuje stavba, ktorá by nemala problém z navyšovaním cien stavebných materiálov.

Práce na električkovej trati v Petržalke by sa mali opäť rozbehnúť
Práce na električkovej trati v Petržalke by sa mali opäť rozbehnúť. Zdroj: Topky/Maarty

Mesto projekt platí zo svojho

Člen mestskej dopravnej komisie Ľuboš Krajčír si myslí, že utlmené stavebné práce na novej električkovej trati v bratislavskej Petržalke, boli v tom čase zlyhaním vedenia hlavného mesta. Obrovským problémom však okrem omeškania je podľa Krajčíra aj v tom, že “mesto nemá na tento projekt ešte podpísanú ani zmluvu o nenávratný finančný príspevok. To znamená, že zatiaľ sa projekt platí z financií hlavného mesta,” podotkol. Výstavba má byť pritom hradená najmä z eurofondov. Vallo však dnes potvrdil, že Bratislava o žiadne eurofondy nepríde.

Práce na električkovej trati v Petržalke by sa mali opäť rozbehnúť
Práce na električkovej trati v Petržalke by sa mali opäť rozbehnúť. Zdroj: Topky/Maarty

Pochybnosť nad dokončením projektu načas opakovane vyjadrila ministerka pre investície, regionálny rozvoj a informatizáciu Veronika Remišová (Za ľudí). Ak projekt nestihne hlavné mesto včas dokončiť, bude to podľa ministerstva jednoznačne zlyhanie bratislavského magistrátu. Hlavné mesto sa v minulosti ku kritike nevyjadrilo, ohradilo sa však voči obavám a tvrdeniam, že má alebo môže mať problém s čerpaním eurofondov.