Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

KOMPLIKÁCIE pre MOTORISTOV. Na staniciach technickej kontroly sa pripravujú výrazné zmeny

Protokoly a technické či emisné kontroly sa vykonávajú na staniciach STK. Zdroj: TASR / Milan Kapusta

BRATISLAVA – Nové autá nie sú, ojazdené takisto nie. Paradoxná situácia, ktorá na Slovensku komplikuje život všetkým motoristom, predajcom aj automobilkám. Teraz sa navyše situácia na trhu ešte viac skomplikuje. Technické kontroly v rámci Európskej únie totiž čakajú zásadné zmeny.

 

Nie je žiadnym tajomstvom, že Slovensko má jeden z najstarších automobilových parkov v Európe. Veď priemerný vek vozidiel je takmer 15 rokov. Ale problémom je nielen vek automobilov, ale aj ich technický stav, keďže väčšina z týchto „veteránov“ má najazdených cez 200 tisíc kilometrov. Je to nielen finančnými možnosťami Slovákov, no aj celkovou situáciou na trhu. Presadzovaná elektromobilita Slovákom zatiaľ nevonia, ceny za autá s alternatívnym motorom sú extrémne drahé, nové autá s klasickými spaľovacími motormi nie sú v dostatočnom množstve a variabilite k dispozícii a tak na Slovensku prekvitá trh s ojazdenými auta. Štatistika je v tom to prípade šokujúca. Ceny ojazdených áut stúpli v priemere o viac ako desať percent. Slováci si radi kupujú lacné staré autá na rok či dva, s ktorým nemajú žiadne náklady na údržbu, servis, správne poplatky, STK a podobne. Keď sa im totiž auto pokazí, tak iba odmontujú značky a ponechajú ho svojmu osudu.

Podobne je tomu aj v Česku. „Stáva sa napríklad, že niekto s autom najazdí 300 tisíc kilometrov. Na Západe by sa takéto auto okamžite zošrotovalo, pretože by ho už nikto nechcel, neprešlo by cez STK, policajti by ho na ceste zastavili. U nás cez STK prejde, kúpi ho niekto za päť tisíc, nič do neho neinvestuje, žiadna údržba, jazdí s ním rok, kým ho zadrie a kúpi si za päť tisíc ďalšie. Nemá s tým žiadne náklady. Alebo pokiaľ je ešte auto funkčné, kúpi ho niekto ďalší. Takáto filozofia v normálnych krajinách nie je. V Nemecku by si nikto nedovolil jazdiť s takýmto starým autom, pretože by sa nedoplatil“ konštatuje Josef Pokorný z Českého zväzu dovozcov automobilov.

 

Na Slovensku pre mimoriadnu situáciu stále nepotrebujete novú technickú a emisnú kontrolu. ZDROJ: TASR – Milan Kapusta

Možno aj preto sa pripravujú výrazné zmeny na staniciach technickej kontroly. Ako informuje spoločnosť TESTEK, ktorá je znaleckou organizáciou v odbore cestná doprava pre odvetvia technický stav vozidiel a odhad hodnoty cestných vozidiel v časovom horizonte niekoľkých rokov sa zvažuje napríklad zavedenie funkčných testov pokročilých asistenčných systémov vodiča (ADAS), nových metód kontroly emisií škodlivín vo výfukových plynoch alebo kontrolných postupov prispôsobených elektrickým a hybridným pohonom vozidiel. „Zlepšiť a prispôsobiť súčasnému stavu automobilovej techniky by sa mali aj postupy používané na kontrolu všetkých ostatných častí vozidiel. Lehoty pravidelných kontrol by v budúcnosti mohli zohľadňovať aj účel použitia vozidla (napríklad komerčný) alebo intenzitu jeho prevádzkovania podľa počtu najazdených kilometrov,“ konštatuje spoločnosť TESTEK.

Podľa nej je bezpečnosť cestnej premávky a ochrana životného prostredia – technické a emisné kontroly – medzinárodne uznávaným nástrojom na zaručenie dostatočne dobrého technického stavu vozidiel v cestnej premávke. „Cestné vozidlá sú čoraz komplexnejšie – technické a emisné kontroly musia držať krok s vývojom moderných vozidlových systémov a ich novými funkciami. Nekalé praktiky a nedostatočná kvalita vykonávania technických a emisných kontrol – znižujú ich hodnotu, ako aj ich prínos k cestnej a environmentálnej bezpečnosti, ničia tiež ich reputáciu v očiach verejnosti. Štátne orgány musia prijať opatrenia, aby tomu zabránili,“ zdôrazňuje spoločnosť TESTEK. Európska únia preto začala s prípravou novej legislatívy, ktorá nahradí doterajšiu nielen v jej členských štátoch, ale aj za jej hranicami, keďže býva aplikovaná aj v nečlenských štátoch Európskej únie.

Protokoly a technické či emisné kontroly sa vykonávajú na staniciach STK. Zdroj: TASR / Milan Kapusta

Slovenským paradoxom je, že za aktuálnej mimoriadnej situácie, ktorá na Slovensku platí už viac ako dva roky (mimoriadna situácia bola vyhlásená 12. marca 2020 o 6:00 hod poznámka redakcie) majitelia starých vozidiel ani nemajú povinnosť ísť na novú technickú a emisnú kontrolu. Podľa ministra dopravy Andreja Doležala, predĺženie platnosti technickej a emisnej kontroly stále platí ale zároveň vyzval motoristov, aby kontrolu neodkladali. “Je to viazané v zákone na vyhlásenie krízovej situácie,” povedal minister dopravy. Pokiaľ teda bude táto situácia trvať a nebude pandémia ukončená, podľa jeho slov je stále platnosť technickej a emisnej kontroly predlžená zo zákona o tri mesiace. “Tým, že to je zo zákona predĺžené o tri mesiace, nesmiete za to dostať pokutu, ani poisťovňa s tým nemôže mať problémy, lebo lehota bola zákonne predĺžená,” zdôraznil Doležal.

Ale predlženie platnosti technickej kontroly a emisnej kontroly platí iba na Slovensku. „Pri prevádzke vozidla v cestnej premávke v iných štátoch je potrebné mať platnú technickú kontrolu a emisnú kontrolu a vodič vozidla je povinný sa kontrolným orgánom preukázať platnými dokladmi o technickej kontrole a emisnej kontrole. Vozidlo bez platnej technickej kontroly a emisnej kontroly je nespôsobilé na prevádzku v cestnej premávke,“ konštatuje portál topspeed.sk. Policajti vám tak pre zlý technický stav môžu zobrať papiere od vozidla a dať aj mastnú pokutu. „Ak sa pri vyšetrovaní dopravnej nehody zistí, že za ňu môže zlý technický stav vášho vozidla, kráteniu poistného plnenia sa nevyhnete bez ohľadu na to, či ste na vozidle mali alebo nemali platnú STK,“ dodáva topspeed.sk.