Pezinok Malacky Senec Regióny Bratislava Top

O nás, bez nás! Rozčúlení starostovia obcí v okolí Bratislavy sa pýtajú: Kto navrhol nezmyselné rozhodnutie zrušiť vlaky?

V Bratislave a okolí sa uvažuje o zrušení vlakových spojení. Okolité obce sú radikálne proti. ZDROJ: archív zoznam.sk

BRATISLAVA – Hlavnou prioritou hlavného mesta a jeho okolia je vyriešenie dopravy a parkovania. Najmä nájsť spôsob ako presvedčiť ľudí k alternatívnym spôsobom dopravy ako sú vlaky, MHD alebo bicykle. Ale jedna vec je čo si kto myslí, preferuje, propaguje a aká je realita. Bratislava a okolie je ukážkovým príkladom toho, ako ľavá ruka nevie čo robí pravá.

 

Na jednej strane je tu veľká aktivita ako dostať ľudí z áut do vlakov a znížiť tak dopravný kolaps, chaos, nervozitu a stres v bratislavských uliciach a na obchvatoch. Na strane druhej nepochopiteľné plány na znižovanie počtu vlakových spojení do Bratislavy, rušenie zastávok vlakov REX linky S60 na frekventovanom úseku Ivanka pri Dunaji –  Bernolákovo – Senec alebo úplne zastavenie prevádzky linky S65 na trase Bratislava -Petržalka – Senec – Galanta. Aj preto starostovia obcí Ivanka pri Dunaji, Bernolákovo, Chorvátsky Grob, Nová Dedinka, Zálesie, Veľký Biel, Malinovo a mesta Senec, poslali list ministrovi dopravy Andrejovi Doležalovi s nesúhlasným stanoviskom k zrušeniu predmetných vlakových spojení.

ŠIALENÉ ROZHODNUTIE: Idú rušiť mimoriadne vyťažené vlaky do Bratislavy, pripravte sa na DOPRAVNÝ CHAOS

„Primátor mesta Senec Dušan Badinský rád podpísal list ministrovi dopravy, pretože odzrkadľuje aj jeho názor a tiež potreby obyvateľov mesta Senec. V dobe, kedy sa všetci či už na úrovni miest a obcí alebo na úrovni štátu snažia motivovať obyvateľov k využívaniu inej ako automobilovej dopravy, vníma mesto Senec redukovanie počtu vlakových spojov a tiež spomínanú úpravu ako kontraproduktívny krok. Ministerstvo by sa malo snažiť o presný opak – o čo najkomfortnejšie možnosti alternatívnej dopravy tak, aby sa obyvatelia sami rozhodli uprednostniť napríklad vlakovú dopravu pred použitím automobilu. Najmä v rannej a popoludňajšej špičke nie je správne riešenie redukovať počet spojov a redukovať aj cieľové stanice – ako v prípade Petržalky,“ povedala Martina Ostatníková, hovorkyňa mesta Senec.

Galéria
V Bratislave a okolí sa uvažuje o zrušení vlakových spojení. Okolité obce sú radikálne proti. ZDROJ: fb obec Ivanka pri Dunaji
V Bratislave a okolí sa uvažuje o zrušení vlakových spojení. Okolité obce sú radikálne proti. ZDROJ: fb obec Ivanka pri Dunaji
navigate_before
navigate_next

“Okrem zmeny časov odchodov spojov príde aj ku zrušeniu zastavovania regionálnych expresov na významných prestupných miestach v Integrovanom dopravnom systéme Bratislavského kraja – Šenkviciach, v Ivanke pri Dunaji, Bernolákove a Senci,” konštatuje Bratislavská integrovaná doprava. Cestujúci budú tak musieť namiesto zrýchlených vlakov použiť klasické zastávkové osobné vlaky, čo im predĺži cestovný čas. „Odborníci v Bratislavskej integrovanej doprave, zodpovední za dopravné plánovanie, predpokladajú výrazne zníženú ponuku spojov predovšetkým v ranných časoch na úsekoch Senec – Bratislava,“ hovorí predseda predstavenstva Bratislavského integrovaného systému Branislav Masarovič. „Z tohto dôvodu budeme súčinní argumentačne a pokúsime sa partnera presvedčiť konkrétnymi návrhmi, ako využiť možnosti dopravy k maximálnej spokojnosti cestujúcich. Musíme zamedziť prestupu ľudí z vlakovej dopravy do áut,“ dodal Masarovič.

 

Ako sardinky cestovali ľudia vlakom z Malaciek do Bratislavy pre výpadok vlakových spojov. ZDROJ: fb Sara Bilkovičová

K celému problému a situácii sa preto vyjadrila aj Bratislavská integrovaná doprava, organizátor Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji, ktorá reaguje na návrh cestovných poriadkov predložených spoločnosťou Železničná spoločnosť Slovensko. Ide o zmeny pre roky 2022/2023, ktoré majú prísť do platnosti 11. decembra 2022. Podľa Evy Vozárovej, hovorkyni Bratislavskej integrovanej dopravy, navrhované zmeny sú zásadné a po ich prijatí bude potrebné rovnako zásadne zmeniť aj cestovné poriadky regionálnej autobusovej dopravy, z dôvodu zachovania nadväzností na vlaky. „Pozitívom zmien je zavedenie 60 minútového intervalu počas voľných dní aj na linkách, kde doteraz boli intervaly dlhšie. Na pezinskom a seneckom smere budú vlaky jazdiť rovnomernejšie a pravidelnejšie, čo je rovnako vítané,“ píše sa v tlačovej správe Bratislavskej integrovanej dopravy. Podľa Vozárovej rozsiahlymi zmenami však mnohí obyvatelia obcí v Bratislavskom samosprávnom kraji prídu o spojenia, ktoré dosiaľ využívali a budú si musieť vybudovať nové cestovné návyky.

K navrhovaným zmenám v cestovných poriadkoch, ktoré predložila Železničná spoločnosť Slovensko, prišla Bratislavskej integrovanej doprave – koordinátorovi Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji – 280 pripomienok. Zasielali ich cestujúci i dotknuté obce. Najčastejšie sa opakujúce požiadavky sa týkali zrušenia linky S65. Taktiež zrušenia zastavovania vlakov REX v Bernolákove (linka S60), v Senci (linka S60), v Ivanke pri Dunaji (linka S60), v Šenkviciach (linka S50) i v Sládkovičove (linka S60). Rovnako aj skrátenia linky S55 z Bratislavy iba po Pezinok (požiadavka predĺžiť po Šenkvice). Medzi opakujúcimi sa požiadavkami bolo aj predĺženie sedlového intervalu počas pracovných dní zo súčasných 30 minút na 60 minút (linky S50 a S55). “Je dôležité, aby sme zamedzili prestupu ľudí z vlakovej dopravy do áut,” podotkla Vozárová. Zmeny majú prísť do platnosti 11. decembra 2022.

 

V Bratislave a okolí sa uvažuje o zrušení vlakových spojení. Okolité obce sú radikálne proti. ZDROJ: fb obec Ivanka pri Dunaji

“Už v liste ministrovi sme uviedli, že takáto zmena grafikonu nie je spôsob ako dostať ľudí z áut do vlakov a takýto postup ani nekorešponduje s dôvodmi, prečo sa pred dvoma rokmi v Ivanke, pri železničnej zastávke, otvorilo záchytné parkovisko,” povedal starosta Ivanky pri Dunaji Vladimír Letenay a pridal aj starosta Bernolákova Miroslav Turenič. “Práve v čase, keď obec dokončila významnú investíciu spolufinancovanú z fondov EU do vybudovania prestupného dopravného terminálu na železničnej stanici prichádza ministerstvo dopravy s riešením, ktoré úplne neguje zmysel takéhoto projektu. Má sa tam stretnúť chodec, bicykel, autobus, vlak a auto. Vedieme niekoľkomesačné rokovania s Bratislavskou integrovanou dopravou a sme na dobrej ceste, aby od decembra 2022 boli v novom grafikone zavedené nové autobusové spoje medzi železničným prestupným terminálom a vzdialenými lokalitami v obci, aby mali občania prístup k vlaku, bez toho, aby museli sadnúť do auta. Takto sa vraciame v čase a opäť sú naši občania odkázaný na cestovanie autom. Práve v čase extrémne vysokých cien PHM by som očakával posilnenie osobnej vlakovej dopravy, nie presný opak.” Podľa Bratislavskej integrovanej dopravy ide o nasledovné navrhované zmeny.

 

V Bratislave a okolí sa uvažuje o zrušení vlakových spojení. Okolité obce sú radikálne proti. ZDROJ: archív zoznam.sk

Linka S20 Bratislava hl. st. – Malacky – Kúty

  • zmena časových polôh vlakov
  • zavedenie 60-minútového intervalu počas voľných dní medzi Bratislavou a Malackami

Linka S50 Bratislava hl. st. – Pezinok – Trnava

  • zmeny časových polôh vlakov
  • zavedenie 30-minútového intervalu počas špičky
  • zrušenie zastavovania regionálnych expresov v Šenkviciach

Linka S55 Bratislava-Nové Mesto – Pezinok – Trnava

  • obmedzenie prevádzky na špičku (v sedle predĺženie intervalu Os vlakov v úseku Bratislava – Trnava z 30 na 60 minút)
  • predĺženie trasy do ŽST Bratislava-Petržalka

Linka S60 Bratislava hl. st. – Senec – Galanta

  • zavedenie 30-minútového intervalu počas špičky
  • zavedenie 60-minútového intervalu počas voľných dní
  • zrušenie zastavovania regionálnych expresov v Ivanke pri Dunaji, Bernolákove a v Senci (v štádiu riešenia)

Linka S65 Bratislava-Petržalka – Senec – Galanta

  • úplné zrušenie linky

Ďalej má byť podľa návrhov cestovných poriadkov v dňoch 24.12. a 31.12 skrátená prevádzka všetkých liniek už od 17:00 a v dňoch 25.12. a 1.1. začiatok prevádzky až v čase po 6:00. Tiež má prísť počas zimných prázdnin k výraznému obmedzeniu prevádzky vlakov.