Regióny Bratislava

Občianske združenia podporujú zavedenie parkovacej politiky v Bratislave. Kriticky sa pozerajú na nastavenie cien rezidentských kariet

Zdroj: TASR / Jaroslav Novák

BRATISLAVA – Štrnásť občianskych organizácií a členovia Slovenského ochranárskeho snemu podporujú zavedenie novej parkovacej politiky v Bratislave. Združenia a iniciatívy, ako napríklad Občianska iniciatíva Za čisté ovzdušie, Cyklokoalícia alebo Greenpeace vidia v prijatí parkovacej politiky niekoľko pozitívnych dopadov na zdravie a životné prostredie obyvateľov Bratislavy.

 

„Nová parkovacia politika Bratislavy môže priniesť obyvateľom v prvom rade čistejšie ovzdušie a nižšie emisie CO2. To znamená menej chorých detí aj dospelých,“ uviedla uviedla Dana Mareková z iniciatívy Za čisté ovzdušie.

Podľa organizácií ide o systémový krok, ktorý pomôže obmedziť individuálnu automobilovú dopravu v meste. „Zavedenie parkovacej politiky znamená začiatok veľkej systémovej zmeny, ktorú Bratislava nevyhnutne potrebuje už desaťročia. Ak sa budú zavádzať iba čiastkové, nesystémové opatrenia, časom sa to môže vypomstiť v podobe ešte väčšieho chaosu v parkovaní,“ uviedol dopravný expert zo Žilinskej dopravnej univerzity Marián Gogola.

Posilnenie mestskej hromadnej dopravy, budovanie cyklotrás a záchytných parkovísk je podľa vyhlásenia organizácií nevyhnutné, aby mesto zvládlo situáciu s parkovaním. „V Bratislave je parkovacia politika kľúčová pre rozvoj cyklistickej a pešej dopravy aj preto, lebo vyzbierané poplatky sa majú použiť aj na stavbu chodníkov a cyklochodníkov,” povedal Tomáš Peciar z Cyklokoalície.

Sporná cena prezidentskej karty

Predstavitelia organizácií majú však pochybnosti o výške poplatkov za parkovanie. Nemusí byť totiž pre ľudí dostatočne motivujúca, aby začali používať iné spôsoby pohybu po meste. Taktiež upozorňujú, že odsunutie zavedenia zón s regulovaným parkovaním môže spôsobiť, že parkovacia politika zostane len na papieri.

Návrh parkovacej politiky, ktorý vypracoval magistrát, ráta s tým, že Bratislavčania by mali zaplatiť za ročné parkovanie minimálne 49 eur. Cena platí pre rezidentov, ktorí majú jedno auto. Pre druhé auto sa poplatok zvýši na 149 eur a pri treťom má byť poplatok 500 eur. V novom parkovacom pláne počíta bratislavský magistrát okrem poplatkov za autá aj s bezplatným parkovaním v mieste bydliska, 100 hodín parkovania pre návštevy na domácnosť a taktiež s dvojhodinovým parkovaním zadarmo mimo svojej rezidentskej zóny. V meste by mali platiť štyri tarifné pásma za hodinové parkovanie, v centrálnej časti by sa mali v parkovacích zónach platiť dve eurá za hodinu, v okrajových štvrtiach by malo vyjsť hodinové parkovanie 50 centov. Novú parkovaciu politiku chce magistrát spustiť v roku 2021.