Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

OBROVSKÁ ZMENA! Na semaforoch môže pribudnúť ŠTVRTÁ farba: Čo bude znamenať?

Ilustračná foto. Zdroj: pixabay.com

BRATISLAVA – Vedci prišli s prevratnou novinkou. Na klasickom semafore s troma svetlami by pre vodičov malo pribudnú štvrté svetlo, tzv. „biele“. To by pre slovenskú dopravu znamenalo obrovskú zmenu, na ktorú by si vodiči museli čo najskôr zvyknúť. Čo by však „biele svetlo“ signalizovalo?

 

Štandardné tri svetlá na semaforoch by sa čoskoro mohli stať minulosťou. Dopravní inžinieri na Štátnej univerzite v Severnej Karolíne totiž len prednedávnom navrhli „biele svetlo“, ktoré by umožnilo autonómnym vozidlám riadiť tok premávky. Vďaka tomu by sa mohla znížiť úroveň dopravných zápch a tiež aj spotreba paliva.

„Tento koncept, ktorý navrhujeme pre dopravné križovatky, nazývame „biela fáza“. Využíva výpočtovú silu samotných autonómnych vozidiel (AV),“ povedal Ali Hajbabaie, docent stavebného a environmentálneho inžinierstva, pre ncstateuniversity.edu. „Koncept bielej fázy zahŕňa aj nový dopravný signál, aby vodiči vedeli, čo majú robiť. Červené svetlá budú stále znamenať stop. Zelené svetlá budú stále znamenať ísť. A biele svetlá povedia ľudským vodičom, aby jednoducho nasledovali auto pred nimi.“

Uľahčilo by to dopravu

Koncept bielej fázy spočíva v tom, že autonómne vozidlá môžu bezdrôtovo komunikovať medzi sebou aj s počítačom, ktorý riadi dopravný signál. Keď sa dostatok takýchto vozidiel blíži ku križovatke, aktivuje sa biele svetlo. Biele svetlo je signálom, že AV koordinujú svoj pohyb, aby efektívnejšie uľahčili premávku cez križovatku. To by znamenalo, že klasické autá riadené človekom by jednoducho museli nasledovať vozidlo pred nimi.

V praxi by to znamenalo, že ak auto pred nimi zastaví, zastavia aj oni. Ak ide cez križovatku auto pred nimi, idú tiež cez križovatku. Ak by sa na ceste nachádzalo viac obyčajných vozidiel ako autonómnych, semafor by sa vrátil do konvenčného vzoru zeleno-žlto-červeného signálu.

Chcete vedieť, kedy by sa tento koncept dopravy mohol uplatniť na Slovensku? Čítajte na druhej strane!