Regióny Bratislava Top

Parkovacia politika víri vášne aj medzi politikmi. Kollár sa do Valla poriadne pustil

Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

BRATISLAVA – Parkovacia politika primátora Matúša Valla vyvoláva diskusie nielen medzi bežnými občanmi. Kriticky sa na ňu pozerajú aj viacerí poslanci Národnej rady a dlhoroční Bratislavčania. Aj keď priznali, že regulovať počet áut v hlavnom meste je potrebné, na primátorov plán majú viacero podnetov. 

 

Podľa prvotného plánu primátora Matúša Valla mala parkovacia politika začať v niektorých mestských častiach už od septembra budúceho roku, a to s tromi možnými rezidentskými kartami – za prvé auto 49 eur, za druhé 150 a za tretie 500 eur. K tomu by rezidenti dostali dve hodiny parkovania denne v inej mestskej časti a 100 hodím zdarma parkovania pre návštevu vo svojej mestskej časti. Avšak, parkovacia politika ako taká na rozdiel od vyhradených parkovacích miest, za ktoré obyvatelia platia dane, negarantuje parkovanie pri dome. Viacerí jej kritici tvrdia, že je diskriminačná a pre bežnú rodinu s tromi autami devastačná. Viaceré mestské časti majú k návrhu nového VZN o dočasnom parkovaní viaceré pripomienky.

Viaceré mestské zastupiteľstvá už hlasovali o tom, či príjmu nový štatút parkovania v meste, alebo nie. Dúbravka a Devínska Nová Ves VZN a potrebné dokumenty prijali, zelenú jej s menšími pripomienkami dalo aj ružinovské zastupiteľstvo, Vrakuňa a Staré mesto nie. Obyvatelia spolu s vedením mestských častí môžu VZN pripomienkovať od 22. do 31. mája. Po novom však primátor deklaroval, že parkovaciu politiku spustí iba v zónach, kde to je potrebné a až vtedy, keď pre rezidentov a mimobratislavských vodičov budú vytvorené vhodné podmienky. Medzi ne sa radí napríklad zrýchlenie a zpohodlnenie MHD, či vytvorenie nových záchytných parkovísk v každej mestskej časti. 

S Vallom predstavili parkovaciu politiku aj starostovia všetkých bratislavských mestských častí. Tí vraj s nastavením súhlasia, majú však pripomienky. Zdroj: TASR / Pavol Zachar

Treba ísť do Česka, pán primátor

Glob.sk zisťoval názory na predstavenú parkovaciu politiku u politikov a dlhoročných Bratislavčanov zo všetkých parlamentných strán. S parkovacou politikou z dielne bratislavského primátora Valla nesúhlasia. Na pôde Národnej rady o nej vo veľkom diskutujú.

Predseda výboru pre kultúru a médiá a poslanec za Smer-SD Dušan Jarjabek. Zdroj: TASR / Štefan Puškáš

Predseda výboru pre kultúru a médiá Dušan Jarjabek (Smer-SD) pri súčasnej podobe VZN odporúča bratislavskému primátorovi, aby navštívil české mesto Brno. “Nech sa pozrie, ako to tam je vyriešené,” doplnil poslanec. K prvotne nastaveným cenám uviedol, že niektorým, ktorí nemajú viacej áut, nastavenie cien môže vyhovovať, iným nie. “Myslím si, že toto je jedna z ciest, ale aj tak by som odporučil primátorovi, nech sa pozrie do Brna. Tam parkovaciu politiku vyriešili naozaj veľmi dobre. Poznám to naozaj veľmi dôverne, keďže tam chodievam a využívam, aj ako Bratislavčan tieto parkovacie zvýhodnenia občanov Brna,” vysvetlil. K zmenám spustenia parkovacej politiky Jarjabek uviedol, že “sa škrabeme ľavou rukou za pravým uchom”. Dodal, že ide o teoretické veci na dlhé trate. “Netreba vymýšľať veci, ktoré sú dávno vymyslené,” povedal. K hlasovaniu Starého mesta k schváleniu súčasnej podoby VZN naopak uviedol, že v mestskej časti sú aj iné nášľapné míny, ako parkovanie. “Obyvatelia Starého mesta, najmä historického jadra sa dostanú do svojej garáže len vtedy, ak zaplatia manipulačný poplatok mestu. Problémom je aj Hviezdoslavovo námestie a americké veľvyslanectvo, kde je vytvorená umelá cesta smerom na Strakov, ktorá v tomto parku v minulosti nebola. Postavená bola iba kvôli spomínanej inštitúcii, aj celý dopravný systém bol kvôli nemu zmenený,” vysvetlil. Konštatuje, že sa je nutné pozrieť na to, či tí obyvatelia, ktorí bývajú v historickom jadre, nie sú diskriminovaní. “pretože sa nevedia dostať k svojmu majetku, za ktorý normálne platia dane. Ak by to niekto podal na Ústavný súd, tak by to určite neprešlo,” myslí si. Na záver dodal, že vyššie spomínané veci sú tie, ktoré treba prioritne riešiť.  Avšak, ak parkovaciu politiku, tak iba v takom prípade, aby boli rezidenti zvýhodnení pred nerezidentmi. 

Poslanec za koaličnú stranu Most-Híd Peter Kresák. Zdroj: TASR / Jakub Kotian

Iný názor má poslanec za ďalšiu koaličnú stranu Peter Kresák (Most-Híd). Ten považuje ceny rezidentských kariet za druhé a tretie auto za príliš vysoké. Bol by rád, keby sa ich podarilo znížiť. Ako Staromešťan však priznáva, že v centre hlavného mesta je iná situácia s parkovaním, ako napríklad v Petržalke, alebo inej mestskej časti. Čo sa týka zmien v rámci spustenia parkovacej politiky, si poslanec myslí, že je to znak toho, že sa primátor snaží situáciu vyriešiť čo najlepšie. “Nie je to jednoduché. Musíme čakať, čo sa mu nakoniec podarí presadiť a dúfam, že sa mu podarí parkovaciu politiku spustiť. Záleží to však od mestských poslancov,” uviedol. V súčasnosti je pre neho ťažké odpovedať, či súhlasí s nastavením parkovacej politiky, ale drží palce každému, kto sa o to pokúsi. 

Predsedníčka Výboru pre hospodárske záležitosti a poslankyňa za stranu SaS Jana Kiššová. Zdroj: TASR / Martin Baumann

Kriticky sa k nastaveným cenám vyjadrila aj poslankyňa a predsedníčka výboru pre hospodárske záležitosti Jana Kiššová (SaS). Myslí si, že najmä ceny za druhé či tretie auto výrazne zvýšia parkovacie poplatky pre rodiny. “Zároveň pri tej situácii, že ani negarantuje parkovacie miesto pred domom, si myslím, že toto riešenie nie je až také dobré,” povedala Kiššová, ktorá to vidí ako problém. Dodala, že podľa jej názoru sa treba zamyslieť nad alternatívnymi druhmi parkovania, ako je práve záchytné parkovisko, ktorých máme v Bratislave v súčasnosti len tri, či parkovacie domy. “Ale napríklad aj nad alternatívnymi dopravnými možnosťami prepravy osôb, aby sa eliminoval počet áut v meste,” uviedla. Rovnako povedala, že ide o dosť vysoké sumy za parkovanie, keďže ceny boli doteraz nastavené rádovo úplne inak. “Rovnako je na mieste otázka, či si karty za druhé, či tretie auto budú môcť ľudia dovoliť,” konštatovala. Čo sa týka  záväzku do roku 2021, Kiššová nevidela harmonogram prác, ktoré si primátor nastavil, tak nevie, povedať, či bude reálne, aby to splnil. “Avšak, dopravná aj parkovacia situácia v Bratislave je problém. A je potrebné ich riešiť komplexne. Myslím si, že viac, ako čas, je dôležitejšia štruktúra opatrení, pretože sa nedá riešiť len jedno, alebo len druhé. Všetko ide ruka v ruke,” vysvetlila. Na záver dodala, že by bolo dobré sa problematike lepšie venovať a identifikovať veci, ktoré sa v návrhu dajú ešte zlepšiť. 

Poslanec za OĽaNO Eduard Heger. Zdroj: TASR / Martin Baumann

To, že v Bratislave je veľký problém s parkovaním, priznal aj poslanec Eduard Heger (OĽaNO). Podľa neho je potrebné riešiť a zaviesť parkovaciu politiku v hlavnom meste. “To najdôležitejšie, čo by mal mať každý mestský politik na pamäti je, že občania – rezidenti chcú parkovať čo najbližšie k domom. A to je prirodzené, pretože zaparkovať ďaleko od domu nedáva zmysel a je to obmedzujúce,” uviedol. Myslí si, že treba hľadať kompromis medzi tým, aby bolo dostatok dostupných parkovacích miest, aby sa dala splniť podmienka zaparkovať čo najbližšie k domu, a aby bola regulácia nastavená dobre. “Myslím si, že pri tak zásadnom kroku, ako je parkovacia politika, je veľmi dôležitá práve empatia k občanom,” vysvetlil. Pri cenách kariet poukázal na to, že ročný poplatok za vyhradené parkovanie v mestských častiach je v súčasnosti oveľa vyššie, ako cena rezidentských kariet pre prvé a druhé vozidlo. “Avšak, stále tu sú občania, ktorí nevyužívajú vyhradené parkovanie, ale voľné plochy, a pre tých môže ísť o záťaž do rodinného rozpočtu,” uviedol. V tomto smere by ho zaujímalo, koľko percent Bratislavčanov táto regulácia výrazne zasiahne, čo sa týka financií. Obrat v názoroch primátora pripisuje tomu, že ide o komplexný problém. Rovnako si myslí, že odmietnutie parkovacej politiky staromestskými poslancami značí, že súčasná návrh VZN nie je dopracovaný do vhodnej podoby. “Dopadová štúdia, ktorú žiadajú, je veľmi dôležitá, aby bolo všetko presne vyčíslené, a aby bolo vysvetlené, na čo budú vyzbierané peniaze slúžiť. Rovnako, aby sa presne určilo, komu príjmy budú určené,” vysvetlil. Za rovnako dôležité Heger považuje aj zefektívnenie MHD, ktorá musí byť dostupná pre všetkých. “Zníženie počtu áut v meste je kľúčové a s týmto problém sa boríme už roky”. V súčasnosti s nastavením jednotného parkovania viac-menej nesúhlasí, lebo v ňom chýbajú jednotlivé kúsky, ktoré spomenul. 

Predseda opozičnej strany Sme rodina Boris Kollár. Zdroj: TASR / Jakub Kotian

Podľa predsedu opozičnej Sme rodina Borisa Kollára schválenie VZN k parkovacej politike bude znamenať, že Vallovi jeho návrh zlomí krk. “V Bratislave máme 300-tisíc áut, parkovacích miest oficiálne 90-tisíc. Ak to spraví tak, ako chce, som zvedaví, kde tí ľudia budú parkovať. Budú si to musieť platiť, ale parkovať budú na stromoch. Nech pán Vallo prv vytvorí parkovacie miesta pre 300-tisíc áut, až potom nech kasíruje. Toto mu odporúčam,” rozčúlil sa. Aby pýtal peniaze od ľudí, pokiaľ nemajú na to vytvorené vhodné podmienky, považuje za drzosť a nehoráznosť. “On nemá plán. Tím možno má, ale plán nie. Ak by ho mal, tak by takúto blbosť nevymyslel. Pýtam sa, kde tí ľudia budú parkovať, ako to zavedie. Rovnako som zvedaví, kde na to tí ľudia zoberú. Viete, čo to pre človeka je 150 eur? A prečo má byť manželka, alebo druhý člen rodiny diskriminovany? Muž môže parkovať za pár korún a manželka už nie? To kde sme,” pýta sa. Rovnako sa pýta, či má primátor plán, ak zmení nastavenie po pár týždňoch, ako predstavil parkovaciu politiku. “Niečo nastaví, ale keď mu to neprejde, tak to ide nastaviť inak? Tak čo ten človek potom chce? Má ten človek plán? Ak by tú nezmyselnosť, čo pripravil, prijali, tak mu to vykrúti krk. Bol som v šoku, že toľko ospevovaný primátor predložil takúto hlúposť,” konštatoval na záver.