BRATISLAVA – Podľa súčasných nových opatrení musí každý zamestnanec, ktorý sa ocitne v karanténe, hlásiť svoju práceneschopnosť svojmu zamestnávateľovi. Predtým ju hlásil Sociálnej poisťovni.
Nové opatrenia sa dotknú aj každého jedného zamestnanca. V minulosti, ak ste museli ostať v karanténe, ste svoju práceneschopnosť prioritne hlásili Sociálnej poisťovni. V súčasnosti sa však tieto podmienky zmenili.
Zamestnanci, ktorí sa ocitnú v karanténe alebo izolácii a lekár im potvrdí dočasnú pracovnú neschopnosť, informujú v prvom rade svojho zamestnávateľa. Ten im bude vyplácať mzdu za prvých desať dní práceneschopnosti, a to aj v prípade, že jeho zamestnanec sa nakazí omikronom (v prípade omikronu ostáva nakazený len v 5-dňovej karanténe).
V prípade, že nakazený zamestnanec musí ostať v karanténe dlhšie ako desať dní, žiada o nemocenskú dávku Sociálnu poisťovňu.
Existujú aj výnimky
Jedinou výnimkou sú zamestnanci, ktorí si uplatňujú nárok na nemocenské po skončení pracovného pomeru v tzv. ochrannej lehote alebo zamestnanci, ktorým pracovný pomer vzťah skončil počas prvých 10 dní práceneschopnosti. Títo si v Sociálnej poisťovni podávajú žiadosť o dávku nemocenské hneď.
V ostatných prípadoch však v Sociálnej poisťovni platí nárok na dávku nemocenské až od 11. dňa v karanténe. Preto pracovníci Sociálnej poisťovni prosia ľudí, aby nezasielali žiadosti o dávku skôr, pretože každá jedna takáto žiadosť sa musí posudzovať a tým pádom sa nárok na dávku predlžuje.
Samozrejme, živnostníci a dobrovoľne poistené osoby na rozdiel od zamestnancov žiadajú Sociálnu poisťovňu o dávku nemocenské prostredníctvom vyplnenia elektronického formulára hneď od prvého dňa práceneschopnosti z dôvodu karanténneho opatrenia/izolácie.