Komunálne voľby Regióny Voľby 2022 Bratislava

Vallova kampaň sa nepozdáva Transparency International: Dvíha nad ňou varovný prst

Matúš Vallo. ZDROJ: TASR/Jakub Kotian

BRATISLAVA – Pár týždňov pred komunálnymi voľbami rozbehol svoju kampaň aj primátor Bratislavy Matúš Vallo. Na Facebooku zverejnil platené kampaňové video, v ktorom žiada o podporu. Kým pred voľbami 2018 bol Vallo chválený za nebývalú mieru transparentnosti teraz jeho kampaň, podľa Transparency International Slovensko (TIS), vzbudzuje rozpaky.

 

Súčasný primátor Bratislavy, Matúš Vallo, ktorý sa tento rok v júni stal aj predsedom mestskej strany Team Bratislava, konečne spustil svoju predvolebnú kampaň, aby obhájil svoj post. Jeho tohtoročná kampaň je však podľa portálu Transparency International Slovensko o niečo rozpačitejšia, ako tá pred štyrmi rokmi. Ako portál píše, Vallo využil, že stranícki kandidáti nie sú povinní mať vlastný transparentný účet a rozhodol sa pre nižšiu mieru transparentnosti. Hovorkyňa Teamu Bratislava, Anna Dvořáková informovala, že bude kampaňovať cez stranícky účet. Tu sa však jeho kampaň bude miešať s kampaňou strany a jej ďalších kandidátov. Ako Transparency informuje, zatiaľ nie je možné na účte strany Team Bratislava identifikovať jediný výdavok, ktorý by súvisel s kampaňou Valla.

Voľby2022: Vallo chce Bratislavu previesť krízami

Ako na portáli ďalej píšu, podobne ako pred štyrmi rokmi, aj teraz Matúš Vallo preukazuje značnú schopnosť zapojiť verejnosť do financovania kampane. Od súkromných darcov sa mu už podarilo získať viac ako štvrť milióna eur. Strana však tvrdí, že v kampani z nich bude môcť použiť iba zhruba 100-tisíc eur. Zvyšok zrejme minula v rámci prípravy strany. Transparentný účet prípravného výboru však strana zrušila. Tieto výdavky tak nie sú dohľadateľné.

Neplánuje ani bilbordovú kampaň

Vallova strana nechcela uviesť štruktúru plánovaných výdavkov v kampani, nakoľko je to podľa nich otázka ich predvolebnej stratégie. Transparency International Slovensko spresnili akurát to, že Vallo neplánuje bilbordovú kampaň, s výnimkou malých citylightov. Tie sme zatiaľ v uliciach mesta nezaznamenali.

Anna Dvořáková, manžérka komunikácie Teamu Bratislava, pripomína, že do predchádzajúcej kampane vstupoval Matúš Vallo prakticky s nulovou poznateľnosťou a už len dosiahnuť stav, aby ho ľudia v Bratislave spoznali, niečo stálo. “Dnes vstupuje do kampane s takmer stopercentnou poznateľnosťou a má aj výsledky. Pochopiteľne, jeho súčasná kampaň je výrazne striedmejšia, a tým pádom aj lacnejšia. Nepoužíva billboardy, ktoré sú drahý nosič a kratšia je aj terénna kampaň. Tým sme zároveň pomenovali aj zmeny oproti minulej kampani,” poznamenala.

Team Bratislava reaguje: Náš postup je úplne transparentný

Dvořáková sa ohradila aj voči tvrdeniu TIS, že financovanie kampane je rozpačité. “Náš postup je úplne transparentný a je štandardom, že politická strana zastrešuje aj kampaň jej lídra. Štátna volebná komisia nám dokonca tento postup písomne odobrila,” uviedla.
Ako ďalej vysvetľuje, z transparentného účtu strany je financovaná iba kampaň Matúša Valla a tiež propagácia strany a značky Team Bratislava. “Svoje osobné kampane si všetci ostatní naši kandidáti zabezpečujú a financujú cez vlastné účty. Nejde teda o využitie zákona ale postup odobrený komisiou, ktorý v týchto voľbách používajú aj iní stranícki kandidáti. Z TIS budeme v najbližších dňoch hovoriť a hľadať spôsob, či je možné zvýšiť  transparentnosť aj nad rámec odporúčania volebnej komisie. Ohradzujeme sa však voči označovaniu, že niečo využívame alebo zakrývame, stačí si pozrieť transparentné účty protikandidátov,” dodala.