Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

PROJEKT STOROČIA na Slovensku: Bude u nás DRUHÝ NAJDLHŠÍ tunel v Európe. Vieme, kde

Pri Bratislave sa pripravuje unikátny projekt výstavby Tunela Karpaty. ZDROJ: BSK

BRATISLAVA – Výstavba diaľničnej siete na Slovensku je maratónom príprav, schvaľovania, výstavby a realizácie. Teraz je tu projekt, ktorý je mimoriadny aj na európske pomery. Pripravuje sa totiž realizácia Tunela Karpaty, ktorý by mal byť po dokončení druhým najdlhším v Európe a jedným z najdrahších.

 

Ako informuje Bratislavský samosprávny kraj, nová diaľnica D4 z Jaroviec do Rače je v prevádzke od novembra 2021, ale stále jej chýba spojnica cez Malé Karpaty medzi Račou a Stupavou, kde by sa mala napojiť na diaľnicu D2 do Brna. „Ako Bratislavčan podporujem túto myšlienku. Spomeňme si aké problémy boli pri výstavbe obchvatu, alebo skôr polobchvatu D4/R7. Ak by bol býval súčasťou tohto polobchvatu aj tunel Karpaty, tak rúbaninu z tunela sme úplne ideálne mohli použiť do násypu D4, tak to robia všade inde vo svete. Na druhej strane musíme rešpektovať, že ešte stále nemáme platný proces posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA). No a keď budeme mať štúdiu EIA hotovú, tak potom to bude v úvodzovkách už len otázka peňazí,“ vyjadril sa minister dopravy a výstavby Andrej Doležal.

Tunel Karpaty má byť diaľničný tunel na diaľnici D4 Rača – Stupava, na tzv. Nultom obchvate Bratislavy. Technická štúdia z roku 2015 predpokladá jeho dĺžku takmer 11 kilometrov, čím by sa stal najdlhším diaľničným tunelom na Slovensku a zároveň druhým najdlhším dvojrúrovým tunelom v Európe po nórskom tuneli Ryfast. Ako ďalej uvádza wikipédia.sk, realizácia tunela je závislá od ďalšieho priebehu prípravy, najmä posudzovania vplyvov stavby na životné prostredie, ako aj od možnosti financovania. Pôjde totiž o najdrahšiu investičnú výstavbu v histórii Slovenska. „Prípravu celého úseku diaľnice D4, vrátane tunela Karpaty máme rozpracovanú. Aktuálne čakáme od Ministerstva životného prostredia správu záverečného hodnotenia procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie. Ministerstvu sme už zaslali aj odborný posudok a teda čakáme na jeho stanovisko,“ povedala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková pre Bratislavský samosprávny kraj.

 

Pri Bratislave sa pripravuje unikátny projekt výstavby Tunela Karpaty. ZDROJ: BSK

Podľa štúdie sa po vybudovaní úseku očakáva, že by tunelom mohlo prejsť až 20 tisíc vozidiel za deň, pričom odhadovaná cena stavby je viac ako 800 miliónov eur v prípade variantu s razením pomocou celoprofilového raziaceho stroja. Tunel Karpaty má byť dvojrúrový diaľničný tunel s návrhovou rýchlosťou 100 km/h. Východný portál bude situovaný pri Račom potoku pod východnými svahmi Vajnorskej hory. Vyústenie tunela Karpaty s celkovou dĺžkou 10 980 metrov je navrhnuté severozápadne od obce Marianka. Ale jej obyvatelia nie sú nadšení z výstavby tunela v okolí obce, keďže Marianka je pútnické miesto a pútnici chodia do obce predovšetkým pre vodu zo svätej studne.