Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice

REALITA alebo SCI-FI? Nabíjacie stanice pre elektromobily majú byť na Slovensku každých 60 kilometrov a na všetkých cestách

Plán obnovy počíta s miliónovými investíciami v oblasti nabíjacích staníc pre elektromobily. ZDROJ: TASR / Radovan Stoklasa

BRATISLAVA – Elektromobilita je aktuálny vývojový trend, ktorému sa prispôsobuje rozvoj individuálnej automobilovej dopravy v Európskej únii aj na Slovensku. Nové alternatíve zdroje energií by mali postupne úplne nahradiť konvenčné spaľovacie motory, ktoré by sa mali od roku 2035 prestať vyrábať s tým, že auto na naftu či benzín si už jednoducho nekúpite.

 

No aktuálna realita je iná. Súčasným problémom je totiž medzi motoristami malá atraktivita o autá s alternatívnym pohonom, čiže o autá s elektromotormi. Spôsobuje to ich nedostatočná dojazdová vzdialenosť, vysoká nadobúdacia cena a najmä absolútne nevyhovujúca sieť nabíjacích staníc. Elektromobily sú v súčasnosti efektívne využiteľné iba ak pri jazde po meste, no pri dlhších trasách nad 300 km ako je napríklad cesta na dovolenky k moru už máte problém. Aj preto chce Európska únia zmeniť pravidlá a systém prispôsobiť možnostiam pre vyššiu dostupnosť elektromobilov a ich využívanie na cestách. Ako informuje topspeed.sk Európska únia určila minimálne povinné rozostupy medzi rýchlonabíjacími stanicami. Dostatočne dimenzovaná infraštruktúra je totiž základným predpokladom ideálnej a fungujúcej elektrifikovanej dopravy a to nielen v oblasti počtu nabíjacích staníc, ale aj v oblasti kapacity rozvodnej siete a spôsobu ich nabíjania energiou z viacerých obnoviteľných zdrojov.

 

Plán obnovy počíta s miliónovými investíciami v oblasti nabíjacích staníc pre elektromobily. ZDROJ: TASR / Radovan Stoklasa

Európska únia skrátka musí podporiť výstavbu verejných nabíjacích staníc a musí ich byť dosť pre všetkých. Ak sa budeme baviť o počte verejných nabíjačiek, ktoré potrebujeme postaviť do roku 2035, Európa musí pri výstavbe nových staníc zrýchliť priemerne až 30-násobne oproti dnešnému stavu,“ zdôrazňuje topspeed.sk. Zároveň dodáva, že Rada Európskej únie navrhla pre všetky členské krajiny EÚ povinné ciele. Už v roku 2025 by na na hlavných európskych cestách mali byť rýchlonabíjacie stanice každých 60 km. Určený je však aj ich minimálny požadovaný výkon – presne 150 kW. Po prechodnom 5-ročnom období sa v roku 2030 platnosť tohto nariadenia následne rozšíri na všetky cesty. Takže v ideálnych podmienkach si EÚ predstavuje, že všetky členské štáty budú mať už o necelých osem rokov každých 60 km verejnú rýchlonabíjačku,“ konštatuje topspeed.  Navyše platný by mal byť aj jednotný platobný systém, ktorý by povinne umožnil všetkým využívať všetky nabíjačky. Bez ohľadu na značku, či poskytovateľa služby.

 

Plán obnovy počíta s miliónovými investíciami v oblasti nabíjacích staníc pre elektromobily. ZDROJ: TASR / Radovan Stoklasa

Aj preto chce Slovensko cez Plán obnovy investovať do nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily desiatky miliónov eur. Aj keď zatiaľ iba na diaľniciach a rýchlostných cestách. Spolu by malo byť postavených až 3000 nabíjacích staníc, z toho 228 ultra-rýchlych, ktoré by vlastnil štát a to za 50 miliónov EUR. Otázkou je, pre koho by takáto investícia bola rentabilná, keďže v počte elektromobilov sme zatiaľ na posledných miestach v Európe. Navyše, ako uvádza Európske združenie výrobcov automobilov, v pomere počtu nabíjacích staníc na 100 kilometrov ciest je na tom v Európe najlepšie Holandsko, ktoré ich má v priemere 48. Za Holandskom sú potom Luxembursko (35), Nemecko (19), Portugalsko (15). Kým Slovensko má iba dve nabíjacie stanice na 100 km. Plán obnovy na Slovensku preto počíta aj s podporou súkromných podnikateľov, obcí či vyšších územných celkov.

 

Plán obnovy počíta s miliónovými investíciami v oblasti nabíjacích staníc pre elektromobily. ZDROJ: TASR / Radovan Stoklasa

„Podnikatelia budú môcť žiadať o podporu do výšky 50 percent zo sumy nákladov potrebných pre realizáciu nabíjacej stanice. Žiadosť si bude možné podať pre AC nabíjacie stanice s výkonom nad 11 kW a aj DC nabíjacie stanice s výkonom 50+ kW. Konečne tak bude možné počítať aj s budovaním výkonných nabíjačiek. Pri posudzovaní žiadosti bude hlavné kritérium pomer inštalovaného výkonu na 1 000 € z oprávnených výdavkov. VÚC a mestá budú môcť žiadať o podporu pre totožné nabíjacie stanice. Teda pre AC s výkonom nad 11 kW alebo DC s výkonom 50+ kW. V tomto prípade budú náklady kryté v 100 percentnej výške. Dobrou správou je, že dotácie na budovanie daných nabíjacích staníc nemajú byť vyplácané refundáciou, ale potrebnú sumu by mal štát poslať žiadateľom vopred. Táto skutočnosť by mohla mnohých podporiť v ďalšom budovaní siete, nakoľko nebudú musieť zasahovať do vlastného rozpočtu, a to ani na určité obdobie,“ konštatuje portál mojelektromobil.sk.