BRATISLAVA – Minimálne tri hodiny telesnej výchovy do týždňa. Takto znie zákon, ktorý má priniesť viac pohybu do základných či stredných škôl.
Na základných a stredných školách by mohlo byť viac pohybu. Poslanci Národnej rady SR totiž ešte minulý týždeň posunuli do druhého čítania návrh na zvýšenie počtu hodín povinnej telesnej a športovej výchovy na školách. Ak by návrh novely školského zákona prešiel, od 1. septembra 2023 by žiaci základných škôl mali najmenej tri hodiny telesnej výchovy týždenne a stredoškoláci dve.
Výnimku by mali podľa návrhu základné školy, ktoré majú menej ako päť tried, keďže sa predpokladá, že nemajú telocvičňu.
„Predmet telesná a športová výchova je jediným predmetom v rámci rámcového učebného plánu, ktorý má priamy vplyv na fyzické a zároveň aj duševné zdravie detí a mládeže. V dnešnej pokrokovej dobe techniky trávia deti a mládež stále viac času pred obrazovkami rôznych zariadení, čo neprispieva k zdravému životnému štýlu a správnemu vývinu,“ uviedli poslanci v dôvodovej správe.
Nedostatok pohybu na školách
Poslanci tiež argumentujú, že telesná výchova prispieva k prevencii pred mnohými vážnymi chorobami. „Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky vo svojom stanovisku z mája 2022 podporuje navýšenie povinnej časovej dotácie pre predmet telesná a športová výchova a poukazuje na nedostatok pohybovej aktivity, ako kľúčového rizikového faktora pre vznik obezity, diabetes mellitus, srdcovocievnych ochorení, niektorých onkologických ochorení, osteoporózy a iných chronických neprenosných ochorení.“
Dočasne poverený minister školstva, vedy, výskumu a športu s Ján Horecký by hodinu telesnej výchovy neprikazoval. Horecký hovorí o iných nástrojoch, ktoré budú pre deti k dispozícii na zvýšenie telesnej aktivity počas školy. Ako príklad uviedol hodinu pohybu v rámci školského klubu detí, ideálne na čerstvom vzduchu.
Problém – nedostatok telocviční
Navrhovatelia tiež uviedli, že Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR dosiaľ nepristúpilo k navýšeniu časovej dotácie predmetu telesnej a športovej výchovy. Ako častý argument nenavýšenia dotácie je často uvádzaná absencia školskej športovej infraštruktúry, podľa ktorej približne 40 percent škôl nedisponuje telocvičnou.
Podľa predkladateľov je ale štatistika skreslená školami s malým počtom žiakov a situácia je pozitívnejšia. Prístup k telocvični by podľa nich malo mať 85 percent žiakov na základných školách.