Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Zvolen Top

ROZHNEVANÍ VODIČI: V Bratislave a okolí musíte platiť za diaľničné úseky aj v rámci mesta

V Bratislave sú spoplatnené diaľničné úseky aj rámci mesta. Zdroj: FOTO Peter Korček

BRATISLAVA – Cestná doprava na Slovensku je už mimoriadne diskutovanou témou. Nielen pre celkový stav ciest, ale najmä pre nedostatočnú diaľničnú sieť, ktorá je u nás jednou z najhorších v rámci Európskej únie. Diaľničných alebo rýchlostných úsekov je málo, ich vybudovanie trvá mimoriadne dlho a navyše sú tu aj problémy so spoplatnením úsekov, ktoré podľa motoristov nedávajú zmysel a iba zbytočne limitujú dopravu najmä v okolí Bratislavy.

 

Bratislava má 17 mestských častí a doprava v meste je počas celého týždňa mimoriadne komplikovaná. Najmä ak sa chce vyhnúť centru mesta a použiť obchvat respektíve obchvaty. Cesta je vtedy rýchlejšia, komfortnejšia a jednoduchšia. Ale iba v prípade, ak máte zakúpenú diaľničnú známku, keďže množstvo úsekov na diaľnici D2, D4 alebo na rýchlostnej ceste R7 je spoplatnených. Aj keď sú v rámci mesta, čo dopravu v Bratislave výrazne obmedzuje. Aj po vybudovaní nového obchvatu D4/R7. Aj preto sú reakcie motoristov, ale aj obyvateľov Bratislavy poriadne rozporuplné. Veď ak by ste chceli využiť nový úsek diaľnice z Rače do Vajnor, čo sú približne 2 kilometre, pričom obe sú bratislavské mestské časti, tak potrebujete diaľničnú známku.

To isté platí na všetkých úsekoch v rámci mesta. Či už z Jaroviec do Petržalky, z Čunova do Petržalky alebo úplne nepochopiteľne aj takmer v centre mesta v úseku Bratislava Juh – Bratislava Slovnaftská. Extrémna situácia je v tomto smere v úseku Lamač – Stupava, ktorý je mimoriadne vyťažený, na priľahlých komunikácia sa počas pracovného týždňa tvoria hodinové kolóny, ale do Bratislavy po diaľnici bez známky ísť nemôžete. Približne dvoj kilometrový úsek musíte zo smeru Devínska Nová Ves, Mariánka, Stupava, Záhorská Bystrica, Lamač obísť aj v prípade dopravnej nehody alebo pri mimoriadnej situácii. Inak riskujete pokutu vo výške 150 EUR. Ak ju zaplatíte do 15 dní, potom je to „iba 100 EUR.

 

Spoplatnené diaľničné úseky na Slovensku. ZDROJ: NDS

“Nad vyňatím týchto úsekov z povinnosti platiť poplatky sa neuvažuje. Zrušenie povinnosti mať diaľničnú známku by totiž len zvýšilo atraktivitu individuálnej automobilovej dopravy. Každý občan má možnosť výberu a popri spoplatnenej sieti diaľnic a rýchlostných ciest môže, ak potrebuje cestovať autom, naďalej bezplatne využívať rozsiahlu sieť ciest I., II. a III. triedy či miestnych komunikácií, alebo cestovať prostriedkami verejnej dopravy či nemotorovej dopravy. Výška pokuty 150€ je jednotná pre celú diaľničnú sieť. Ak však vodič obratom (do 15 dní) zaplatí 100€, celá pokuta sa považuje za uhradenú. Samozrejme, zakúpenie diaľničnej známky je výrazne lacnejšie – stojí 50 eur na rok, teda 14 centov na deň, čo je z hľadiska iných nákladov na prevádzku vozidla zanedbateľná suma,” povedal Martin Petro z odboru komunikácie ministerstva dopravy a výstavby.

 

Nultý obchvat Bratislavy je dokončený. Jednotlivý úseky diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 sú hotové. ZDROJ: fb NDS

Na problémy s (ne)využívaním diaľnice reagovali aj dotknuté mestské časti, mesto Bratislava aj župa, no bez úspechu. Svoje vyjadrenie nám poslal starosta obce Mariánka Eugen Jeckel. Uvítame zrušenie spoplatnenia úseku D2-Lamač D2-Stupava. Pre obyvateľov Marianky je používanie tohto úseku už teraz nevyhnutnosťou. Nepovažujem za vhodné spoplatnenie diaľnice D2 a D4 v rámci Bratislavy po Stupavu. Chápem Národnú diaľničnú spoločnosť ohľadom potreby financovania diaľnice, ale občan a jeho potreby sú pre samosprávu na prvom mieste,“ povedal starosta Marianky Eugen Jeckel. Názor na zrušenie povinnosti mať diaľničnú známku na úseku diaľnice D2 Lamač – Stupava nám vyjadril aj starosta Stupavy Peter Novisedlák. Tento krok by sme uvítali, diaľnica Lamač – Stupava tvorí hlavný koridor a efektívnu alternatívu k preťaženej ceste I/2.” Povinnosť platiť poplatky za úsek diaľnice D2 Lamač – Stupava takisto nepovažuje za správny. “Nie, keďže nás smer nemá žiadnu koľajovú dopravu, je každé obmedzenie ciest kontraproduktívne,” dodal Novisedlák.

 

V Bratislave sú spoplatnené diaľničné úseky aj rámci mesta. Zdroj: FOTO Peter Korček

Aj reakcie motoristov sú jasné. „ Platiť za diaľnicu v meste alebo iba za pár kilometrov v lokalite, ktorá je stále územím Bratislavy je absolútny nezmysel. Hlavne že musím platiť rôzne správne poplatky, miestnu daň, cestnú daň, ale aby urobili niečo pre motoristov na zlepšenie katastrofálnej dopravy v Bratislave a okolí tak to nie. Ponúkajú všetci milión výhovoriek a hrajú sa tu na dodržiavanie zákonov a pravidiel. Ale iba keď im to vyhovuje,“ povedal nám jeden z rozčúlených motoristov čakajúci v hodinovej kolóne na ceste do Bratislavy od Rače. „Z mesta na hranice trebba mať diaľničnu známku, z centra do Jaroviec, Čunova, Rače alebo Vajnor takisto. Chcem ísť zo Slovnaftu obchvatom keďže mesto je upchaté pre kolóny ale nemôžem, lebo nemám známku. Spoplatniť diaľničné úseky v meste je totálna hlúposť. Gratulujemk tomu, kto to navrhol a schválil,“ pridal sa profesionálny šofér z Petržalky.