Pezinok Senec Regióny Bratislava

SCHIZOFRENICKÁ situácia s vlakovou dopravou nemá konca. Desiatky spojov stále jazdiť nebudú

Osobná vlaková doprava v Bratislave a okolí stále kolabuje. ZROJ: ZSSK

BRATISLAVA – Už tretí týždeň osobná vlaková doprava v okolí Bratislavy a na západnom Slovensku kolabuje. Nejazdia desiatky spojov a situácia je už viac ako kritická, neznesiteľná a neudržateľná. Problémom je nedostatok rušňovodičov, ktorých výpadok nevie Železničná spoločnosť Slovensko vyriešiť.

 

Železničná spoločnosť Slovensko chce zvrátiť problém s nedostatkom rušňovodičov. Profesiu sa snaží zatraktívniť, a to aj formou zvýšenia miezd. Zároveň štartuje náborovú kampaň, tiež sa rozbiehajú kurzy. Pomôcť vykryť prevádzku má aj zvýšený fond pracovného času. “Máme poddimenzovaný stav najmä v profesii rušňovodič, a to je číslo zhruba okolo 170 zamestnancov v tejto profesii, ktorí nám teraz reálne chýbajú,” uviedol predseda predstavenstva Železničnej spoločnosti Slovensko Roman Koreň, ktorý priblížil, že chýbajúce kapacity sa snažia napĺňať najmä nadčasovou prácou. Najviac rušňovodičov podľa jeho slov chýba v regióne Bratislavy či Nových Zámkov. Skonštatoval, že počty odrieknutých vlakov postupne klesajú, problém zatiaľ bude pretrvávať pri vlakoch na Triblavinu. Koreň podotkol, že pandémia negatívne ovplyvnila najmä prípravu nových rušňovodičov, pričom viac ako rok spoločnosť nevyškolila žiadneho nového rušňovodiča.

Momentálne sú podľa neho kurzy veľmi dobre rozbehnuté, je tam približne 130 kandidátov. Predpokladá, že viac ako 100 by malo nastúpiť do konca tohto roka medzi kolegov. Rozbiehajú sa aj ďalšie kurzy na ďalších 170 kandidátov. No situácia s chýbajúcimi rušňovodičmi nie je nová. Už od roku 2017 chýbajú štátnym železniciam desiatky rušňovodičov. Pričom počet prijatých rušňovodičov bol minimálny. 2017 – 25, 2018- 20, 2019 – 52, 2020 – 45, 2021 – 21. Podľa vyjadrení samotných rušňovodičov sú problémom práve peniaze a nízke platy za veľkú zodpovednosť. Koreň poznamenal, že pomôcť by mala úprava fondu pracovného času, ktorý sa zvýšil na 36 hodín, čo sa však v praxi prejaví až vo februári. Došlo aj k zvýšeniu mzdy. “Sumárne takto o rok budú mať naši rušňovodiči mzdu zvýšenú o 260 eur, samozrejme, za vyšší pracovný výkon,” doplnil Koreň.

 

Platy rušňovodičov by mali ísť v roku 2022 hore. ZDROJ: ZSSK

Uvažuje sa aj nad možnosťami vernostných príplatkov. Tento týždeň zároveň Železničná spoločnosť Slovensko vyhlasuje náborovú kampaň, kde hľadajú “hotových” rušňovodičov. Koreň priblížil, že náborový príspevok je zvýšený, ponúkajú aj príspevok pre rušňovodičov, ktorí prídu zo vzdialenosti viac ako 150 kilometrov. Aj pre súčasných zamestnancov Železničná spoločnosť Slovensko ponúka príspevok, ak nájdu ďalšieho kandidáta, ktorý podpíše zmluvu so spoločnosťou. Zvýšenie miezd v rámci efektivizácie pracovného času si podľa šéfa Železničná spoločnosť Slovensko vyžiadalo navyše výdavky zo štátneho rozpočtu vo výške päť miliónov eur. “Nie sú to priame náklady štátneho rozpočtu, sú to výdavky, ktoré sme internou úsporou iných nákladov v rámci firmy v roku 2021 našli ako rezervy, čiže nezaťažujeme priamo štátny rozpočet zvýšením miezd,” dodal Koreň.

Nielen stav vlakového personálu je však dôvodom, prečo sú vlaky odriekané. Koreň skonštatoval, že spoločnosť “trpí” aj stavom hnacích koľajových vozidiel, pričom veľa omeškaní je u dodávateľov a subdodávateľov. “Na Triblavine sa nám stáva, že pokiaľ nám čo i len jedno vozidlo na turnuse chýba, tak odrieknete desať vlakov,” podotkol Koreň. Minister dopravy Andrej Doležal skonštatoval, že na dostupnosť vlakov vplýva viacero faktorov, vrátane nehodových či mimoriadnych udalostí a poveternostných vplyvov. V ideálnom stave podľa jeho slov nie je ani železničná infraštruktúra, ktorú chce rezort skvalitňovať. “Ale bude trvať desiatky rokov, kým dobudujeme infraštruktúru tak, aby s ňou dopravca bol spokojný a nemal na nej meškania,” upozornil minister dopravy Andrej Doležal.