Pezinok Regióny Bratislava

Schizofrenická situácia v Bratislave. Brutálny nárast dopravy a extrémne problémy s parkovaním

V niektorých mestských častiach je parkovanie celodenným problémom, inde iba nočným. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

BRATISLAVA – Doprava v Bratislave je z roka na rok horšia. Denne iba po diaľnici smerom od Trnavy prichádza do hlavného mesta 70 tisíc osobných aj nákladných vozidiel, čo spôsobuje na obchvate, ale aj v uliciach dopravný chaos, hodinové kolóny, nervozitu a stres. Pritom v okolí Bratislavy už mali byť roky vybudované parkoviská typu P+R, čiže zaparkuj a používaj verejnú dopravu.

 

Zaparkovať v Bratislave v centre mesta, ale aj na sídliskách v jej okrajových častiach je dnes priam nemožná misia. Nerealizovateľná. Ak nemajú miesta rezervované rezidenti alebo firmy, potom je tam zakázané čo i len zastaviť. Nuž a v parkovacích domoch sa za celodenné parkovanie nedoplatíte. Veď do Bratislave dochádza denne viac ako 130 000 ľudí a minimálne 33 000 áut. Bez zahraničných turistov a návštevníkov. Aj preto hlavné mesto pripravuje v koncepciu výstavby parkovacích domov, záchytných parkovísk či nadstavby k už zrealizovaným parkoviskám.

„Víziou plánu výstavby P+R parkovísk je primárne znížiť objem individuálnej automobilovej dopravy, smerujúcej do širšieho centra mesta a rezidenčných zón a zachytávať týchto návštevníkov podľa možnosti mimo územia Bratislavy priamo pri železničných staniciach v mestách a obciach v regióne, prípadne na vstupoch do hlavného mesta,“ informuje magistrát v koncepcii, ktorú schválili bratislavskí poslanci na októbrovom zasadnutí.

 

Niektoré mestské časti si chcú vytvoriť parkovanie pre rezidentov iba v noci. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

Vybrané lokality by mali byť pri obchodnom centre na Zlatých pieskoch, pri obchodných domoch v Lamači a Petržalke, na Jasovskej, v Jurajovom dvore, v areáli Incheby v Petržalke, v Rači v časti Komisárky, pri zoologickej záhrade, v Janíkovom dvore či na Zlatých pieskoch. Pričom sa plánuje vytvoriť viac ako 2 300 parkovacími miestami. P+R parkoviská už sú alebo sa ešte vybudujú aj v prímestských častiach Bratislavy a okolí. Je to parkovisko pri cintoríne Vrakuňa, pri Železničnej stanici Devínska Nová Ves, v Ivanke pri Dunaji, areál Píla v Malackách, Železničná stanica Pezinok, Pezinok-Za dráhou, Železničná stanica Senec, Senec-Železničná, Svätý Jur, Šenkvice, Zohor, Bernolákovo či Miloslavov.

Spolu by tu malo vzniknúť vyše 1800 parkovacích mi­est. Bratislava v koncepcii podotýka, že pre zmysluplné budovanie P+R parkovísk je regulácia statickej dopravy v tých okrajových zónach mesta, ktoré sú najviac dotknuté parkovaním nerezidentov. Hlavné mesto pripravuje spustenie regulácie parkovania – Bratislavský parkovací asistent PAAS v prvých zónach v januári 2022. Ide o Petržalku sever (Dvory 4), Tehelné pole a Krasňany.

 

Parkovacia politika v Bratislave sa bude meniť. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

Najnovším projektom je vybudovanie záchytného parkoviská pri železničnej zastávke Nové Košariská. Minister dopravy Andrej Doležal (Sme rodina) tvrdí, že projekty budovanie nových záchytných parkovísk patria k tým, ktoré zlepšia a spriechodnia dopravu v Bratislave. “Záchytné parkovisko v Nových Košariskách zlepší dochádzanie vlakom do Bratislavy. Novým terminálom zase umožníme cestujúcim bezproblémový a rýchly prestup “suchou nohou” z vlaku na mestskú hromadnú dopravu a opačne,” povedal Doležal. Skrátiť sa má čas dochádzajúcich ľudí do centra hlavného mesta a využívaním verejnej osobnej dopravy znížiť počet áut.

Na Nových Košariskách by malo vzniknúť 165 parkovacích miest, desať miest pre osoby so zdravotným postihnutím a v uzavretom areáli parkoviska zrealizujú aj  stojisko pre 50 bicyklov. “Vybuduje sa tiež autobusová zastávka a chodník pre peších. Na projektové práce bola z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra vyčlenená suma takmer 124 tisíc EUR. Eurofondy by mali pokryť aj náklady na samotnú realizáciu parkoviska, ktoré by malo byť dokončené v roku 2023,” spresnilo ministerstvo.

 

Parkovacia politika v Bratislave sa bude meniť. ZDROJ: Zoznam.sk / Ján Zemiar

V bratislavskej mestskej časti Ružinov sa vybuduje prestupný terminál, ktorý je od začiatku projektovaný tak, aby z neho mohli ľudia čo najjednoduchšie prestúpiť z vlaku na autobusy, električky či trolejbusy. Terminál podľa rezortu dopravy umožní zjednodušenie a skrátenie prestupov a zároveň napojenie existujúcich aj budúcich prestupných uzlov na hromadnú dopravu. “Súčasťou projektu je aj peší podchod pod traťou, aby obyvatelia mohli bezpečne prejsť k obchodným centrám,” spresnili z rezortu.

Súčasťou projektu je tiež naprojektovanie odbočky, ktorá zvýši priepustnosť železničnej trate v úseku Dunajská Streda – Nové Mesto. “Existujúce trate budú prepojené koľajovými spojkami a tým sa zriadi odbočka, ktorá zvýši kapacitu jednokoľajnej trate smerom do Komárna,” spresnilo ministerstvo s tým, že celková suma nenávratného finančného príspevku je takmer pol milióna EUR. Termíny spracovania projektovej dokumentácie sú nastavené tak, aby obidve časti projektu Terminálu integrovanej osobnej prepravy Ružinov boli v predpokladanom termíne do decembra 2023 realitou.