Regióny Bratislava Top

ŠKANDÁL NA MAGISTRÁTE? Mestský kontrolór dal podnet na Krajskú prokuratúru, dôvodom je projekt električky pred SND

električka pred SND
Vallo má kvôli podpísanému referendu o električke pred SND problémy. Zdroj: TASR/JTRE

BRATISLAVA – Bratislavský primátor Matúš Vallo čelí kritike nielen pre projekt predĺženia električkovej trate v Petržalke, niektorí občania totiž protestujú aj proti výstavbe trate pred Slovenským národným divadlom. Najnovšie sa proti podpísanému Memorandu s developerom postavili dokonca samotní zamestnanci bratislavského magistrátu. Pre tentokrát však neostalo len pri slovách. Podľa informácií zregionu.sk Mestský kontrolór Marián Miškanin podal pre nedávno podpísaný dokument podnet na Krajskú prokuratúru v Bratislave. Tá sa už sťažnosťou mestského kontrolóra  zaoberá.

 

Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava, zastúpené primátorom Matúšom Vallom a developer JTRE, zastúpený Petrom Korbačkom podpísali 6. júna Memorandum o spolupráci. To má byť podľa primátora akýmsi nezáväzným potvrdením spolupráce a mestu z neho nevyplývajú žiadne povinnosti. Bývalý zamestnanec magistrátu a mestský kontrolór, ktorý prednedávnom odišiel z úradu, má však na situáciu celkom iný názor. „Ako mestský kontrolór mám vážne pochybnosti nad zákonnosťou uvedeného Memoranda, preto som po jeho preštudovaní  dospel k záveru, že bude opodstatnené, keď zákonnosť Memoranda preskúma príslušná prokuratúra v zmysle zákona č. 153/2001 Z.z. o prokuratúre,“ reagoval Miškanin pre zregionu.sk. Otázky sme následne zaslali na Krajskú prokuratúru v Bratislave, tá prijatie podnetu po pár dňoch skutočne potvrdila. „..môžem potvrdiť, že na Krajskú prokuratúru bol doručený podnet pána Ing. Mariána Miškanina, PhD., Mestského kontrolóra Hlavného mesta SR Bratislavy, uvedený podnet bol pridelený príslušnému prokurátorovi netrestného oddelenia Krajskej prokuratúry Bratislava, ktorý po jeho naštudovaní rozhodne o ďalšom postupe,“ napísal pre zregionu.sk prokurátor oddelenia dozoru v trestnom konaní  a súčasne hovorca Juraj Chylo.

 

Vizualizácia električkovej trate popred Slovenské národné divadlo. Zdroj: J&T Real Estate

Električka pred SND

Projekt oznámil bratislavský magistrát ešte v októbri 2019. Stavba je naplánovaná tak, že začína napojením na existujúcu koľajovú infraštruktúru zo strany Petržalky zjazdom pomedzi Umeleckú besedu a budovu Ministerstva vnútra SR, zo strany Starého Mesta sa ďalej napája na trasu Štúrova ulica cez Šafárikovho námestie na existujúcu koľajovú infraštruktúru na Štúrovej a Vajanského nábrežie, pokračuje po Pribinovej ulici, popri SND a Eurovea, zatáča popod most Apollo, pokračuje na pravej strane ulice Košická po školu Novohradská, za ktorou sa dostáva do stredového pásu Košickej ulice až po Trhovisko Miletičova, kde prechádza popri Trhovisku Miletičova a za ním sa napája na existujúcu infraštruktúru koľajových tratí v dvoch smeroch, a to Trnavské Mýto a Ružinov.

KONTROVERZNÁ téma opäť na stole: ELEKTRIČKOVÁ TRAŤ popred SND je stále reálnejšia

S financovaním náročného projektu má pomôcť práve spomínaná spoločnosť JTRE, ktorá na výstavbu prispeje sumou do 10 miliónov eur. „Dlhodobo deklarujeme, že chceme mestu pomôcť finančne, personálne aj koordináciou všetkých našich projektov s novou električkovou traťou,“ hovorí hovorca JTRE Daniel Suchý. Kritizované memorandum, ktoré primátor s developerom podpísal je podľa jeho slov iba „formálnym potvrdením tejto spolupráce.“ Finančná angažovanosť JTRE predstavuje sumu 1 milión eur na predprojektovú prípravu a projektovú dokumentáciu a 7,9 milióna bez DPH eur alebo 10 miliónov eur s DPH ako príspevok na pokrytie ďalších nákladov spojených s prípravou a realizáciou trate. „Okrem toho po dokončení výstavby projektové spoločnosti bezodplatne prevedú na mesto pozemky pod budúcou traťou. JTRE tiež postupne zaplatí mestu a mestským častiam za projekty v tejto lokalite poplatok za rozvoj vo výške 14 miliónov eur a nad túto sumu ešte investuje do rekonštrukcie križovatiek a ďalšej dopravnej infraštruktúry v okolí,“ dodáva Suchý.

  • Developer v lokalite Zóna Chalupkova a Zóna Pribinova a v ich bezprostrednom okolí realizuje alebo pripravuje aj projekty: Polyfunkčný komplex Klingerka , Polyfunkčný súbor stavieb Klingerka 2, Polyfunkčný súbor stavieb Klingerka 3, Polyfunkčný súbor Eurovea 2, Polyfunkčný objekt Triangel, Triangel 2, EAST TOWER-Administratívne centrum a Sklad 7.
Vizualizácia novej električkovej trate. Zdroj: J&T Real Estate

Neutíchajúci spor s ministerstvom

Už v minulosti sa proti projektu postavilo najmä Ministerstvo kultúry, ktoré neprehodnotilo svoj názor ani po uzavretí dohody Valla s developerom, „Ministerstvo kultúry SR berie na vedomie podpísanie Memoranda o spolupráci medzi Hlavným mestom SR Bratislava a J&T REAL ESTATE, a.s., za účelom budovania električkovej trate. Z pohľadu Ministerstva kultúry SR sa na podstate veci nič nemení. Naďalej nesúhlasíme s trasovaním električky pred novou budovou SND,“ reagovali na naše otázky z tlačového oddelenia Ministerstva kultúry. Magistrát podľa rezortu od marca 2021 nepredložil štúdiu uskutočniteľnosti trasovania električky pred novou budovou SND. „MK SR doteraz nebolo oboznámené so žiadnymi krokmi, ktoré Magistrát pri jej tvorbe podnikol,“ pokračuje hovorkyňa ministerstva Zuzana Viciáňová. Rezort kultúry ďalej apeluje na to, že vedenie mesta mu stále nepredložilo dokumentáciu, ktorá by vylúčila, že trasovanie novej električkovej trate nebude mať negatívny vplyv na chod divadla. „MK SR neboli doteraz predložené akékoľvek dostatočné dôkazy, že existuje technické riešenie hluku, vibrácii a statiky trasovania električky. Takisto magistrát neposúdil výrazne zvýšené náklady trasovania električky pred novou budovou SND, ktoré by minimalizovali negatívne dopady na prevádzku SND,“ dodáva Viciáňová.

Trať popred Slovenské národné divadlo. Zdroj: magistrát

S otázkami sme konfrontovali aj bratislavský magistrát, ktorý reagoval, že meranie možných negatívnych vplyvov na budovu SND prebehne už v priebehu júla. „Na základe odporúčaní nezávislej skupiny expertov, ktorá sa zaoberala možnosťami riešenia novej električkovej trate a ktorá skonštatovala, že existujú technické riešenia, ktoré umožnia prevádzku električky v priestore pri SND bez negatívnych dopadov na prevádzku divadla, bude prostredníctvom vysúťaženej odbornej firmy zrealizované meranie nultého stavu hluku a vibrácií, ktoré v súčasnosti ovplyvňujú budovu divadla,“ konkretizovala hovorkyňa hlavného mesta Dagmar Schmucková s tým ministerstvo je o týchto skutočnostiach informované.

Článok pokračuje na ďalšej strane..