Regióny Bratislava Top

SLOVENSKÁ REALITA: SPP VYPÍNA podniky: Jeden z majiteľov: “PÁLIME SVIEČKY, aby sme niečo videli. Mäso sa kazí v chladničkách”

Majiteľovi reštaurácie vyplo SPP energiu zo dňa na deň. ZDROJ: V.S.

BRATISLAVA – Dramatické zvyšovanie cien za elektrinu desí malých či väčších podnikateľov na celom Slovensku. Pre niektorých z nich môže mať toto dvíhanie cien až existenčné následky. Medzi takých patrí aj majiteľ jednej z bratislavských reštaurácií, ktorého jedného dňa bez mihnutia oka vypli.

 

Podnikateľov v rôznych kútoch Slovenska straší extrémne zvyšovanie cien za energie. Mnohým z nich totiž pri súčasných poplatkoch hrozí zánik. To sa stalo osudným aj majiteľovi bratislavskej reštaurácie, ktorá donedávna praskala vo švíkoch. Teraz je však v celej budove tma a ticho. Slovenský plynárenský priemysel (SPP) a.s. ich totiž úplne odpojil od elektriny.

„Je to strašné, nevieme čo máme robiť. Máme cez 30 zamestnancov, ktorí musia byť teraz s rodinami doma, pretože my si tu nemáme ani ako zasvietiť. Pálime sviečky v každom kúte, aby sme niečo videli. Cítim sa ako v dobe kamennej,“ hovorí o súčasnom stave reštaurácie majiteľ Vladimír Sirotka.

Majiteľovi reštaurácie vyplo SPP energiu zo dňa na deň. ZDROJ: V.S.

Obľúbená bratislavská reštaurácia, ktorá bola kedysi jednou z najvychytanejších v lokalite, teraz zíva prázdnotou. Všetko sa zmenilo v júli tohto roka, kedy Sirotka dostal list od SPP, v ktorom mu písali, že neevidujú podpísanú zmluvu s reštauráciou. To však nebolo najhoršie.

Deväťnásobne zvýšili cenu za energie

„Písali, že vraj neevidujú žiadnu podpísanú zmluvu s našou spoločnosťou. Tak nám zaslali novú zmluvu, ktorej súčasťou však bolo 9-násobné zvýšenie poplatkov za energie, čo bolo, samozrejme, pre nás nerealizovateľné,“ opisuje.

Novú zmluvu chcela spoločnosť SPP podpísať do konca júla. Ako ďalej Sirotka hovorí, 3. augusta im rodinná firma zaslala aktuálnu zmluvu, ktorá bola dôkazom ich spolupráce. „To už nám však bolo jasné, že nejde o to, že neevidujú zmluvu. Oni si jednoducho chceli narýchlo vytvoriť novú,“ domnieva sa majiteľ.

Ukončili zmluvu zo dňa na deň

Jeho slová potvrdzoval aj fakt, že po zaslaní “starej zmluvy“, mu SPP zvýšil poplatok za energie 10-krát násobne. Ako dôvod uviedol zmeškanie termínu podpísania novej zmluvy. „Vtedy nám odpísali hneď, že ak do 20. augusta nepodpíšeme novú zmluvu, tak nás koncom septembra úplne vypnú. Nečakali však ani na to. O päť dní po komunikácii nám zaslali list, že jednostranne úplne ukončujú zmluvu,“ hovorí majiteľ reštaurácie.

Sirotkovi neostávalo nič iné, len sa obrátiť na generálne riaditeľstvo SPP  s prosbou o prehodnotenie ceny za elektrickú energiu. „Od roku 2014 sme platili 35 eur/1MWh. Pri desať násobnom navýšení by sme platili 349,70eur/1MWH. Pre našu rodinnú firmu by bol tento poplatok likvidačný. Nemáme ako platiť takéto vysoké ceny. Teraz to je však už aj tak jedno. Bez mihnutia oka nás vypli a nikto sa nás nič nepýtal,“ dodáva sklamane.

Zmluva s SPP, v ktorej vysvetľujú aktuálnu sitaciu. ZDROJ: V.S.

Sirotka žiadal aj o niekoľkotýždňové posunutie ukončenia zmluvy do prijatia regulácie ceny za energie od štátu, avšak bezúspešne. V budove, v ktorej má reštauráciu, sídli ďalších 8 firiem. Ako sám povedal, s takýmto prístupom zlikviduje SPP všetky z nich.

„My máme 30 zamestnancov, teraz sa nám tu všetko kazí, chladničky musíme mať vypnuté. Veď SPP  je štátny podnik! Mali by sa snažiť pomáhať podnikateľom a nie ešte prilievať olej do ohňa pri súčasnej situácii,“ uzatvára Sirotka.

Naša redakcia oslovila ohľadom daného problému aj SPP, na odpoveď čakáme.