Regióny Bratislava Banská Bystrica Košice Domáce Nitra Prešov Trenčín Trnava Žilina Top

SLOVENSKO MÁ EXTRÉMNY PROBLÉM! Automobilový priemysel dostáva tvrdú ranu, státisíce zamestnancov sú v ohrození

Kríza a problémy v automobilovom priemysle nekončia. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

BRATISLAVA – Nedostatok náhradných dielov, chýbajúce základné suroviny na výrobu automobilov, neriešiteľná čipová kríza, stúpajúce ceny pohonných hmôt, ocele a neželezných kovov, zastavená výroba, prepúšťanie, nezamestnanosť. Slovenský priemysel, ktorý je vo veľkej miere závislý na automobilovom priemysle a ktorý v tomto odvetví zamestnáva takmer 300 tisíc ľudí a vytvára až 13% HDP má extrémne problémy.

 

Volkswagen, Land Rover a Jaguár, Citroen, Peugeot, KIA – nadnárodné korporácie, ktoré majú na Slovensku zastúpenie a ktoré vytvárajú až 275-tisíc pracovných miest, produkujú ročne viac milión automobilov, sú v maximálne neistej situácii, ktorá sa už o pár týždňov môže ešte viac zdramatizovať. Automobilový priemysel má totiž vážny problém – zastavený export horčíka z Číny, ktorý je strategickou surovinou v automobilovom priemysle. Jeho zásoby sa Európskej únii odhadujú do konca novembra 2021, pritom bez horčíka alebo jeho zliatin sa nedá žiadny automobil vyrobiť. O podrobnostiach sa môžete dočítať tu.

AKTUÁLNE: VÁŽNY PROBLÉM pre slovenské automobilky! BEZ PRÁCE môže byť viac ako sto tisíc ľudí

O aktuálnej situácii v slovenskom automobilovom priemysle sme sa preto rozprávali s Jánom Pribulom, generálnym sekretárom Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky a s Luciou Kovarovič Makayovou, hovorkyňou spoločnosti Volkswagen Slovakia a.s..

Aká je aktuálna situácia v automobilovom priemysle na Slovensku po tzv. čipovej kríze?

Pribula: V súčasnosti nemôžeme hovoriť o čipovej kríze v minulom čase. Tá tu stále je a ešte nejakú dobu bude. Nestabilita v dodávkach elektronických komponentov ovplyvňuje celý hodnotový reťazec od výrobcov dielov až po distribútorov a predajcov vozidiel. Výrobcovia vozidiel, dielov, subdodávatelia, dodávatelia služieb majú problém pri plánovaní výroby, vyťažovaní liniek, čo súvisí s ich schopnosťou prideľovať zamestnancom prácu. Takáto činnosť je vysoko neefektívna a dlhodobé fungovanie v takomto móde ohrozuje samotnú existenciu firiem. Automobilový priemysel v roku 2021 je poznačený pôsobením pandémie v celosvetovom meradle, čo sa prejavilo v nepravidelnosti dodávok ale aj zvyšovaní cien niektorých materiálov a komponentov. Najzásadnejší vplyv na plynulosť výroby v roku 2021 mala a stále má už spomínaná čipová kríza, kde stále nie je vidno svetlo na konci tunela. Z cenových nárastov je potrebné spomenúť ceny výrobkov z ocele a neželezných kovov, ktoré sa zásadným spôsobom zvýšili aj pod vplyvom ochranárskych patrení EÚ ale aj napríklad nárast cien granulátu na výrobu plastových častí vozidiel a dielov. Práve kovy a plasty predstavujú významný podiel materiálov, z ktorých sa vozidlo skladá.

Kovarovič Makyová: V súvislosti s celosvetovým nedostatkom polovodičov je situácia naďalej veľmi nestála a napätá, čipová kríza pretrváva. V dôsledku toho prichádza v bratislavskom závode k fázovitému prispôsobovaniu produkcie, a to v závislosti od dostupnosti dielov.

 

Každé siedme auto vyrobené na Slovensku smeruje do Veľkej Británie. Zdroj: TASR / Tomáš Halász

O koľko vozidiel poklesla výroba osobných automobilov na Slovensku v roku 2020 oproti predchádzajúcim obdobiam od roku 2018 a o aký veľký objem peňazí prídu firmy na základe poklesu výroby?

Pribula: Na začiatku roka 2021 sme prognózovali, že výroba osobných motorových vozidiel na Slovensku opätovne prekročí 1 mil. kusov. V súčasnosti sme už opatrnejší napriek tomu, že výsledky prvého polroka 2021 by nás mohli napĺňať optimizmom. Ak by sme totiž porovnávali prvé polroky posledných troch rokov (2019, 2020, 2021). Rok 2019 bol pre Slovensko rekordný, čo sa týka výroby osobných motorových vozidiel a len v prvom polroku roku 2019 bolo vyrobených viac ako 615.000 vozidiel. Rok 2020 významne poznačila pandémia, ktorá sa podpísala predovšetkým pod výsledky prvého polroku, kedy automobilky stáli 6 až 8 týždňov. Došlo k značnému výpadku výroby, ktorý sa už do konca roka nepodarilo dohnať. Pre porovnanie v prvom polroku 2020 bolo vyrobených viac ako 420.000 vozidiel. Rok 2021 bol v znamení pokračujúceho boja s pandémiou a opatrení, ktoré bolo nutné zaviesť vo výrobe tak, aby bola zabezpečená ochrana pracovníkov pred šírením pandémie. Zároveň sa začali prejavovať už spomínané vplyvy pandémie na celý dodávateľský reťazec, kedy dochádzalo k výpadkom v dodávkach materiálov a zvyšovaniu cien. Napriek týmto problémom, vďaka vysokej úrovni manažmentu procesov v našich výrobných podnikoch aj podporným opatreniam na udržanie pracovných miest, dosiahla výroba vozidiel za prvý polrok 2021 hodnotu viac ako 555.000 kusov, čo je pri zohľadnení aktuálnej situácie aj v porovnaní s rekordným rokom 2019 veľmi dobrý výsledok. No treba povedať, že z pohľadu fondu pracovného času je druhý polrok „kratší“, takže spomínaný milión pravdepodobne nedosiahneme.

Kovarovič Makyová: Päťtýždňová odstávka, ku ktorej prišlo na jar minulého roka v súvislosti s epidémiou koronavírusu, sa odzrkadlila na počte vyprodukovaných vozidiel. V roku 2020 bolo v Bratislave vyrobených 309 348 vozidiel piatich koncernových značiek, roku 2019 to bolo 377 750 vozidiel. Napriek poklesu produkcie sa spoločnosť dokázala priblížiť k výsledku z roku 2019, pričom dosiahla obrat vo výške 9,75 mld. eur.

 

Automobilka Volkswagen v nemeckom Wolfsburgu. ZDROJ: TASR / AP

Aké množstvo ľudí je zamestnaných v súčasnosti v automobilovom priemysle na Slovensku?

Pribula: V automobilovom priemysle pracuje v súčasnosti priamo viac ako 170 tisíc zamestnancov. Jedná sa o pracovníkov automobiliek a celého reťazca dodávateľských firiem. Automobilový priemysel tým, že na Slovensku investuje a zamestnáva ľudí generuje dohromady priamu aj nepriamu zamestnanosť a dá sa hovoriť o približne 270 tisíc pracovných miestach, za ktorých tvorbou je naše odvetvie.

Čína ako monopolný svetový výrobca horčíka radikálnym spôsobom obmedzila jeho export do Európy. Podobne ako hliník a kremík. Spôsobí zákaz vývozu týchto strategických surovín z Číny v automobilovom priemysle kompletné pozastavenie výroby v Európe ešte do konca roku 2021? Je pravdepodobné komplexné odstavenie výroba automobilov na Slovensku, ak by prišlo ku horčíkovej kríze, ktorá je reálna od konca novembra 2021?

Pribula: Horčík vstupuje do procesu výroby u výrobcov primárnych surovín a kovových zliatin. V prvom rade je potrebné smerovať otázky na týchto výrobcov. Oznámenie je čerstvé, situácia sa analyzuje na úrovni centrál automobiliek. Náš zväz nemá k dispozícii všetky informácie ani tím analytikov, aby vedel v tejto fáze zodpovedať na Vami kladené otázky, ktoré vnímame z tohto pohľadu ako predčasné.

Kovarovič Makyová: Spoločnosť Volkswagen Slovakia v tomto smere aktuálne nemá žiadne zásobovacie problémy. Veľmi pozorne však sledujeme situáciu na svetovom trhu. Prosím o pochopenie, že hypotetické súvislosti nebudeme komentovať.