Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

ŠOKUJÚCA INFORMÁCIA O prácu v automobilkách môže prísť už čoskoro viac ako 80-tisíc ľudí

Automobilky a ich dodávatelia na Slovensku môžu mať u čoskoro veľké problémy. Zdroj: Peter Korček

BRATISLAVA – Slovensko má vážny problém. Ak sa totiž neprispôsobíme súčasnému vývoju v automobilovom priemysle môže veľmi skoro prísť o prácu 85 tisíc ľudí. Dôvod je prozaický. Takmer tri štvrtiny kľúčových exportných trhov Slovenska totiž oznámili zákaz predaja vozidiel so spaľovacími motormi od roku 2035.

 

Slovensko je na jednej strane európska automobilová veľmoc, keď sa u nás vyrobí najviac áut na 1000 obyvateľov. Na druhej strane sme stále iba montážna dielňa Európy. Slovensko je totiž závislé na automobilkách, ktoré majú u nás svoje fabriky. Či už je to Volkswagen, Peugeot, Citroën, KIA, Land Rover alebo Jaguár. Slovenský automobilový priemysel podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu generoval v roku 2019 HDP vo výške 13%, pričom podiel automobilového priemyslu na celkovom slovenskom priemysle dosiahol 49,5 percenta a podiel na exporte 46,6 percenta. Automobilový priemysel na Slovensku priamo zamestnáva vyše 177-tisíc ľudí a priamo aj nepriamo generuje až 275-tisíc pracovných miest. Teraz je takmer 100 miest v existenčných problémoch.

Ako informuje Zväz automobilového priemyslu nová správa GLOBSECu – Slovenský automobilový priemysel 2.0: Teraz je čas pripraviť sa pre éru e-mobility, analyzuje kľúčové výzvy na trhu elektromobility z pohľadu vplyvu na budúci vývoj slovenskej ekonomiky. Správa prezentuje výsledky výskumu o dopadoch prechodu od spaľovacích motorov (ICE) na elektrické vozidlá (EV) na HDP a vyhliadky zamestnanosti Slovenska. Neschopnosť prispôsobiť sa novým okolnostiam pri prechode na e-mobilitu môže v najhoršom prípade viesť k poklesu národného HDP do roku 2040 a neskôr na úroveň o 10% nižšiu ako v prípade najlepšieho scenára. Celková zamestnanosť by mohla klesnúť o 4,5% v porovnaní s úrovňou v roku 2020, čo v realite predstavuje stratu približne 85-tisíc pracovných miest. „Jednou z najväčších výziev pre automobilový priemysel na Slovensku v nasledujúcich rokoch bude transformácia jeho ekonomického ukotvenia tak, aby spĺňal globálne požiadavky na mobilitu budúcnosti,“ uviedol Vazil Hudák, podpredseda GLOBSEC-u.

 

Automobilky a ich dodávatelia na Slovensku môžu mať u čoskoro veľké problémy. ZDROJ: zapsr.sk

Podľa Zväzu automobilového priemyslu Slovensko momentálne nemá kapacitu na 100% pokrytie dopytu po elektromobiloch. Zmeniť by to mohla zahraničná investícia, ktorá by na Slovensku otvorila „giga fabriku“ na výrobu batérií. V opačnom prípade bude Slovensko odkázané na dovoz batérií zo zahraničia so všetkými rizikami, ktoré z toho vyplývajú – v neposlednom rade katastrofálne výpadky dodávok, ktoré odhalila predchádzajúca kríza Covid-19 a súčasná vojna na Ukrajine. Ako uvádza správa Zväzu automobilového priemyslu spomedzi krajín V4 je Slovensko s prehľadom najmenej diverzifikovaná krajina z hľadiska svojho výrobného portfólia v automobilovom sektore. „Kým iné krajiny ako Poľsko či Česko vyrábajú nielen osobné autá, ale aj autobusy či úžitkové vozidlá, Slovensko disponuje továrňami, ktoré vyrábajú len osobné vozidlá a iba jeden závod sa zameriava na výrobu motorov,“ konštatuje Zväz automobilového priemyslu.

“Európa sa rozhodla pre zásadnú zmenu v prístupe k vývoju automobilového sektora. Trh dnes prechádza zo spaľovacích motorov na elektromobilitu. Je Slovensko naozaj pripravené na túto zmenu a chápeme vôbec, ako sa celý priemysel v zmení v dôsledku týchto zmien za približne 8 rokov?“ pýta sa Alexander Matušek, prezident Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky. Aj preto bude kľúčové, či sa Slovensku podarí zabezpečiť dostatočnú domácu kapacitu výroby batérií na uspokojenie dopytu po elektrických vozidlách zo svojich exportných trhov. “Je veľmi dôležité, aby sme oveľa intenzívnejšie podporili vznik domácich inovácií v automobilovom priemysle. Mali by sme rôznymi nástrojmi motivovať priemysel k vývoju technológií či pomôcť univerzitám a startupom s inováciami a ich umiestňovaním na trh,” uviedol Patrik Križanský, riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu.