Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

ŠOKUJÚCE ODHALENIE: Na veľký štátny biznis s poznávacími značkami doplatia motoristi

Evidenčné čísla vozidla sa budú meniť až od januára 2023. ZDROJ: fb Polícia SR

BRATISLAVA – Ak si kupujete auto tá najmenej podstatná vec, ktorá Vás zaujíma je evidenčné číslo auta, ľudovo povedané „ešpézetka“. Samozrejme pokiaľ nie ste veľký individualista a nepotrebujete tam mať napísane niečo špeciálne a osobné. Ale zamysleli ste sa niekedy nad tým kto ich vyrába, komu platíte správny poplatok za jej vydanie a či sú „ešpézetky“ vôbec vaše, keď už za značky platíte?

 

EČV  – čiže evidenčné číslo vozidla je pekným biznisom nielen pre štát, ale aj pre súkromnú firmu, ktorá ich predáva štátu. V marci 2021 bol prijatý zákon, ktorý umožnil vodičom mať jedno evidenčné číslo vozidla prakticky na celý život. Novela, ktorú podpísala prezidentka mala nadobudnúť platnosť od 01. 03. 2022. Ale nestalo sa. Dôvod? Parlament novelu, ktorú na jar prijal na jeseň jednoducho zmenil. Štát sa vraj nedokáže ani 11 mesiacov od schválenia novely zákona (od apríla 2021 do marca 2022) pripraviť na zmeny s tým súvisiace.

Podľa informácii topspeed.sk odloženie účinnosti novely zákona prijal parlament po pozmeňujúcom návrhu poslanca Miloša Svrčeka (Sme rodina) a navyše k úplne inému zákonu. Podľa ministerstva dopravy by sa vraj od marca 2022 informačné systémy nestihli zmeniť a nedokázalo by to ani Remišovej ministerstvo informatizácie. Pritom aj na oficiálnych stránkach Polície Slovenskej republiky ešte 18.marca informovali o novele zákona ako o veľkej a pozitívnej zmene pre motoristov.

 

Nové evidenčné čísla vozidla budú k dispozícii až od januára 2023. ZDROJ: Zoznam.sk / Peter Korček

“Národná rada SR schválila poslanecký návrh novely zákona o cestnej premávke, ktorý prinesie vlastníkom vozidiel menej byrokracie a ušetrí peniaze za správne poplatky. Zmeny sa začnú uplatňovať od 1. marca 2022. Zruší sa povinná zmena evidenčného čísla, ak sa vozidlo predá novému vlastníkovi do iného okresu alebo ak sa vlastník presťahuje do iného okresu. V týchto prípadoch teda nebude potrebné vydanie nových tabuliek s evidenčným číslom a ich výmena na vozidle. Evidenčné číslo tak bude viazané na vozidlo a ak ho vozidlo raz dostane, môže ho mať do konca svojho využitia. Zaviedla sa tiež možnosť prenositeľnosti tabuľky s evidenčným číslom na iné vozidlo toho istého vlastníka. Čiže ak vlastník predá svoje vozidlo, bude si môcť tabuľky s evidenčným číslom ponechať a dať si ich prideliť na svoje iné vozidlo,” informujú policajti na svoje oficiálnej stránke 18.marca 2020 a dodávajú.

“Zároveň sa zruší systém vytvárania evidenčného čísla založený na skratke okresu, keďže jeho uvádzanie na tabuľke už stratí svoje opodstatnenie. Skladba evidenčných čísel ostane rovnaká (2 písmená – 3 číslice – 2 písmená), avšak evidenčné čísla sa začnú vytvárať nanovo od kombinácie AA-001AA. Taktiež sa zruší dvojkrokový prepis vozidla spočívajúci v tom, že najskôr pôvodný vlastník odhlásil vozidlo na svojom dopravnom inšpektoráte a potom ho nový vlastník prihlásil na svojom inšpektoráte. Kompletný prepis vozidla aj s vydaním nových dokladov sa vykoná na ktoromkoľvek dopravnom inšpektoráte, pričom v prípade potreby sa budú doklady aj tabuľky zasielať kuriérom.” 

 

Nové evidenčné čísla vozidla budú k dispozícii až od januára 2023. ZDROJ: Zoznam.sk / Peter Korček

Zaujímavá je ale argumentácia, ktorú dávajú policajti motoristom do pozornosti. “Tieto zmeny ušetria finančné prostriedky štátu za nákup nových tabuliek, ako aj vlastníkom motorových vozidiel za správne poplatky,” Prečo potom nie je štát schopný ani za šesť mesiacov pripraviť nový informačný systém tak, aby motoristi aj štát naozaj ušetrili a celú novelu posunuli až na január 2023. O tom už policajti neinformujú. Ani o tom, že ešte aj ďalší rok budú všetci motoristi platiť správne poplatky a súkromná firma bude mať stále monopol na výrobu “ešpézetiek”.

Štát, zodpovedné ministerstvá (dopravy, informatizácie, vnútra) tak získali rok na ďalší a poriadny príjem od slovenských šoférov za poplatky za evidenčné číslo vozidla. Za dve hliníkové tabuľky si štát zinkasuje 33 EUR a pri počte predaných vozidiel na Slovensku a počte prepísaných áut na Slovensku za rok je to veru veľmi slušný balík. Evidenčné číslo vozidla, za ktoré platíme poplatok Vám však nepatrí, nie je Vašim majetkom.

 

Nové evidenčné čísla vozidla budú k dispozícii až od januára 2023. ZDROJ: Zoznam.sk / Peter Korček

“Dve hliníkové tabule za 33 € nekupujeme, nie sme ich majiteľmi, ale technicky len prenajímateľmi. Nehovoriac o tom, že štát ich už viac než 20 rokov nakupuje od súkromnej spoločnosti Turčan Delta a tá má na tento obchod monopol. Od roku 2014 sa vie, že zmluva s dodávateľom skončila v roku 2019. Napriek tomu sa na ministerstve dopravy nenašiel čas, chuť a hlavne dôvod pripraviť nové výberové konanie,” informuje tospeed.sk a dodáva, že okrem iného tu je jeden “neriešiteľný problém” so zmenou dodávateľa nových evidenčných čísiel vozidla. Vlastníctvo fontu evidenčných čísel (tvar písmen a čísel) totiž až do roku 2019 nebol v rukách štátu, ale práve spomínanej firmy Turčan Delta. “Pohodlnejšie a výhodnejšie tak bolo radšej urobiť k neplatnej zmluve malý dodatok a predĺžiť jej platnosť nie len na rok 2020, ale aj 2021 a teraz už aj na rok 2022,“ dodáva topspeed.sk.

 

Nové evidenčné čísla vozidlá sa budú vydávať až v januári 2023. ZDROJ: magazín.autobazar.eu

 

Potvrdzuje to aj informácia, ktorú uverejnil magazín.autobazar.eu. “Ešte v roku 2019 bol dizajn tabuliek stále majetkom dodávateľa. To znamenalo, že Slovensko nemôže vypísať tender na výrobu ďalších tabuliek. Richard Sulík vo svojom vyjadrení pre médiá poukázal na fakt, že za jednu tabuľku platíme 9 eur. Cena tabuľky v Českej republike je pritom len polovičná. Následne sa podarilo získať plné práva od spoločnosti. Firma Turčan Delta sa vlastníctva vzdala a nič nebránilo oficiálnej zmene dodávateľa, ktorá by priniesla výhodnejšie podmienky pre štát. S ohľadom na, podľa SaS, predraženú objednávku, ani po odstránení zádrheľov v majetkovej podstate, Slovensko nezmenilo dodávateľa evidentných čísel vozidla. Dôvodom je fakt, že Ministerstvo vnútra nastavilo prísne, až nesplniteľné podmienky. Iní účastníci tak nedostali šancu a nemohli prebiť existujúceho dodávateľa s postavením výhradného výrobcu. Predpokladaná suma, ktorú by bolo možné na “nových ŠPZ-kách” ušetriť, sa pohybuje rádovo v sume niekoľkých miliónov eur. Po nevydarenom tendri bola s firmou Turčan Delta predĺžená zmluva aj do obdobia po konci roka 2019,” uvádza magazín.autobazar.eu.

 

Nové evidenčné čísla vozidla budú k dispozícii až od januára 2023. ZDROJ: Zoznam.sk / Peter Korček

K celej situácii o zmenenej novele zákona, ako aj k firme Turčan Delta sme oslovili ministerstvá dopravy aj vnútra. Odpoveď nám do redakcie zregióny.sk poslala Miriam Švikruhová, z odboru komunikácie ministerstva dopravy a z tlačového odboru kancelárie ministerstva vnútra.

Prečo sa účinnosť zákona o povinnosti meniť evidenčné čísla vozidla pri každom prepise medzi okresmi posunula z 1.3.2022 až na január 2023?

ŠVIKRUHOVÁ: Účinnosť novely sa posunula z 1.3.2022 na január 2023, pretože daná zmena si vyžiadala aj úpravy informačných systémov. Keďže nešlo o vládny návrh a rezorty tieto zmeny nemohli dopredu naplánovať, neboli na uvedené zmeny rozpočtované finančné prostriedky. Napríklad bolo potrebné vysúťažiť dodávateľa zmien informačného systému. Všetky tieto procesné úkony si vyžadujú čas a spolu s časom na realizáciu a otestovanie daných zmien nebolo možné splniť termín účinnosti zákona k 1.3.2022.

Kto je zodpovedný za nepripravenosť informačného systému, ktorý mal platiť od 1.3.2022 a aké sú dôvody nepripravenosti systému?

ŠVIKRUHOVÁ: Vláda vo svojom stanovisku k predmetnej novele navrhovala posunúť jej účinnosť vzhľadom na čas potrebný na prípravu systémov.

Je jedným z dôvodom nepripravenosti systému má byť aj argument, že v rámci objektívnej zodpovednosti by začali chodiť pokuty nesprávnym majiteľom? 

ŠVIKRUHOVÁ: Treba si uvedomiť, že v SR máme cez 3 milióny vozidiel a približne 2 milióny predaných diaľničných známok. Akákoľvek chyba v informačnom systéme, hoci aj na úrovni menej než 1%, by zasiahla stovky až tisíce vodičov. Preto sa k takýmto zmenám musí pristupovať zodpovedne. V súvislosti so zvyšnými otázkami, prosíme, kontaktuje rezort vnútra, ktorý má v gescii evidenciu vozidiel a rovnako zabezpečuje obstarávanie evidenčných čísle vozidla.

Budú musieť majitelia áut pri zmene evidenčných čísel vozidla stále platiť správny poplatok 33 EUR až do januára 2023, aj napriek tomu, že novela zákona mala platiť od 1.3.2022? Nepovažujete výber poplatkov za nesprávny?

MINISTERSTVO VNÚTRA: Podľa nášho názoru je potrebné postupovať až do doby nadobudnutia účinnosti novely zákona o cestnej premávke podľa aktuálne platných postupov. Zmeny vrátane výberu správnych poplatkov za (ne)pridelenie nových evidenčných čísel vozidla je možné realizovať až od doby účinnosti novely zákona.

Prečo je monopolným dodávateľom evidenčných čísel vozidla na Slovensku iba súkromná firma Turčan Delta, keďsa  už od roku 2014 vie, že zmluva s dodávateľom skončila v roku 2019? Prečo ministerstvo nevyhlásilo nové výberové konanie a prečo sa platnosť zmluvy upravovala dodatkami aj na ďalšie roky 2020,2021 a 2022?

MINISTERSTVO VNÚTRA: Zmluva na výrobu a dodávku reflexných tabuliek s evidenčným číslom, tabuliek CD a individuálnych evidenčných čísel vozidla pre motorové a prípojné vozidlá bola uzatvorená v roku 2005 na dobu neurčitú. Presné počty evidenčných čísel na nasledujúci kalendárny rok boli predmetom dodatkov, ktoré sa podpisovali pred koncom daného kalendárneho roka. Bývalé vedenie Ministerstva vnútra v auguste 2019 vyhlásilo verejnú súťaž na výrobu a dodávku tabuliek a súvisiace služby s predpokladanou hodnotou zákazky 34,5 mil. eur. Túto súťaž vzhľadom na diskriminačné podmienky Úrad  pre verejné obstarávanie zrušil. Ministerstvo vnútra pripravilo v novembri 2020 novú súťaž. Vzhľadom na opakujúce sa námietky v prebiehajúcom verejnom obstarávaní zatiaľ nedošlo k otváraniu ponúk uchádzačov. Lehota na predkladanie ponúk nemohla uplynúť, pretože Úrad pre verejné obstarávanie využil pri všetkých doterajších verejných obstarávaniach možnosť vydať predbežné opatrenie podľa ustanovenia § 173 ods. 11 zákona o verejnom obstarávaní, v ktorom pozastavil konanie verejného obstarávateľa a určil, že lehoty neplynú. Boli podané 4 námietky, pričom žiadna z nich nebola úspešná a Úrad verejného obstarávania všetky vyhodnotil ako nedôvodné.

Ako je možné, že vlastníctvo fontu na evidenčné čísla vozidla (tvar písmen a čísel) nie je v rukách štátu, ale patrí súkromnej firme Turčan delta?

MINISTERSTVO VNÚTRA: V závere roka 2018 ministerstvo vnútra vstúpilo opakovane do rokovaní s vlastníkmi dizajnov a po dlhých rokovaniach sa napokon podarilo dohodnúť a zmluvne zakotviť bezodplatný prevod vlastníckych práv k dizajnu fólií registračných značiek a tabuliek s evidenčným číslom. V lete 2019 Ministerstvo vnútra získalo bezodplatne do svojho vlastníctva dizajny fólie registračných značiek a tabuliek s evidenčným číslom motorových a prípojných vozidiel. Dovtedajšími vlastníkmi dizajnov registrovaných na Úrade priemyselného vlastníctva SR boli Ing. Peter Blizniak a spoločnosť TURČAN DELTA s.r.o.