Regióny Bratislava Top

SPP VYPÍNA podniky! NAHNEVANÝ majiteľ: Pálime sviečky a zamestnanci museli ostať doma

Majiteľovi reštaurácie vyplo SPP energiu zo dňa na deň. ZDROJ: V.S.

BRATISLAVA – Kritická situácia v dramatickom zvyšovaní cien za energie neutícha, práve naopak. Čoraz viac majiteľov firiem a podnikov sa obáva, že ich celoživotné úsilie vyjde na zmar a svoje zdroje príjmov budú musieť zatvoriť. Mnohí z nich sa preto pýtajú, prečo im štátne podniky, ktoré dodávajú energiu, v tejto situácii nepomôžu.  

Dramatické zvyšovanie cien za elektrinu desí malých či väčších podnikateľov na celom Slovensku. Pre niektorých z nich môže mať toto dvíhanie cien až existenčné následky. Medzi takých patrí aj majiteľ jednej z bratislavských reštaurácií, ktorého jedného dňa Slovenský plynárenský priemysel (SPP) a.s. úplne odpojil od elektriny.

„Nevieme, čo máme robiť. Máme cez 30 zamestnancov, ktorí musia byť teraz s rodinami doma, pretože my si tu nemáme ani ako zasvietiť. Pálime sviečky v každom kúte, aby sme niečo videli. Cítim sa ako v dobe kamennej,“ hovorí zúfalo o súčasnom stave reštaurácie majiteľ Vladimír Sirotka.

Všetky úspory a snaha, ktorú do reštaurácie investoval, sa odrazu stratila v tme a tichu. „Je to neskutočné. Viem, že nie som jediný, ktorému sa to stalo, ale nechápem ako nás mohlo SPP takto podraziť. Veď je to štátny podnik, ktorý sa má, práve naopak, snažiť podnikateľov udržať na nohách, nie ich potopiť,“ hovorí  nahnevane.

Najprv vraj nemali podpísanú zmluvu, potom cenu 9-krát navýšili

Všetko sa to začalo v júli tohto roka, kedy Sirotka dostal list od SPP, v ktorom mu písali, že neevidujú podpísanú zmluvu s reštauráciou. „Písali, že vraj neevidujú žiadnu podpísanú zmluvu s našou spoločnosťou. Tak nám zaslali novú zmluvu, ktorej súčasťou však bolo 9-násobné zvýšenie poplatkov za energie, čo bolo, samozrejme, pre nás nerealizovateľné,“ opisuje.

Novú zmluvu chcela spoločnosť SPP podpísať do konca júla. Ako ďalej Sirotka hovorí, 3. augusta im rodinná firma zaslala aktuálnu zmluvu, ktorá bola dôkazom ich spolupráce. „To už nám však bolo jasné, že nejde o to, že neevidujú zmluvu. Oni si jednoducho chceli narýchlo vytvoriť novú,“ domnieva sa majiteľ.

Ukončili spoluprácu zo dňa na deň

Jeho slová potvrdzoval aj fakt, že po zaslaní “starej zmluvy“, mu SPP zvýšil poplatok za energie 10-krát násobne. Ako dôvod uviedol zmeškanie termínu podpísania novej zmluvy. „Vtedy nám odpísali hneď, že ak do 20. augusta nepodpíšeme novú zmluvu, tak nás koncom septembra úplne vypnú. Nečakali však ani na to. O päť dní po komunikácii nám zaslali list, že jednostranne úplne ukončujú zmluvu,“ hovorí majiteľ reštaurácie.

Majiteľovi reštaurácie vyplo SPP energiu zo dňa na deň. ZDROJ: V.S.

Zúfalý majiteľ vtedy dodávateľov žiadal o niekoľkotýždňový odklad ukončenia zmluvy. Chcel totiž počkať na prijatie regulácie ceny za energie od štátu, avšak bezúspešne. „My máme 30 zamestnancov, teraz sa nám tu všetko kazí, chladničky musíme mať vypnuté. Veď SPP  je štátny podnik! Mali by sa snažiť pomáhať podnikateľom a nie ešte prilievať olej do ohňa pri súčasnej situácii,“ hovorí Sirotka.

SPP reaguje: Na reguláciu nemali právo

„SPP s odberateľom komunikoval v dostatočnom predstihu pred odpojením. Uvedený odberateľ nepatrí do regulovaného segmentu, t.j. s regulovanou cenou a nie je malým podnikom, keďže jeho spotreba niekoľkonásobne prekračuje hranicu spotreby pre malý podnik stanovený legislatívou,“ uviedol hovorca Slovenského plynárenského priemyslu Ondrej Šebesta.

Ako ďalej píše, Sirotkovi SPP ponúkol novú zmluvu, v ktorej by sa mal však zaviazať na rok, a podľa ktorej by mal platiť cenu za energie zohľadňujúcu aktuálnu cenu elektriny na trhu. „SPP odberateľa informoval, že vzhľadom na vývoj cien elektriny na trhu, nie je schopný dodávať za cenu dohodnutú v roku 2015, resp. 2017. Odberateľ ponuku neprijal a požadoval pôvodnú cenu, ktorá bola nižšia ako je regulovaná cena (na ktorú odberateľ nemal nárok). Uvedenú žiadosť SPP nemohol vzhľadom na vyššie uvedené skutočnosti akceptovať.“

Zmluva s SPP, v ktorej vysvetľujú aktuálnu sitaciu. ZDROJ: V.S.

Majiteľ: Nesúhlasím!

O stavisku SPP sme informovali aj majiteľa reštaurácie. Ten s ich odôvodnením nesúhlasí. „22. júla nám manažérka predaja SPP len mailom oznámila, že pri kontrole evidencie zmlúv zistili, že neevidujú s našou spoločnosťou podpísanú platnú zmluvu o združenej dodávke elektriny. Na základe tohto zistenia nám poslali k podpisu zmluvu na obdobie od 1.8.2022 s deväť násobným zvýšením ceny. Dôvod je neprofesionálny a vymyslený. Dôvod podpisu novej zmluvy je neporiadok v evidencii SPP? Riadne nás to prekvapilo,“ hovorí rozčúlene Sirotka.

„Mali sme platnú podpísanú zmluvu od roku 2014, na základe ktorej sme 8 rokov odoberali elektrinu a riadne platili. Nemali sme ani cent podlžnosti. To nám SPP dodával elektrinu a prijímal platby bez zmluvy?,“ pýta sa majiteľ.

Bola to iba zásterka?

Podľa Sirotku bol dôvod, že „neevidujú“ zmluvu len zásterkou, ako si vynútiť novú zmluvu s vyššími cenovými reláciami. „Neevidovanie zmluvy nebolo dôvodom, je potrebné podpísať novú zmluvu a bodka. Aj bez dôvodu. Možno to legislatíva umožňuje, ale takto sa správa štátny podnik k dlhoročnému klientovi v súčasnej situácii?,“ hovorí nahnevane.

SPP uviedlo, že Sirotkovi ponúkli novú zmluvu, v ktorej by sa mal však zaviazať na rok, a podľa ktorej by mal platiť cenu za energie zohľadňujúcu aktuálnu cenu elektriny na trhu. „SPP odberateľa informoval, že vzhľadom na vývoj cien elektriny na trhu, nie je schopný dodávať za cenu dohodnutú v roku 2015, resp. 2017. Odberateľ ponuku neprijal a požadoval pôvodnú cenu, ktorá bola nižšia ako je regulovaná cena (na ktorú odberateľ nemal nárok). Uvedenú žiadosť SPP nemohol vzhľadom na vyššie uvedené skutočnosti akceptovať.”

Majiteľ reštaurácie však hovorí, že on a jeho rodinná firma boli ochotní dohodnúť sa s dodávateľom, avšak požiadavka SPP o viac ako 10-krát násobné navýšenie poplatku za energie, by bola pre podnik likvidačná.

„Začiatkom septembra sme sa obrátili aj na pána premiéra Eduarda Hegera. Úrad vlády nám 13. septembra poslal odpoveď, v ktorej uvádzal, že Ceny a zmluvné podmienky pre neregulované subjekty sú výsledkom dohody medzi odberateľom a dodávateľom. Preto sa na nich predmetná novelizácia nevzťahuje, keďže možnosť vypovedať zmluvu zo strany dodávateľa závisí od podmienok dohodnutých zmluvne s odberateľom. SPP sme viackrát žiadali o niekoľkotýždňový odklad ukončenia zmluvy. Oni však o možnú dohodu nemali absolútny záujem“.

Žiadosť o pozastavenie výpovede od SPP. ZDROJ: V.S.

„Od roku 2014 sme platili 35 eur/1MWh. Pri desať násobnom navýšení by sme platili 349,70eur/1MWH. Pre našu rodinnú firmu by bol tento poplatok likvidačný. Nemáme ako platiť takéto vysoké ceny. Teraz to je však už aj tak jedno. Bez mihnutia oka nás vypli a nikto sa nás nič nepýtal,“ dodáva sklamane.

Zmluva s SPP, v ktorej vysvetľujú aktuálnu situáciu. ZDROJ: V.S.

Majiteľ reštaurácie na záver ešte dodal, že pokiaľ by mal štátny podnik SPP snahu pomôcť malopodnikateľom, navrhol by viacero a nie jednu možnosť, ako zachrániť podniky. „V budove sídli ďalších 11 firiem, projektanti, stavbári, elektrotechnici,  služby občanom, kaderníctvo, kozmetika, spoločnosť správy bytov s cca 2500 klientmi a ďalší. Riešenie by možno bolo inštalovať každému individuálny elektromer (technicky náročné), ale SPP žiadne iné riešenie, okrem podpísania novej zmluvy, vlastne nepripúšťal,“ uzatvára Sirotka.