Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Domáce Top

TVRDÁ RANA pre motoristov! Nový zákon o parkovaní na chodníkoch spôsobí TOTÁLNY KOLAPS dopravy

Parkovacia politika sa na Slovensku bude meniť. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

BRATISLAVA – Už iba pár dní a situácia sa na slovenských cestách, respektíve v uliciach jednotlivých miest a obcí radikálne skomplikuje a zmení. Od 1.marca začne totiž platiť novela Zákona o cestnej premávke, ktorá upravuje pravidlá pre parkovanie na chodníkoch. Aj napriek mimoriadnemu nesúhlasu samospráv, ktorým novela zákona spôsobí iba problémy.

 

Na základe najnovšej úpravy došlo k zániku možnosti pre vybrané motorové vozidlá (neprevyšujúce 3,5 tony, okrem bicyklov a motocyklov) parkovať na chodníku priľahlom k ceste pri zachovaní voľného priestoru 1,5 metra. Situácia vo väčších mestách a najmä v Bratislave sa tak stane pre motoristov takmer neriešiteľná a spôsobí neuveriteľné problémy, chaos na cestách, nervozitu, stres a vyvolá množstvo konfliktov v trojuholníku  šoféri -samosprávy – mestská polícia. Od 1.marca 2022 tak budú mať samosprávy pri riešení parkovacej politiky v obciach ďaleko komplikovanejšiu situáciu, ktorá môže spôsobiť totálnu anarchiu a kolaps dopravy. Parkovanie na chodníku už totiž nebude možné a to ani v prípade, že pri parkovaní necháte chodcom voľný priestor jeden a pol metra. Platí to nielen pre centrum mesta, ale aj pre sídliská.

Podľa schválenej novely je totiž chodník určený výhradne iba pre chodcov a cyklistov. Auto môže zaparkovať na chodníku iba ak sú tieto miesta vyznačené dopravnou značkou. „Iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať. To neplatí pre cyklistov podľa § 55 ods. 1, pre vodičov samovyvažovacieho vozidla podľa § 55a ods. 2, ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením je určené inak alebo ak ide o zastavenie alebo státie bicykla alebo motocykla, pri ktorom ostane súvislá voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m. Okrem zóny s dopravným obmedzením spočívajúcim v zákaze zastavenia alebo státia a zóny s plateným alebo regulovaným státím,“ uvádza sa v novelizovanom paragrafe 52.

 

Kým teraz je pokutovanie vodičov zle zaparkovaných áut zdĺhavý proces. Zmenou zákona by sa zjedodušil. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

Čo to spôsobí iba v Bratislave je si dnes ťažko predstaviť, veď denne príde do hlavného mesta 33 tisíc mimo bratislavských áut a drvivá väčšina z nich parkuje na chodníkoch. Nehovoriac o sídliskách, kde je parkovanie doslova schizofrenickou domácou úlohou. Podobne je to mu v Trnave, Nitre, Košiciach, Banskej Bystrici, Žiline… Najväčším paradoxom je, že žiadna iná alternatíva v Bratislave či v iných mestách neexistuje. Parkovacie domy nie sú, záchytné parkoviská takisto nie, rezidenčné parkovanie je nepoužiteľné. Pritom poslanci v dôvodovej správe pri schvaľovaní novely zákona uviedli. „Navrhovanou zmenou nedôjde k zásadnému zníženiu voľných parkovacích možností, avšak dôjde k logickejšiemu usporiadaniu pravidiel a umožní mestám a obciam vhodnejšie regulovať parkovanie.”

Situácia s parkovaním tak bude od 1.marca ešte horšia, chaotickejšia a šoféri sa musia pripraviť na ďaleko viac konfliktných situácii. Iniciatívnych oznamovateľov priestupkov kde a kto stojí, s akým autom na chodníku, bude totiž viac ako dosť. „Zákaz parkovania na chodníku sa netýka riadne vyznačených parkovacích miest. V Starom Meste sme začali značiť staromestskú rezidenčnú zónu na miestnych cestách 3. a 4. triedy, ktoré máme v správe od roku 2010. Do dnešného dňa je zaregulovaných vyše 100 ulíc, čo je viac ako polovica všetkých ulíc v správe Starého Mesta, pričom časť parkovacích miest je vyznačených aj na chodníkoch. Státie na nich – s platnou rezidenčnou staromestskou parkovacou nálepkou – teda nebude protizákonné. Čo sa týka státia na ostatných, „nezaregulovaných“ chodníkoch, tie spadajú do zákazu parkovania a státie na nich je priestupkom, ktorý bude Mestská polícia riešiť pokutou, prípadne dohovorom (záleží vždy na konkrétnom príslušníkovi Mestskej polície, ako vyhodnotí situáciu),“ povedal Matej Števové, vedúci kancelárie starostky mestskej časti Bratislava – Staré Mesto.

 

Parkovacia politika v mestách sa na Slovensku radikálne zmení. ZDROJ: archív zoznam.sk

Ale najväčší paradox je v účinnosti novely zákona, ktorá môže v praxi platiť iba niekoľko týždňov. Po výhradách a pripomienkach samospráv sa má totiž novela zákona posunúť až na rok 2024, ale to najprv musí prejsť v parlamente druhým čítaním. Motorové vozidlá by potom mohli v prechodnom období parkovať na chodníku podľa doterajších pravidiel. Táto úprava by umožnila mestám a obciam získať čas na vyriešenie nedostatku parkovacích miest. Vyplýva to z návrhu zákona o cestnej premávke, ktorého cieľom je umožniť vybraným motorovým vozidlám od účinnosti zákona, ktorá sa navrhuje dňom vyhlásenia, do 31. marca 2024 parkovanie na chodníku za pravidiel, ktoré platia do 28. februára tohto roka.

“V mimoriadne exponovaných lokalitách spôsobí táto nová úprava mnohým obciam, respektíve mestám a mestským častiam parkovací kolaps, keďže vzhľadom na počet áut tieto jednotky územnej samosprávy jednoducho nemajú a do tejto doby nestihnú vytvoriť nové parkovacie miesta, respektíve vyznačiť dopravné značenie, ktoré umožní parkovanie na chodníku,” podotkli predkladatelia v dôvodovej správe. Hlasovať sa o ňom môže najskôr 15. marca. Zákon následne potrebuje podpis prezidentky, ktorá má na to 15 dní. Schválené znenie zákona následne musí vyjsť v Zbierke zákonov SR. Až vtedy nadobudne platnosť, čo sa pravdepodobne stane niekedy v priebehu apríla. Niekoľko týždňov tak bude v platnosti verzia schválená koncom novembra 2021,“ konštatuje topspeed.sk.

 

Parkovacia politika v Bratislave sa bude meniť. ZDROJ: Zoznam.sk / Ján Zemiar

Zákaz parkovania bude mestská polícia minimálne v hlavnom meste vymáhať, hoci naznačuje istú mieru tolerancie. Ale ako naznačuje vedúci oddelenia komunikácie Mestskej polície hlavného mesta Bratislava Peter Borko pokutám sa motoristi nevyhnú. V prípade, ak sa do začiatku platnosti nového zákona nariadenie neupraví, Mestská polícia Bratislava bude samozrejme postupovať podľa platnej legislatívy a šoférov, ktorí budú v rozpore s novelizovaným zákonom parkovať na chodníkoch, bude náležite riešiť. Za priestupok bude možné uložiť pokutu do 50€ v blokovom konaní alebo majiteľa auta riešiť formou takzvanej objektívnej zodpovednosti, kde je pokuta vo výške 78€. Samozrejme, vodičov je možné riešiť aj dohovorom. Výšku pokuty a jej formu zvažuje samotný policajt na základe priestupku, jeho závažnosti, spôsobu spáchania a jeho následkoch,“ konštatuje Borko a dodáva.

„Mestská polícia Bratislava si uvedomuje, že počet priestupkov môže výrazne prekročiť kapacitu jej príslušníčiek a príslušníkov. Stále bude platiť, že budeme preverovať každý oznam na linku 159 alebo zaslaný prostredníctvom nášho webu, či mobilných aplikácií. Avšak, prioritne budeme riešiť priestupky, ktoré ohrozujú alebo obmedzujú slušnú majoritu obyvateliek a obyvateľov Bratislavy, ako je napríklad jazda po chodníku alebo parkovanie na chodníku, pri ktorom neponechá šofér dostatočný priestor pre prechod ľudí napríklad s kočíkom, na vozíku a podobne, parkovanie na verejnej zeleni, blokovanie výjazdu z parkoviska, či z parkovacieho boxu.“

Parkovacia politika v mestách sa na Slovensku radikálne zmení. ZDROJ: FB / Dúbravka – mestská časť Bratislavy

“Hlavné mesto spolu so starostami a starostkami mestských častí analyzovali rozsah potrebných zmien v doprave a značení a spoločne, aj s Úniou miest Slovenska, navrhli, aby zákaz parkovania na chodníkoch začal platiť najneskôr od 14. apríla 2023. Situáciu musí čo najskôr vyriešiť parlament. Do schválenie avizovaného odkladu zmien v parkovaní na chodníkoch bude musieť mestská polícia, tak ako nedávno avizovala, postupovať v zmysle zákona. Ako budú postupovať je otázka na mestskú políciu. Prosíme však mestskú políciu aj občanov o pochopenie  a veríme, že poslanci NRSR čím skôr problém vyriešia. Poslanci NRSR schváli zákaz parkovania na chodníkoch, ktorý sám o sebe nie je zlý, pretože po chodníkoch majú chodiť najmä chodci. Toto opatrenie však nebolo diskutované so samosprávou.  Nemali asi vedomosť o problémoch parkovania v obciach a o tom, ako to obce riešia. Naša mestská časť ešte pred prijatím novely začala pracovať na projektoch statickej dopravy, aby sme sa mohli zapojiť do celomestskej parkovacej politiky,” skonštatovala Lucia Marcinátová, z mestskej časti Bratislava – Dúbravka. Z Mestskej časti Bratislava-Nové Mesto nám odpovedal starosta Rudolf Kusý.

 

Parkovacia politika na Slovensku sa bude meniť. ZDROJ: Zoznam.sk / Ján Zemiar

Už od 1.marca začne platiť novela Zákona o cestnej premávke, ktorá okrem iného ruší všeobecne platnú možnosť parkovania na chodníkoch (pri zachovaní 1,5 metrovej šírky). Odstaviť auto na ploche chodníka už bude možné len na vyznačených miestach. Je Vaša mestská časť pripravená na zmenu zákona a nové pravidlá pri parkovaní na chodníkoch a mimo vyznačených miest?

Od 1. marca je zákaz parkovania na chodníkoch. Rozumiem tomu, veď chodníky sú pre chodcov. Na druhej strane, Nové Mesto nie je až také nové, ako znie náš názov. Máme tu stavby z 30. až 40. rokov, kde neboli budované žiadne parkoviská. Máme tu stavby z 50., 60. aj 70. rokov – takisto to nebolo obdobie, kedy by sa budovalo veľa parkovacích miest. A to je väčšina Nového Mesta! Môžeme hovoriť o Hostinského sídlisku, sídlisku Februárka, značnej časti Tehelného poľa, Novej Dobe atď. Aké je riešenie? Riešením nie je v tejto chvíli represia, pokuty. Riešením je tolerancia. A to minimálne do času, kedy sa dohodneme s obyvateľmi každej jednej ulice, kde sa parkuje na chodníkoch – lebo tak to nie je všade – či súhlasia s tým, aby sa v takomto parkovaní pokračovalo alebo nie. A ak áno, za akých podmienok. Tolerancia – pretože nie sme vodiči, nie sme cyklisti, nie sme chodci, nie sme ani kolobežkári, ani cestujúci v MHD. Sme ľudia, ktorí sa chcú dostať z bodu A do bodu B. A používajú na to rôzne formy dopravy, ktoré striedame. Čiže tolerancia, rešpektovanie a akceptovanie toho, že žijeme medzi ľuďmi, v nejakej komunite, musí byť základ.

Aké sankcie budú platiť pre motoristov, ktorý po 1.marci nebudú dodržiavať nový Zákon o cestnej premávke a parkovaní na chodníkoch a mimo vyznačených miest na parkovanie, budete od motoristov vymáhať pokuty za nesprávne parkovanie?Schválenú novelu Zákona o cestnej premávke sa nepodarilo odložiť na rok 2024 aj napriek pripomienkam samospráv, ktoré  sa podľa svojich vyjadrení nemali šancu sa na takúto zmenu pripraviť. Uvažujú preto samosprávy a mestská polícia, že by na určité prechodné obdobie „prejavila určitú mieru tolerancie“ a motoristov iba upozorňovala na nesprávne parkovanie, bez udelenia pokút? 

“My sme v tejto chvíli proti tomu, aby sa situácia, ktorá nastane od 1. marca, riešila nejakými pokutami. Snáď najprv dostanú samosprávy možnosť, aby si prešli svoje ulice a dohodli sa s ľuďmi, ako to tam s parkovaním bude. V opačnom prípade v podstate povieme stovkám ľudí: nie, už tu nemôžete parkovať a nie, nemáme pre vás parkovacie miesta… Veď, kde by sme ich zo dňa na deň vzali? A kam sa tie autá zo dňa na deň presunú?