Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

TVRDÁ rana pre Slovensko! Plány Európskej únie a reálna LIKVIDÁCIA automobilového priemyslu

Plán obnovy počíta s miliónovými investíciami v oblasti nabíjacích staníc pre elektromobily. ZDROJ: TASR / Radovan Stoklasa

BRATISLAVA – Klasické, hybridné, vodíkové alebo elektrické? Otázka, ktorá trápi, vzrušuje a zaujíma každého motoristu na Slovensku. Problémom je, že cenová dostupnosť vozidiel, ktoré majú alternatívny motor je stále u nás ďaleko horšia a neprijateľnejšia, ako pri klasických benzínových alebo dieselových motoroch.

 

Pritom tendencia je jasná. Európska únia tlačí na automobilky, aby sa z dôvodu znižovania emisií znižovala výroba a produkcia automobilov so spaľovacími motormi a alternatívou číslo 1 boli hybridné motory a elektromobily. Európska komisia totiž predložila minulý rok ambiciózny legislatívny balík s označením Fit for 55. Jeho zámerom je prispôsobiť politiku Európskej únie v oblasti klímy, energetiky, využívania pôdy, dopravy a daní zníženiu čistých emisií skleníkových plynov do roku 2030 o najmenej 55 percent v porovnaní s úrovňami z roku 1990. S tým však nesúhlasí Klub 500, čo je združenie, ktoré spája slovenských vlastníkov a spoluvlastníkov spoločností zamestnávajúcich viac ako 500 zamestnancov. Klub 500 je presvedčený, že v podobe, ako ho predstavila Rada vlády SR pre Európsku zelenú dohodu, poškodí konkurencieschopnosť slovenského a európskeho priemyslu.

 

Plán obnovy počíta s miliónovými investíciami v oblasti nabíjacích staníc pre elektromobily. ZDROJ: TASR / Radovan Stoklasa

“Požiadavky, vyplývajúce z balíčka Fit for 55 na zníženie čistých emisií skleníkových plynov aspoň o 55 percent do roku 2030 a nasmerovanie Európskej únie ku dosiahnutiu klimatickej neutrality do roku 2050, sú z hľadiska klimatickej zmeny dôležité, no zároveň vysoko ambiciózne a otvárajúce zásadné otázky ohľadom skutočných možností ich dosiahnutia,” konštatuje výkonný riaditeľ Klubu 500 Tibor Gregor. Podľa plánu Fit for 55 by sa totiž na Slovensku mal do roku 2030 v zásadnej miere obmedziť predaj vozidiel so spaľovacími motormi. Plán Fit for 55 má 14 základných dokumentov ako je zníženie emisií áut, využívanie obnoviteľných zdrojov energie alebo nastavenie motivačných daňových sadzieb pre využívanie „zelenej energie“. Ako uvádza Zväz automobilového priemyslu najtvrdšie opatrenia sa týkajú práve automobilov. Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady o znižovaní emisií CO2 z automobilov, ku ktorému sa hlási aj Slovensko totiž hovorí, že emisie osobných áut by mali do roku 2 025 klesnúť oproti roku 2020 o 15 percent a do roku 2030 o 37,5 percenta a teraz podľa nového návrhu dokonca o 55 percent.

Nuž a to je pre Slovensko priam likvidačná politika a opatrenia. Veď predaj elektromobilov či plug-in hybridov predstavuje u nás iba 3% z celkového počtu predaných vozidiel na Slovensku. „Ciele stanovené v týchto dokumentoch sú naozaj ambiciózne a sú pre nás záväzné, žiaľ momentálny stav nie je ani zďaleka uspokojivý. Slovensko zaostáva vo všetkých podstatných kategóriách,“ upozorňuje predseda Zväzu automobilového priemyslu Alexander Matušek. Čísla sú v tomto smere jasné. Aby sme splnili normu Európskej komisie muselo by na slovenských cestách jazdiť do roku 2025 viac ako 50 tisíc elektromobilov alebo plug-in hybridov a do roku 2030 a pri splnení zníženia emisií o 55% viac ako 235 tisíc týchto vozidiel, čo je číry nezmysel a nereálne predsavzatie. Veď v roku 2020 sa na Slovensku predalo niečo viac ako 3700 elektromobilov alebo plug-in hybridov. Celkovo je ich u nás evidovaných okolo 6 tisíc, čo je hlboký európsky podpriemer. Mimo Slovenska sa ich totiž predalo v priemere 19% z celkového objemu predaných vozidiel. Na porovnanie ďalším alternatívny palivom je vodík a takéto auto sme na Slovensku predali jedno jediné.

 

Plán obnovy počíta s miliónovými investíciami v oblasti nabíjacích staníc pre elektromobily. ZDROJ: TASR / Radovan Stoklasa

Okrem vysokej kúpnej ceny elektromobilov a plug-in hybridov je slovenským problémom aj málo dostupná a nepostačujúca sieť nabíjacích staníc. Aj keď sa uvažuje o investícií vo výške 50 miliónov EUR na vybudovanie nových 3000 staníc, z toho 228 ultra-rýchlo nabíjacích staníc a troch vodíkových čerpacích staníc. Chýba však jasne definovateľná a dostupná dotačná schéma pre podporu kúpy elektromobilov na Slovensku, ktorá by umožnila kúpu týchto vozidiel každému, kto má záujem, financie a kto splní podmienky na ich získanie. Či už pre firmy, podnikateľov, živnostníkov alebo fyzické osoby.  Aby sa jednoznačne zvýšila dostupnosť elektromobilov pre každého motoristu u nás.

Mála nabíjacia sieť na Slovensku je totiž základným problémom, keďže optimálny dojazd elektromobilov je do 250 kilometrov a keď nemáte možnosť si auto dobiť, asi ťažko s ním budete jazdiť po Slovensku. Ako uvádza Európske združenie výrobcov automobilov v pomere počtu nabíjacích staníc na 100 kilometrov ciest je na tom v Európe najlepšie Holandsko, ktoré ich má v priemere 48. Za Holandskom sú potom Luxembursko (35), Nemecko (19), Portugalsko (15). Kým Slovensko má iba dve nabíjacie stanice na 100 km. “Ak chceme zabezpečiť dostupnosť mobility pre občanov Slovenska, je potrebné začať realizovať motivačné schémy pre rozvoj mobility a príslušnej nabíjacej a tankovacej infraštruktúry. Na Slovensku veľa hovoríme, no riešime veci reštrikciami a zvyšovaním poplatkov, nie podporami a motiváciou,“ konštatuje Alexander Matušek, predseda Zväzu automobilového priemyslu.