Regióny Bratislava Top

TVRDÁ REAKCIA manažéra Zollera na šéfa cyklistického zväzu: Giro d´Italia 2023 urobíme na Slovensku bez neho

ZDROJ: facebook giroditalia.it

BRATISLAVA – Bude alebo nebude Giro d´Italia 2023 na Slovensku? Prezident Slovenského zväzu cyklistiky Peter Prívara tvrdí že je to nezmysel a hlúposť. Manažér Rastislav Zoller, ktorý je sprostredkovateľ podujatia medzi talianskymi organizátormi a Slovenskom tvrdí opak. 

 

Otvorená a studená vojna v slovenskej cyklistike. Giro d´Italia rozpútalo na Slovensku poriadne štipľavé diskusie, kde idú všetky diplomatické spôsoby bokom. Po drsnom rozhovore s Petrom Prívarom na tému organizovania Giro d´Italia 2023 sa k danej téme vyjadril aj manažér a sprostredkovateľ celej akcie u nás Rastislav Zoller, ktorý si takisto nebral servítky pred ústa a v otvorenom rozhovore sa pustil nielen do Prívaru, ale aj do Slovenského zväzu cyklistiky.

Čo je pravda alebo nepravda na informáciách, ktoré ste vypustili o Giro d ´Italia na Slovensku?

Úprimne je úplne jednoduchá. Na základe ponuky a tzv. hodenej rukavice od spoločnosti RCS Miláno, ktorá organizuje Giro d ´Italia, Strade Bianche alebo Okolo Lombardie mi bola posunutá  ponuka, či Slovensko nemá záujem organizovať Giro v roku 2023 u nás. Tým pádom sa otvoril dialóg, ktorý som ja preniesol cez diplomaciu, čiže cez slovenské veľvyslanectvo v Taliansku na vládu. Ide totiž o nadnárodný projekt, ktorý je zastrešovaný a garantovaný vládou. Zároveň aj čo sa týka finančného zabezpečenia. Prebehli rozhovory a komunikácia medzi diplomatickými zástupcami a zložkami RCS. Zo strany veľvyslanectva bol vytvorený tzv. doporučovací a hodnotiacimi telegram, či sme ako krajina schopný zorganizovať podujatie ako je Giro d ´Italia. Prešlo to vzápätí do vlády, na koaličné stretnutia s tým, že sa nevyjadrili zatiaľ negatívne, ani pozitívne. Nechali si otvorené dvere a všetko je momentálne v štádiu rokovaní.

Poplatok za organizovanie Giro d ´Italia je 12 miliónov EUR. Súhlasí táto čiastka?

Suma, ktorá bola spomínaná, čiže 12 miliónov EUR je požiadavka, ktorú si stanovil organizátor. Nie je definitívne potvrdená a je otázkou ďalších rokovaní. Organizátor si ohodnotil na túto sumu svoj projekt. Je to otvorené a pripravené na ďalšiu diskusiu. Je to komplikované a musíme si aj my zvážiť, či je Slovensko vôbec schopné uskutočniť tento projekt. Kontakt na pána Prívaru a Slovenský zväz cyklistiky nebol vôbec potrebný, naopak v uvedenej fáze absolútne úplne zbytočný.  Takýto event, v uvedenom štádiu rokovania sa komunikuje s vládou a vôbec tu nebolo potrebné oslovovať Slovenský zväz cyklistiky. Preto som zostal zaskočený vyjadreniami pána Prívaru.

Kedy a s kým ste rokovali z talianskej strany a aké záruky ste dostali, že po zaplatení poplatku vo výške 12 miliónov EUR bude podujatie na Slovensku?

My sme rokovali priamo s hlavným riaditeľom spoločnosti RCS, pánom Paolom Bellinom. Suma 10,12,15 miliónov EUR je suma navrhovaná z ich strany. Pri mojich rokovaniach s nimi, ak by projekt schválila slovenská vláda, sme sa bavili aj o možnosti určitého Zmluvného splátkového kalendára. Zazmluvnená požadovaná suma by bola splatná formou zálohy v roku 2021, boli by podpísané určité rámcové dohody pri dodržaní určitých podmienok. V roku 2022 sa splatí 35% z dohodnutej sumy zo zostatkovej čiastky, s tým, že začína plynúť možnosť využívania reklamy spojenej s Giro d´Italia od 1.mája 2022. Už rok pred štartom pretekov. Čiže investične pre nás po zložení zálohy a určitej čiastky budúci rok by už ale všetky podporné prostriedky spojené s Giro mohli na seba zarábať. V treťom roku, čiže v roku roku 2023, kedy by už bol štart na Slovensku by sa automaticky 35 % doplatilo 40 dní pred štartom a zvyšná čiastka by sa zaplatila 60 dní po skončení Giro d´Italia. Je to možnosť navrhnutého modelu zmluvy. Výhodou je, že v danom roku môžeme využiť kompletne reklamu podujatia, keďže by sme boli jediný. Plus ešte máme na to právo aj ďalší rok. Čiže sumu 12 miliónov vieme rozpočítať do troch rokov a môžeme tri roky využívať reklamu na Giro d´Italia od spoločnosti RCS na Slovensku a v celom svete.

 

Veľvyslankyňa SR v Taliansku Karla Wursterová, majiteľ RCS Urbano Cairo majiteľ RCS, Rastislav Zoller a generálna sekretárka Veľvyslanectva SR v Ríme Petra Frankova. ZDROJ: archív

Rozhodnutie, či bude alebo nie Giro na Slovensku, musí padnúť do konca tohto roka, čo sa momentálne zdá ako nereálne. Ste presvedčený, že je možné Giro na Slovensku zrealizovať?

Práve preto rokujem s vládou, máme určité časové harmonogramy, na ktoré musíme reagovať. Na konci augusta je pozvaný riaditeľ spoločnosti RCS Paolo Bellino na Slovensko, ktorý zároveň bude mať stretnutie s ministrom školstva Branislavom Gröhlingom, ďalšími zástupcami vlády a zároveň si pozrie možné etapové mestá.

Nie je neštandardné rokovať o cyklistickom podujatí na Slovensku bez Slovenského zväzu cyklistiky?

Viete, Giro d´Italia nemá s našim zväzom nič spoločné, oni sami zabezpečujú komunikáciu s Medzinárodnou cyklistickou úniou. My momentálne nie sme preto povinný nahlasovať zväzu cyklistiky uvedený projekt, ktorý by bol možno na Slovensku. Informáciu im má poskytnúť ministerstvo školstva, tak to bolo dohodnuté s pánom Gröhlingom. Ak bude projekt schválený, budú zmluvy podpísané, potom budeme informovať cyklistický zväz. RCS je súkromná spoločnosť, ktorá požiadala vládu o súčinnosť a ktorá dáva finančné záruky, ona rozhoduje. Pán Privara nemôže robiť nič, môže podobne ako ja robiť iba akého si tlmočníka, sprostredkovateľa. Budem sa opakovať, ale zväz cyklistiky s tým momentálne nemá absolútne nič spoločné. Nevidím dôvod prečo by aj mal mať. Federácie aj keď bolo Giro v Belgicku alebo Holandsku iba ponúkli nejakú spoluprácu, súčinnosť prípadne zorganizovali podporné projekty. RCS príde na Slovensku, zorganizuje a odíde. To je všetko.

Prečo by sa financie vo výške 12 miliónov EUR mali dať súkromnej talianskej spoločnosti a nemali by byť použité na rozvoj športu na Slovensku, na výstavbu cyklistického centra a podobne? Aký to má pre Slovensku efekt a význam?

Odpoveď na túto otázka je veľmi zložitá, ale keď sa na to pozrieme bližšie, zistíme, že je zároveň jednoduchá, inšpiratívna a pre Slovensko veľmi výhodná. Investícia 12 miliónov je reklama štátu, to je podobne ako keď niekto organizuje olympiádu. Tu nejde o to, že ja idem dať 12 miliónov do niečoho, čo neviem čo mi prinesie. Máme spracovaný 96 stránkový projekt, kde je kompletná prezentácia Gira, ”Grande Partenza” kde sú všetky marketingovo – reklamné výstupy. Aké sú vlastne čísla, ktoré potrebuje ministerstvo financií, školstva, dopravy, na ktoré treba kvalifikovane a kvalitatívne odpovedať, čo to napríklad prinesie pre turizmus, jeho rozvoj, gastro sektor a celkovú ekonomiku na Slovensku. Giro je druhý najsledovanejší cyklistické event na svete po Tour de France. 198 krajín na piatich kontinentoch sleduje Giro, čo je 900 miliónov divákov denne počas pretekov. Nehovoriac aké sú tam čísla na sociálnych sieťach, pri zdieľaniach marketingových a reklamných výstupov. Príklad, v Apeldoorne v roku 2016 investovalo Holandsko do organizovania Giro d ´Italia 8,5 milióna EUR. Tri nezávisle agentúry vtedy vypracovali štúdie, čo priniesol v danom roku projekt pre krajinu. Turizmus, gastronómia, ubytovacie služby… Čistý zisk, ktorý bol prezentovaný holandskou vládou bol cez 52 miliónov EUR a celkovo sa turizmus v krajine v roku 2016 zvýšil o 12 až 18%.

 

Zdroj: facebook giroditalia.it

12 miliónov EUR by zaplatil štát alebo aj súkromný sektor?

To je otázka otvoreného dialógu so slovenskou vládou o garancii čo poskytne štát. Ak štát potvrdí a zagarantuje projekt tým sa otvorí priestor na vstup určitých investorov, ktorí môžu počas troch rokov využívať reklamu v rámci Giro d´Italia. Teda jednoducho štát zagarantuje, že ide do tohto projektu, bude sa isto oslovovať aj súkromný sektor.

Prečo potom radšej neinvestovať do pretekov Okolo Slovenska tieto financie?

Akú reklamno-marketingovú hodnotu má Okolo Slovenska? Jedná sa o podstatne menši projekt. Dám vám na úvod príkladnú otázku. Oplatí sa majiteľovi Bory dať 20 miliónov EUR do cyklistického tímu? Odpoveď, asi áno. V roku 2019 si urobili štúdiu a pri tejto investícii, ročne pri všetkých zdieľaniach na sociálnych sieťach, v televízii, v médiách, v reklame odprezentovali jej investičnú hodnotu značky na 960 miliónov EUR. Okolo Slovenska ma prípadne uvedený faktor? Tu ide o dlhodobú prezentáciu a reklamu Slovenska v úplne rozdielnych číslach. Podpora turizmu by bola u nás od roku 2022 podstatne vyššia až obrovská, môj odhad. Zároveň aj rozvoj možných ďalších podporných aktivít, ktoré s tým súvisia, napríklad Granfondo Slovakia atď. Prihliadnuť samozrejme na COVID situáciu a opatrenia. Na záver je tu myšlienka o vytvorení určitého Fondu na podporu cyklistiky.

Aký by bol potom odhadovaný finančný prínos pre Slovensko?

Ťažko odhadnúť, nechcem to ani prehnať, ani podceniť. Čakám aj na vyjadrenia pána Miku zo Slovakia Travel, ktorá má na Slovensku pod palcom rozvoj turizmu. Mali by sme mať spoločné stretnutie do týždňa, desiatich dní. Pre informáciu, iba počas Giro d´Italia, čo by bol na Slovensku týždeň by sa mohli vyzbierať podobné príjmy z pobytovej dane ako tomu bolo v Dubline alebo Apeldoorne. V Írsku to bolo 3,8 milióna, v Holandsku 4,3 milióna EUR. Za sedem – desať dní. Jedná sa o projekt, ktorý má pozitívny prínos a z pohľadu historicky – dlhodobého je ziskového charakteru. Možno ako krajina také malé ďakujem pre reklamu Petra Sagana, ktorú za tých 10 rokov pre Slovensko vytvoril a vytvára.

Zohráva v projekte Giro na Slovensku fakt, že ste protikandidát pána Prívaru vo voľbách na prezidenta cyklistického zväzu?

Vôbec. To je otázka minulosti. Ja s pánom Prívarom nemám a nechcem mať nič spoločné. Naše vzťahy nie sú vôbec dobré. Keby chcel on sám mohol otvoriť podobné rokovania, čo neurobil.

 

Slovenský cyklista Peter Sagan na Giro d ´Italia. Zdroj: facebook giroditalia.it

Peter Prívara aj v našom rozhovore dal do popredia preteky Okolo Slovenska, čo je podľa prezidenta cyklistického zväzu ideálna propagácia krajiny. Najmä pri uvažovaných investíciách. Nemali by sme sa radšej orientovať týmto smerom?

Pozrite sa, to je ako by ste porovnávali Ferrari a Trabant. Zamyslime sa spoločne akú má visibilitu a marketingovú hodnotu Okolo Slovenska? Čo prinieslo pre slovenskú cyklistiku, okrem investície a reklamy? Aké ziskové faktory a hodnotenia? Ja nevidím nikde uvedené výstup. Vidíme na konci roka čo stojí Okolo Slovenska, nič viac. Možno to je čistá strata peňazí. Prívara tvrdí, že sa snaží dostať Okolo Slovenska do popredia, klobúk dole, ale ako to pomohlo Slovensku a cyklistike na Slovensku? Je to asi iba plus Okolo Slovenska. My pozveme k nám TOP zahraničné tímy, zaplatíme ich, ubytujeme ich, dáme im prémie, snažíme sa, vytvoríme tzv.projekt Okolo Slovenska, oni prídu, ukážu nám ako sa preteká, zbalia sa a odídu. Slovenský cyklista na pódiu? No musíme zájsť ďaleko do minulosti 2012-13. Ja sa preto pýtam pána Prívaru a to už od roku 2015, nech ukáže aké má Okolo Slovenka investičné, finančné a ziskové hodnoty. Čo stoji denne 70-80.000 eur? Veď vôbec nie je známe aká je napríklad sila sociálnych sieti, aká je popularita medzi tímami, investično-ziskový faktor, a to sa s Giro vôbec nedá porovnať. Okolo Slovenska je jedno zo sto pretekov. Podobne ako Okolo Rwandy alebo Okolo Kamerunu, Okolo Rumunska. To je na obdobnej hodnote, záleží na UCI-triede pretekov.

Viete povedať ako by to malo na Slovensku v roku 2023 vyzerať? Ktoré mestá by hostili Giro, odkedy by to malo byť a aká bude organizácia podujatia u nás?

Mestá ešte nemôžem povedať, lebo ešte nie sú schválené. Je tam samozrejme Bratislava ako centrum Giro d´Italia na Slovensku, je tam stred Slovenska, Vysoké Tatry, Celý  “cirkus” by trval týždeň, boli by tu tri etapy, začínali by sa preteky príchodom tímov 1.mája a “BIG START” Giro d´Italia by bol 5.mája. V Bratislave by boli tlačové konferencie, slávnostná večera, prezentácie tímov. Od piatka do nedele by boli tri etapy s tým, že by to bol prierez celým Slovenskom. Je veľmi dôležité zabezpečiť televízny prenos a podľa toho aj trasy jednotlivých etáp. Ale predpokladám že to budú Bratislava, Tatry, asi B.Bystrica, Žilina, zatiaľ to nemáme potvrdené. Máme tri varianty.

Ktoré termíny sú dôležité, aby sa Giro na Slovensku konalo?

V priebehu mesiacov august, september budú prebiehať rokovania s vládou o garanciách, a či vôbec chceme organizovať Giro, za akých podmienok. Teraz to je 50 na 50. Samozrejme aj na základe stretnutí so zástupcami RCS Miláno, ktoré budú na Slovensku koncom augusta. Potom by sa išlo do zmluvných podmienok, detailov a do konca roka by som bol rád, keby sa podpísala zmluva, s tým, že by sa dohodli aj časové harmonogramy. Ak by vláda súhlasila, potom by sme boli pozvaní v októbri na prezentáciu Giro d´Italia 2022 v Miláne, tu by sme predstavili celý projekt podujatia.

Aká je Vaša pozícia v celom projekte a akú máte províziu, profit z organizovania Giro d ´Italia na Slovensku?

Mám obojstranný mandát, som sprostredkovateľ podujatia na Slovensku a zatiaľ nemám žiadny profit. Spolupracoval som s RCS na Giro v rokoch 2015, 2016 a 2017 kde už v minulosti bolo Slovensko odprezentované a zároveň žiadané, Peter Sagan je navyše stále veľkým lákadlom pre organizátorov. O mojej provízii je momentálne zbytočné sa baviť, nemám nič sľúbené, ale samozrejme nebudem to robiť zadarmo, keďže je to projekt, ktorý si vyžaduje veľké časové nasadenie, komunikáciu, koordináciu a logistiku na tých najvyšších úrovniach.

Je vôbec možné, je z vašej strany záujem spolupracovať so Slovenským cyklistickým zväzom a s pánom Prívarom na tomto projekte a za akých podmienok?

Nie, nie je. Nevidím žiadny dôvod. Riadenie prezidenta Slovenského zväzu cyklistiky pokladám za neprimerané a direktívne, čo má veľmi negatívny dopad na úroveň a výsledky slovenskej cyklistiky najmä z dlhodobého pohľadu. Z minulosti mám aj veľmi zlé pracovné a osobné skúsenosti, preto nemám záujem.