Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

TVRDÉ VYJADRENIA samospráv k novej parkovacej politike: Nik s nami nediskutoval, spôsobí to iba problémy

Parkovacia politika sa na Slovensku bude meniť. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

BRATISLAVA – Parkovanie na Slovensku, či už v mestách, obciach alebo dedinách je roky neriešiteľným problémom, ktorý znepríjemňuje život nielen motoristom. Ale od 1.marca 2022, kedy začne platiť novela zákona o cestnej premávke zrejme bude situácia s parkovaním ešte chaotickejšia a problematickejšia ako je tomu dnes.

 

Od 1.marca 2022 totiž nebude možné parkovanie na chodníku ani v prípade, že pri parkovaní necháte chodcom voľný priestor jeden a pol metra. Platí to nielen pre centrum mesta, ale aj pre sídliská. Podľa schválenej novely je totiž chodník určený výhradne iba pre chodcov a cyklistov. Auto môžete zaparkovať na chodníku iba tam, kde budú k tomu určené miesta vyznačené dopravnou značkou. Ak zaparkujete auto na chodníku, kde to nebude povolené dopravnou značkou dostanete mastnú pokutu a riskujete, že vám ešte aj odtiahnu auto.

Pokutu dostanete aj v prípade, ak auto zaparkujete na chodníku a pre chodcov ponecháte 1,5 metrový voľný priestor. K téme sme preto oslovili aj zástupcov samospráv, ktorých sa novela zákona najviac dotýka. Ako oni budú regulovať parkovanie v mestách a na sídliskách. Na otázky nám odpovedali Martin Zaťovič, starosta mestskej časti Bratislava-Dúbravka, Mária Halašková, hovorkyňa mestskej časti Bratislava-Petržalka a Dominika Adamovičová, hovorkyňa primátora Banská Bystrica.

 

Parkovacia politika na Slovensku sa bude meniť. ZDROJ: Zoznam.sk / Peter Korček

Od 1.marca 2022 bude platiť novela cestného zákona, ktorá upravuje státie na chodníku pre osobné autá do 3,5 tony. Čo hovoríte na prijatú novelu a ako to ovplyvní dopravu a parkovanie v meste a na sídliskách?

Mária HALAŠKOVÁ: Mestská časť rešpektuje a do istej miery víta rozhodnutie poslancov NR SR upraviť možnosti parkovania na chodníkoch len tam, kde to dovolí príslušná dopravná značka. Po zavedení parkovacej politiky a regulácii jednotlivých parkovísk sa totiž predovšetkým vozidlá nerezidentov presunuli práve na chodníky, kde síce v mnohých prípadoch stáli v súlade s platným znením cestného zákona, no pre chodcov znamenali značné obmedzenie. Práve táto novela dovolí mestskej časti bojovať proti takémuto spôsobu parkovania. Zároveň si ale uvedomujeme a cítime investičný dlh ohľadom rozvoja parkovacích kapacít, kde v niektorých lokalitách stále nie je uspokojený dopyt rezidentov pohodlne zaparkovať v dostupnej vzdialenosti od svojho obydlia. Preto tam, kde nám to situácia a miestne návyky umožnia a Krajský dopravný inšpektorát dovolí, budeme povoľovať parkovanie pri príslušnou dopravnou značkou, kde budú môcť rezidenti zaparkovať .

Martin ZAŤOVIČ: Do Bratislavy jazdí denne viac ako 30-tisíc áut, počet áut v hlavnom meste každoročne rastie a na existujúcich parkovacích plochách majú problém parkovať aj samotní Bratislavčania s trvalým pobytom. Parkovacia politika v meste mala riešiť tieto problémy a výzvy.

Dominika ADAMOVIČOVÁ: Zákon o cestnej premávke, ktorý hovorí o zákaze parkovania na chodníku mimo vyznačeného miesta by mal vstúpiť do účinnosti od marca budúceho roka. Kompetentné oddelenia Miestneho úradu momentálne pracujú na tom, ako konkrétne bude táto situácia riešená. Chodníky by mali patriť chodcom a preto sme otvorení týmto zmenám. V budúcom roku plánujeme investovať do základnej infraštruktúry mesta aj vrátane parkovacej politiky.

 

Parkovacia politika na Slovensku sa bude meniť. ZDROJ: Zoznam.sk / Ján Zemiar

Akým spôsobom bude po novom regulované parkovanie v meste a v mestských častiach?

Mária HALAŠKOVÁ: Mestská časť Bratislava-Petržalka bude naďalej v spolupráci s Magistrátom hl. mesta SR Bratislava rozvíjať svoj parkovací systém, ktorého princípom je regulovať parkovacie zóny a parkoviská, v ktorých môžu zaparkovať schválené vozidlá rezidentov a ich návštevy s povolením mestskej časti.

Martin ZAŤOVIČ: Poslanci NRSR schválili zákaz parkovania na chodníkoch, ktorý sám o sebe nie je zlý, pretože po chodníkoch majú chodiť najmä chodci, toto opatrenie však nebolo diskutované so samosprávou. Navyše je  tam krátka časová lehota na prípravu a to najmä v čase zimy, keď je vyznačovanie dopravných značení aj pre počasie problémom.

Dominika ADAMOVIČOVÁ: Regulácia parkovania nesúvisí s obmedzením parkovania na chodníkoch a v rámci mesta bude riešená samostatne.

Akým spôsobom bude vykonávaná kontrola parkovania na chodníkoch?

Mária HALAŠKOVÁ: O spôsoboch kontroly budeme určite intenzívne diskutovať s Mestskou políciou, ktorá je oprávnená na úseku statickej dopravy rozdávať sankcie. My už aj dnes v mnohých lokalitách kontrolujeme parkovanie na chodníkoch a platné znenie cestného zákona. Prípadné podnety hlásime mestskej polícii, ktorá či už formou technického prostriedku na zabránenie jazdy, alebo formou objektívnej zodpovednosti takéto podnety rieši.

Martin ZAŤOVIČ: Motoristi a majitelia áut budú mať vážny problém, ktorý si odnesú primátori a starostovia a obecná polícia, ktorá má kontrolu parkovania na starosti a patrí pod hlavné mesto, nie pod mestskú časť. Každý z nich sa bude musieť vysporiadať po svojom. Chcelo to spoločnú diskusiu a spoločné riešenie v dostatočnom časovom predstihu. Mestská časť Bratislava-Dúbravka po zverejnení zmeny zákona kontaktovala Krajský dopravný inšpektorát s otázkami ohľadom značenia na chodníkoch v súvislosti so zimným obdobím.

Dominika ADAMOVIČOVÁ: Štandardným spôsobom v rámci kompetencií polície.

 

Parkovacia politika na Slovensku sa bude meniť. ZDROJ: Zoznam.sk / Ján Zemiar

Čo v prípade ak na chodníkoch parkujú aj rezidenti, ktorí si zakúpili alebo zakúpia parkovacie karty? 

Mária HALAŠKOVÁ: Rezidenti, ktorí sa zaregistrujú do petržalského parkovacieho systému a je im schválené vozidlo parkujú okrem lokality Dvory 4 zadarmo. Nemusia si nič platiť, nič kupovať. V prípade porušovania dopravných predpisov pristupujeme ku všetkým rovnako. V lokalitách, kde cítime potrebu s nedostatkom parkovacích miest pre rezidentov budeme určite veľmi dôkladne zvažovať povolenie parkovania aj na miestach, kde aj doteraz vozidlá parkovali (parkovanie na chodníku, v tesnom kontakte s komunikáciou). Nesmie to byť ale na úkor chodcov.

Martin ZAŤOVIČ: V mestskej časti Bratislava Dúbravka nie sú zatiaľ parkovacie karty pre rezidentov. Parkovacia politika Hlavného mesta sa v našej mestskej časti len pripravuje.

Je vo Vašej mestskej časti Petržalke dostačujúci počet parkovacích miest pre rezidentov mimo parkovania na chodníkoch?

Mária HALAŠKOVÁ: Podľa pasportu parkovacích miest, ktorý máme spracovaný a podľa počtov parkujúcich vozidiel, ktoré sú zaregistrované v parkovacom systéme sa nám ukazuje, že všetci rezidenti by mali zaparkovať bez problémov. Pomer je však v každej lokalite iný a niekde pred konkrétnym domom môže byť situácia horšia. Práve tu sa chceme zamerať a riešiť problém na konkrétnom území, aby bol benefit pre rezidentov aj po tejto novele zachovaný.

Plánujete vytvoriť nové záchytné parkoviská a akým spôsobom bude zabezpečená kyvadlová doprava pre tieto parkoviská?

Mária HALAŠKOVÁ: Téma záchytných parkovísk a kyvadlovej hromadnej dopravy spadá do pôsobnosti Magistrátu hl. mesta. Na vytipovaní lokalít a rozvoji tejto problematiky však intenzívne  spolupracujeme.

Dominika ADAMOVIČOVÁ: Forma záchytných parkovísk a kyvadlovej dopravy sa využíva v prípade organizovania kultúrnych, spoločenských a športových akcií s predpokladanou vyššou návštevnosťou , ktorú nie je možné kapacitne zvládnuť (parkoviská, komunikačný systém) v dostupnom okolí konania akcie.

 

Parkovacia politika na Slovensku sa bude meniť. ZDROJ: Zoznam.sk / Ján Zemiar

O vyjadrenie sme požiadali aj Katarínu Rajčánovu z Kancelárie primátora Hlavného mesta Bratislava a Veroniku Majtánovú, vedúcu komunikácie a marketingu mesta Trnava a Vladimír Miškovčíka, hovorca mesta Žilina. Vítame, že novela umožňuje spraviť poriadok v parkovaní na chodníkoch. Dnes sa totiž často parkuje aj na chodníkoch, na ktorých nezostáva dostatočné miesto pre bezpečný a pohodlný pohyb chodcov. Novela síce naďalej umožňuje vyznačiť parkovacie miesta na chodníkoch riadnym dopravným značením a v meste sú aj lokality, kde je možné parkovať na chodníkoch alebo čiastočne na chodníkoch tak, aby bol zároveň zabezpečený aj pohodlný pohyb chodcov. Rýchla účinnosť novely, už od 1.3.2022, dostáva ale mesto a mestské časti do situácie, kedy nie je jasné, či je vôbec možné za tak krátky čas tieto miesta riadne vyznačiť. Na každý úsek je potrebné pripraviť a odsúhlasiť projekt organizácie dopravy, osadiť dopravné značenie a v nepriaznivom zimnom počasí nie je možné realizovať vodorovné dopravné značenie. Len príprava troch parkovacích zón PAAS, ktoré spúšťame od januára, trvala väčšiu časť tohto roka,“ povedala Rajčánová.

 

Parkovacia politika v mestách sa na Slovensku radikálne zmení. ZDROJ: archív zoznam.sk

“Rátame s tým, že bude nutné zmapovať územie mesta a zistiť, kde je parkovanie na chodníku, respektíve na časti chodníku akceptovateľné a kde nie. Miest, kde sa takto parkuje, je veľmi veľa, najmä na sídliskách. Vhodné miesta na parkovanie na chodníku budú musieť byť označené dopravnými značkami. Tam, kde značka nebude, bude státie na chodníku zakázané. Kontroly bude vykonávať mestská polícia. V Trnave máme už teraz záchytné parkoviská – celá Zóna B slúži na parkovanie v blízkosti centra mesta, pričom sa platí iba 20 centov za hodinu a to len od pondelka do piatku medzi 8.00 a 18.00 h,” uviedla Majtánová.

“Uvedenú novelu vítame. Mesto Žilina presadzuje princípy udržateľnej mestskej mobility. Po novom bude možné parkovanie na chodníku len v prípade, že bude označené dopravným značením. Na základe dôležitosti jednotlivých chodníkov z hľadiska intenzity pešej dopravy (lokalizácia, hlavné pešie ťahy a pod.) a ich šírkového usporiadania budeme určovať, či bude umožnené na chodníku parkovať. To bude určené zároveň na základe situácie statickej dopravy v danej lokalite. Chodníky majú v prvom rade patriť chodcom za účelom ich bezpečnej a plynulej mobility. Kontrolu parkovania bude vykonávať polícia. V prípade, že nebude parkovanie na chodníku označené dopravným značením, pôjde v prípade zaparkovaného vozidla o priestupok,” informuje Vladimír Miškovčík.