Senec Regióny Bratislava Top

Ultimátum bratislavského župana Juraja Drobu vypršalo, kríza autobusového dopravcu trvá

Arriva stále mešká s dopravnými spojmi v Bratislave a okolí. ZDROJ: archív zoznam.sk

BRATISLAVA – Novému regionálnemu autobusovému dopravcovi v Bratislavskom kraji, spoločnosti Arriva, v piatok 26.11. uplynul čas, ktorý mu dal predseda Bratislavského samosprávneho kraja Juraj Droba na výrazné zlepšenie v prímestskej doprave. Veď Arriva podpísala s Bratislavským samosprávnym krajom lukratívnu 10 ročnú zmluvu za 350 miliónov EUR.

 

Masívny výpadok liniek v prímestskej doprave, desiatky chýbajúcich šoférov, stres, hnev a nervozita na strane cestujúcich, bezradnosť, čakanie na zázrak zo strany Bratislavského samosprávneho kraja a spoločnosti Arriva. Také boli úvodné dva týždne po výmene “starého” prepravcu Slovak Lines za “nováčika” Arriva. Trpezlivosť cestujúcich, ktorí hodiny čakajú na autobus a ktorí sa nevedia dostať do práce, k lekárovi či do školy je na konci. “Poprosím vysvetlenie k tomuto. Spoj 539 Senec-Modra ráno 6:25, nevyznačený žltou, mrznem na zastávke so svojou dcérou, ktorá sa potrebuje dostať do školy a autobus nikde. Musel som ju zobrať autom, čo pre mňa znamenalo tam a späť 50km spáleného benzínu a samozrejme neskorý príchod do práce. Ste ochotní mi to preplácať?,” píše jeden z rozčúlených cestujúcich na sociálnej stránke spoločnosti Arriva.

 

Problémy s regionálnym dopravcom v Bratislave a okolí pokračujú- ZDROJ: fb Arriva

Všetko sa dostalo až do absurdného bodu, keď si niektoré obce začali zabezpečovať vlastnú hromadnú dopravu pre svojich obyvateľov. Ivanka pri Dunaji oslovila súkromného dopravcu a dohodla s ním dočasné zavedenie kyvadlovej autobusovej dopravy ráno na zastávku Bratislava, Zlaté piesky. “Mimoriadne spoje budú premávať od stredy. Zo zastávky Ivanka pri Dunaji, námestie budú v pracovných dňoch odchádzať tri mimoriadne spoje v časoch 5.50, 6.30 a 7.20 h,” spresnil starosta Vladimír Letenay.  “V autobuse nie je potrebné kupovať si lístok. Všetky mimoriadne spoje budú premávať v období od 29. novembra do 3. decembra. Prípadné zmeny nie sú vylúčené, cestujúci budú o nich vopred informovaní,” spresnil starosta. Podobne zareagovali aj v Chorvátskom Grobe. “Rozhodla som sa takto pomôcť cestujúcim, ktorí pociťujú problémy s cestovaním do škôl či za prácou,” povedala starostka Vladimíra Vydrová. Dopravu bude zabezpečovať 20-miestny autobus, ktorý má jazdiť ráno aj popoludní medzi Chorvátskym Grobom a bratislavskými Zlatými pieskami.

Arrive nepomohol ani netradičný a neštandardný krok, keď ponúkla príspevok vo výške 4000 EUR pre každého nového šoféra, ani plat 1500 EUR na mesiac. “Vodiči autobusov chýbajú v celej Európe. Keďže priemerný minimálny plat 1500 eur, hodinová mzda 7,37 eura a ročné zvyšovanie mzdy o päť percent neboli pre vodičov dostatočne motivačné, ponúkli sme im aj náborový bonus vo výške 4000 eur,” uviedla Arriva. Krok, ktorý zdvihol zo stoličky primátora Bratislavy Matúša Valla. “Veľmi nás to znevýhodňuje a začína sa cenová vojna, na ktorú môžeme len všetci doplatiť,” skonštatoval Vallo. Poukázal na mestský Dopravný podnik Bratislava, ktorý takisto hľadá nových vodičov autobusov.

 

Arriva stále mešká s dopravnými spojmi v Bratislave a okolí. ZDROJ: archív zoznam.sk

To ale nie je všetko. Radikálne zdraželi aj vstupy autobusov na novú stanica Mlynské Nivy. Kým na dočasnej stanici na Botovej to bolo 1,50 EUR za vstup, v súčasnosti je to 8,30 EUR. Čiže autobus za každý príchod a odchod zaplatí 16,60 EUR. Čo je pre mnohých dopravcov likvidačná suma a tak nechcú na autobusovú stanicu Mlynské Nivy jazdiť. Rozhodol sa tak už Trnavský kraj, uvažuje nad tým SAD Dunajská Streda a jedným z riešení je to aj pre Bratislavský samosprávny kraj. Kritickú situáciu chce Arriva vyriešiť príchodom šoférov zo zahraničia, najmä z oblastí, pre ktorých sú navrhované platové podmienky viac ako luxusné. Podľa riaditeľky pre obchod a komunikáciu spoločnosti Arriva na Slovensku Petry Helecz sa Arriva dohodla na príchode stoviek vodičov z Ukrajiny a desiatok z Uzbekistanu. “Vodiči z Ukrajiny budú postupne prichádzať v decembri a začiatkom budúceho roka. Zo Slovenska tak momentálne môžeme prijať ešte asi osemdesiat vodičov,” dodala Helecz.

Reakcie slovenských šoférov sú na aktivity spoločnosti Arriva, ako aj ich personálnu vojnu so Slovak Lines väčšinou negatívne. “Jasné, že si volajú Ukrajincov, tí budú robiť aj zadarmo, im štandardné pracovné podmienky nič nehovoria. Ja som si musel všetko zaplatiť sám. Vodičský preukaz, profesionálnu kartu vodiča, musel a musím chodiť na psychotesty, bez overenej praxe by ma neposadili ani na bicykel. Nehovoriac o platení nadčasov, víkendov, sviatkov, možnosti na oddych, dovolenky. Ukrajincom je to jedno. Navyše oni absolútne nepoznajú slovenské cesty, trasy, nevedia ako a kde jazdiť a do takého autobusu si má niekto sadnúť s deťmi?,” pýta sa jeden zo šoférov, ktorého sme oslovili. “Dajte mi pokoj s týmito amatérmi. Keď budú prvé problémy, potom všetci uvidia, ako to na Slovensku funguje, aké majú šoféri podmienky, práva a povinnosti, čo si môžu dovoliť a čo im šéfovia dovolia. Teraz, keď ich namotávajú a lákajú je všetko ideálne, ale to sa skončí veľmi rýchlo a potom sme tam, kde predtým,” pridal sa druhý šofér s viac ako 40-ročnou praxou.

 

V Bratislavskom samosprávnom kraji pôsobí nový regionálny autobusový dopravca Arriva. FOTO TASR – Pavol Zachar

O vyjadrenie k celej situácii sme požiadali riaditeľku pre obchod a komunikáciu spoločnosti Arriva na Slovensku Petru Helecz. “ARRIVA sa zaviazala, že problém s nedostatkom vodičov vyrieši. Za necelé dva týždne sa k nám pridalo ďalších 55 vodičov. Polovica z nich už vozí cestujúcich v Bratislavskom kraji, druhá polovica začne od stredy – teda od 1. decembra. Dohodli sme aj príchod skúsených vodičov zo zahraničia. Samozrejme – najradšej by sme boli, kedy ľudí na Slovensku vozili vodiči zo Slovenska. Preto budeme pokračovať v náborovej kampani. Od zajtra do 15. decembra ponúkame záujemcom o prácu v prímestskej autobusovej doprave v Bratislavskom kraji náborový príspevok 3 500 eur, minimálnu priemernú mzdu vodičov na úrovni 1 500 eur a navyše garantované každoročné navýšenie platu o 5 % a ďalšie príplatky. Pokiaľ ide o spoje – minulý týždeň sme vypravili 66 % spojov. Na dnes je naplánované 68 % vypravenie spojov a očakávame, že ku 12. decembru – teda dňu, od kedy budú platiť nové cestovné poriadky, budeme vypravovať 80 % spojov. Podľa stavu vodičov sme plánovali už dnes vypraviť viac spojov, žiaľ, štyria kolegovia boli pozitívne testovaní na COVID v priebehu minulého týždňa a ďalší štyria cez víkend. Veríme však, že situácia s vypravením spojov sa už tento týždeň zlepší a vďaka novým kolegom bude každý deň lepšia,” povedala Petra Helecz.

 

V Bratislavskom samosprávnom kraji pôsobí nový regionálny autobusový dopravca Arriva. FOTO TASR – Pavol Zachar

K aktuálnej situácii sme oslovili aj Bratislavský samosprávny kraj, na odpovede čakáme. Po získaní ich reakcii na nasledujúce otázky budeme článok aktualizovať.

Aká je aktuálna situácia so šoférmi spoločnosti Arriva v prímestskej autobusovej doprave v Bratislave a okolí?

Kedy očakávate naplnenie personálneho stavu na 100% a kedy začne autobusová doprava jazdiť presne podľa grafikonu?

Koľko zahraničných šoférov už podpísala spoločnosť Arriva a z ktorých krajín?

Sú zahraniční šoféri preverovaní, majú dostatočnú prax na šoférovanie autobusov a kto bude platiť za nich všetky poplatky súvisiace s výkonom povolania?

Neobávate sa zvýšeného bezpečnostného rizika pri výkone povolania zahraničných šoférov, ktorí nemajú na Slovensku žiadnu prax a nepoznajú slovenské cesty a trasy autobusov?

Bratislavský samosprávny kraj avizoval sankcie za nedodržanie zmluvy zo strany spoločnosti Arriva. Môžete ich konkretizovať?