BRATISLAVA – Už za menej ako mesiac bude v prvých petržalských štvrtiach spustený pilotný projekt parkovacej politiky. Príprave naň predchádzalo množstvo zberov dát a ich vyhodnocanie, aby starosta mestskej časti vedel, koľko z parkujúcich vozidiel patrí tamojším rezidentom. Vyšli z nich zaujímavé čísla – zhruba polovica zo zaparkovaných áut v bratislavskej Petržalke patrí nerezidentom – a to buď z iných mestských častí, alebo z lokalít mimo Bratislavy.
Už od 1. novembra sa spustí na prvých sídliskách mestskej časti Petržalka pilotný projekt parkovacej politiky. Tá sa bude ako prvá spúšťať v Dvoroch 4, 5 a 6, teda v okolí Digital Parku a obchodného centra Aupark. Mestská časť sa na spustenie projektu dobre pripravila – od mája do júla urobila celkovo štyri veľké zbery dát, kde zisťovali, aké autá parkujú v uliciach Petržalky a odkiaľ pochádzajú. Nešlo však o posledné zbery – jeden budú robiť ešte tesne pred spustením, ďalší zase po spustení, aby porovnali návyky ľudí v parkovaní a statickej doprave. “Tento pilotný parkovací systém chystá pôdu pre celomestskú parkovaciu politiku. Chcem sa poďakovať starostovi Jánovi Hrčkovi, že sa do toho pustil,” deklaroval primátor hlavného mesta Matúš Vallo.
Spusteniu pilotného projektu predchádza príprava – obyvatelia (rezidenti) Petržalky sa môžu zaregistrovať do “pilotu”, aby mohli využívať výhody rezidenta – teda parkovať na vyhradených miestach. “1. Októbra sme spustili testovacie registrácie, a k dnešnému dňu sa úspešne zaregistrovalo 5,5-tisíca obyvateľov Petržalky a majú tak status rezidenta,” vysvetlil starosta Petržalky Ján Hrčka. Po registrácii sa tak pre Petržalčanov nebude nič meniť. Parkovať budú môcť kdekoľvek v rámci mestskej časti bezplatne 24 hodín denne 7 dní v týždni. Obyvatelia bez trvalého pobytu v Petržalke budú môcť bezplatne parkovať len počas dňa, teda medzi 8.00 a 18.00 h a počas víkendov. V noci bude pre nich parkovanie spoplatnené sumou jedno euro za každú začatú hodinu, respektíve budú musieť parkovať mimo vyhradených parkovacích miest. Podľa jeho slov bude pre mesto vďaka pilotnému projektu omnoho jednoduchšie pri spúšťaní celomestského parkovania zistiť, kde nastali problémy a tie eliminovať.
Vyše tretina sú nerezidenti
Pri všetkých štyroch sčítaniach áut v Petržalke dospeli k viacerým číslam. Celkovo zozbierali 47 983 unikátnych evidenčných čísiel vozidla (EČV), ktoré parkovali na území mestskej časti. Z togo vyše 46-tisíc (97,16%) bolo EČV obyvateľov Slovenska a 1364 (2,84%) bolo zahraničných. “Treba však povedať, že po jednom spočítavaní nám nevyšlo viac ako 34-tisíc nasnímaných EČV. Vždy sa to pohybovalo v nejakej hodnote, ale nikdy nepresiahli 34-tisíc. Tie autá sa samozrejme istým spôsobom obmieňajú. Z tohto čísla 26-tisíc parkovalo na oficiálnych miestach a až 8-tisíc mimo parkovacích miest. Na týchto číslach presne vidíte, aká problematická situácia je v Petržalke,” vysvetlil Hrčka s tým, že každé štvrté auto parkuje mimo oficiálneho parkovacieho miesta.
Avšak, až vyše 36 percent (16,8-tisíc) parkujúcich ľudi na území Petržalky sú nerezidenti. “Z toho vyše 8-tisíc sú ľudia žijúci mimo hlavného mesta a vyše 8,5-tisíca je síce z Bratislavy, ale mimo mestskej časti. To znamená, že ani fyzické osoby nemali trvalý pobyt v Petržalke, ani právnické osoby tu nemali sídlo,” uviedol. Zaujímavé čísla vychádzajú aj z bratislavských EČV – 77 percent parkujúcich v Petržalke sú z obvodu V (Petržalka, Rusovce, Jarovce, Čunovo), nasleduje Bratislava II (Ružinov, Podunajské Biskupice, Vrakuňa) s takmer 8 percentami, Bratislava I (Staré Mesto) s 5,5 percentami, Bratislava III (Nové Mesto, Rača, Vajnory) so 4,75 percentami a Bratislava IV (Karlova Ves, Dúbravka, Lamač, Devínska Nová Ves, Záhorská Ves, Devín) s 4,55 percentami. Zaujímavé je, že najviac ľudí pochádza práve z Ružinova (2224 obyvateľov), Starého Mesta (2028 obyvateľov) a Nového Mesta (1224 obyvateľov). Naopak, najmenej pochádza z Čunova (52 obyvateľov) a Devína (25 obyvateľov).
Vyhradené parkovacie miesta zostanú
Čo sa týka nebratislavských nerezidentov, tak dominuje okres Senec (602 obyvateľov), okres Pezinok (410 obyvateľov) a okres Malacky (383 obyvateľov) – všetky patria pod Bratislavský kraj. Najmenej ľudí prebýva v Petržalke z okresu Senica (145), Prešov (134) a Poprad (124). Zber údajov ukázal, že najväčšia koncentrácia áut v Petržalke je na uliciach Budatínska (1152), Ševčenkova (1008), Znievska (838), Jasovská (833), Holíčska (742), Romanova (676), Furdekova (673) či Osuského (618). Najviac, 89 percent, zo zaevidovaných EČV tvorili osobné vozidlá. Nasledovali nákladné vozidlá (6,81 percenta) a pod jedno percento boli napríklad motocykle (0,51 percenta).
Podľa starostu sa k dnešnému dňu vyznačilo modrou (rezidentskou) farbou 2500 parkovacích miest, do novembra by to malo byť 3500 až 4-tisíc parkovacích miest. Treba však dodať, že na rozdiel od celomestskej parkovacej politiky, kde budú vyhradené parkovacie miesta pre rezidentov zrušené, v pilotnom projekte v Petržalke to tak nebude – ostanú napriek rezidentským miestam. “Pre rezidentov budú totiž tieto miesta preukázateľne benefitom, a môže sa potom stať, že ľudia prestanú platiť 650 eur ročne za vyhradené parkovanie. Čiže, nechceme ich nútiť a rušiť im niečo, ale chceme sa k tomu dopracovať prirodzenou cestou,” vysvetlil zámer, ktorý schválili aj pretržalksí miestni poslanci.
Avšak, nezaniknú ani tie “klasické” parkovacie miesta, voľné pre bežného návštevníka Petržalky. “V mestskej časti máme 26-tisíc parkovacích miest, k dnešnému dňu je ich rezidentských zhruba desatina. Našim cieľom je ďalej tie miesta rozširovať a dostať sa budúci rok niekde k 20-tisícom rezidentských parkovacích miest. Tým pádom neuzatvárame celé zóny, ako to je napríklad v Karlovej Vsi. Chceme, aby si ľudia na to prv navykli. Filozofia je spravená tak, že prv istý počet parkovacích miest, ktoré budeme následne rozširovať,” uzavrel Hrčka pre Glob.sk