Regióny Bratislava Top

Už o pár dní spustia v Petržalke parkovací systém. Platiť sa začne na týchto sídliskách

Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

BRATISLAVA – Už za menej ako mesiac bude v prvých petržalských štvrtiach spustený pilotný projekt parkovacej politiky. Príprave naň predchádzalo množstvo zberov dát a ich vyhodnocanie, aby starosta mestskej časti vedel, koľko z parkujúcich vozidiel patrí tamojším rezidentom. Vyšli z nich zaujímavé čísla – zhruba polovica zo zaparkovaných áut v bratislavskej Petržalke patrí nerezidentom – a to buď z iných mestských častí, alebo z lokalít mimo Bratislavy. 

Už od 1. novembra sa spustí na prvých sídliskách mestskej časti Petržalka pilotný projekt parkovacej politiky. Tá sa bude ako prvá spúšťať v Dvoroch 4, 5 a 6, teda v okolí Digital Parku a obchodného centra Aupark. Mestská časť sa na spustenie projektu dobre pripravila – od mája do júla urobila celkovo štyri veľké zbery dát, kde zisťovali, aké autá parkujú v uliciach Petržalky a odkiaľ pochádzajú. Nešlo však o posledné zbery – jeden budú robiť ešte tesne pred spustením, ďalší zase po spustení, aby porovnali návyky ľudí v parkovaní a statickej doprave. “Tento pilotný parkovací systém chystá pôdu pre celomestskú parkovaciu politiku. Chcem sa poďakovať starostovi Jánovi Hrčkovi, že sa do toho pustil,” deklaroval primátor hlavného mesta Matúš Vallo. 

Spusteniu pilotného projektu predchádza príprava – obyvatelia (rezidenti) Petržalky sa môžu zaregistrovať do “pilotu”, aby mohli využívať výhody rezidenta – teda parkovať na vyhradených miestach. “1. Októbra sme spustili testovacie registrácie, a k dnešnému dňu sa úspešne zaregistrovalo 5,5-tisíca obyvateľov Petržalky a majú tak status rezidenta,” vysvetlil starosta Petržalky Ján Hrčka. Po registrácii sa tak pre Petržalčanov nebude nič meniť. Parkovať budú môcť kdekoľvek v rámci mestskej časti bezplatne 24 hodín denne 7 dní v týždni. Obyvatelia bez trvalého pobytu v Petržalke budú môcť bezplatne parkovať len počas dňa, teda medzi 8.00 a 18.00 h a počas víkendov. V noci bude pre nich parkovanie spoplatnené sumou jedno euro za každú začatú hodinu, respektíve budú musieť parkovať mimo vyhradených parkovacích miest. Podľa jeho slov bude pre mesto vďaka pilotnému projektu omnoho jednoduchšie pri spúšťaní celomestského parkovania zistiť, kde nastali problémy a tie eliminovať. 

Pre rezidentov budú vyhradené miesta, ktoré budú označené modrým vodorovným značením. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Vyše tretina sú nerezidenti

Pri všetkých štyroch sčítaniach áut v Petržalke dospeli k viacerým číslam. Celkovo zozbierali 47 983 unikátnych evidenčných čísiel vozidla (EČV), ktoré parkovali na území mestskej časti. Z togo vyše 46-tisíc (97,16%) bolo EČV obyvateľov Slovenska a 1364 (2,84%) bolo zahraničných. “Treba však povedať, že po jednom spočítavaní nám nevyšlo viac ako 34-tisíc nasnímaných EČV. Vždy sa to pohybovalo v nejakej hodnote, ale nikdy nepresiahli 34-tisíc. Tie autá sa samozrejme istým spôsobom obmieňajú. Z tohto čísla 26-tisíc parkovalo na oficiálnych miestach a až 8-tisíc mimo parkovacích miest. Na týchto číslach presne vidíte, aká problematická situácia je v Petržalke,” vysvetlil Hrčka s tým, že každé štvrté auto parkuje mimo oficiálneho parkovacieho miesta. 

Avšak, až vyše 36 percent (16,8-tisíc) parkujúcich ľudi na území Petržalky sú nerezidenti. “Z toho vyše 8-tisíc sú ľudia žijúci mimo hlavného mesta a vyše 8,5-tisíca je síce z Bratislavy, ale mimo mestskej časti. To znamená, že ani fyzické osoby nemali trvalý pobyt v Petržalke, ani právnické osoby tu nemali sídlo,” uviedol. Zaujímavé čísla vychádzajú aj z bratislavských EČV – 77 percent parkujúcich v Petržalke sú z obvodu V (Petržalka, Rusovce, Jarovce, Čunovo), nasleduje Bratislava II (Ružinov, Podunajské Biskupice, Vrakuňa) s takmer 8 percentami, Bratislava I (Staré Mesto) s 5,5 percentami, Bratislava III (Nové Mesto, Rača, Vajnory) so 4,75 percentami a Bratislava IV (Karlova Ves, Dúbravka, Lamač, Devínska Nová Ves, Záhorská Ves, Devín) s 4,55 percentami. Zaujímavé je, že najviac ľudí pochádza práve z Ružinova (2224 obyvateľov), Starého Mesta (2028 obyvateľov) a Nového Mesta (1224 obyvateľov). Naopak, najmenej pochádza z Čunova (52 obyvateľov) a Devína (25 obyvateľov).

Najviac ľudí chodí do Petržalky z Ružinova, najmenej z Čunova. Zdroj: Petržalka

Vyhradené parkovacie miesta zostanú

Čo sa týka nebratislavských nerezidentov, tak dominuje okres Senec (602 obyvateľov), okres Pezinok (410 obyvateľov) a okres Malacky (383 obyvateľov) – všetky patria pod Bratislavský kraj. Najmenej ľudí prebýva v Petržalke z okresu Senica (145), Prešov (134) a Poprad (124). Zber údajov ukázal, že najväčšia koncentrácia áut v Petržalke je na uliciach Budatínska (1152), Ševčenkova (1008), Znievska (838), Jasovská (833), Holíčska (742), Romanova (676), Furdekova (673) či Osuského (618). Najviac, 89 percent, zo zaevidovaných EČV tvorili osobné vozidlá. Nasledovali nákladné vozidlá (6,81 percenta) a pod jedno percento boli napríklad motocykle (0,51 percenta). 

Podľa starostu sa k dnešnému dňu vyznačilo modrou (rezidentskou) farbou 2500 parkovacích miest, do novembra by to malo byť 3500 až 4-tisíc parkovacích miest. Treba však dodať, že na rozdiel od celomestskej parkovacej politiky, kde budú vyhradené parkovacie miesta pre rezidentov zrušené, v pilotnom projekte v Petržalke to tak nebude – ostanú napriek rezidentským miestam. “Pre rezidentov budú totiž tieto miesta preukázateľne benefitom, a môže sa potom stať, že ľudia prestanú platiť 650 eur ročne za vyhradené parkovanie. Čiže, nechceme ich nútiť a rušiť im niečo, ale chceme sa k tomu dopracovať prirodzenou cestou,” vysvetlil zámer, ktorý schválili aj pretržalksí miestni poslanci.

Najviac vyťažené ulice v Petržalke sú Budatínska a Sevčenková. Podľa starostu to je priamo úmerné veľkosti ulice a sídliska. Zdroj: Petržalka

Avšak, nezaniknú ani tie “klasické” parkovacie miesta, voľné pre bežného návštevníka Petržalky. “V mestskej časti máme 26-tisíc parkovacích miest, k dnešnému dňu je ich rezidentských zhruba desatina. Našim cieľom je ďalej tie miesta rozširovať a dostať sa budúci rok niekde k 20-tisícom rezidentských parkovacích miest. Tým pádom neuzatvárame celé zóny, ako to je napríklad v Karlovej Vsi. Chceme, aby si ľudia na to prv navykli. Filozofia je spravená tak, že prv istý počet parkovacích miest, ktoré budeme následne rozširovať,” uzavrel Hrčka pre Glob.sk

Galéria
V Petržalke je najviac fyzických osôb. Právnické subjekty majú zriedka sídlo v PetržalkkeZdroj: Petržalka
Najviac zaťažené ulice statickou dopravou sú Budatínska, Sevčenková. Ich vyťaženosť je priamo úmerná ich veľkosti. Zdroj: Petržalka
Až 82 percent áut parkujúcich v Petržalke pochádza z Bratislavy. Najviac z okresu V, kam sa radí aj Petržalka. Zdroj: Petržalka
Nakviac stoja v Petržalke osobné autá. Zdroj: Petržalka
Najviac ľudí v Petržalke parkuje z okresu Senec, najmenej z okresu Poprad. Zdroj: Petržalka
Zo štyroch zberov dát parkuje v Petržalke až takmer 48-tisíc áut. Ich počet sa však mení, najviac v jednom zbere vyšlo 34-tisíc áut.
Až 8-tisíc áut parkuje mimo oficiálnych parkovacích miest – najčastejšie na chodníkoch, či na zeleni. Zdroj: Petržalka
A6 takmer 17-tisíc áut, čo predstavuje vyše tretinu všetkých áut, patrí nerezidentom – z BA, aj mimo BA. Zdroj: Petržalka
Najviac ľudí parkuje v Petržalke z Ružinova, najmenej z Čunova. Zdroj: Petržalka
Nové evidenčné čísla vozidla budú k dispozícii až od januára 2023. ZDROJ: Zoznam.sk / Peter Korček
V Petržalke sa nachádza veľa áut s mimobratislavskými značkami. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Ilustračná foto. ZDROJ: archív zoznam.sk
Ilustračná foto. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Slovenský realitný trh začína kolabovať. Klesajú ceny nehnuteľností aj počet predaných bytov. ZDROJ: Peter Korček
Ilustračná foto. Zdroj: Zoznam.sk / Peter Korček
Ilustračná foto. Zdroj: Zoznam.sk / Peter Korček
Zdroj: Zoznam.sk / Peter Korček
Nové pravidlá pre parkovanie na Tyršovom nábreží. ZDROJ: BSK
Petržalka chce zapájať do parkovacieho systému aj súkromné parkoviská. ZDROJ: Ján Zemiar
navigate_before
navigate_next