Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice

Vajíčkové či maslové ŠIALENSTVO! Obchodné reťazce PREHOVORILI: Ako a kde ušetriť?

Zaplatíme za kilogram chleba viac ako 3 EURÁ? Pekári avizujú výrazné zdražovanie. Ilustračné foto. TASR / Pavel Neubauer

BRATISLAVA – Zdražovanie, inflácia, rast cien potravín, služieb, tovaru, energií sú stále aktuálnou témou číslo 1 pre všetkých Slovákov. Situácia sa zhoršuje už niekoľko mesiacov, čo zásadným spôsobom znižuje životnú úroveň slovenských rodín. Aj preto obchodné reťazce pristúpili k doteraz málo vídanému rozhodnutiu. 

 

Chlieb za viac ako 3 EURÁ, rožky kus za 20 centov, liter mlieka za takmer 2 EURÁ alebo jedno vajce za 30 centov. K tomu nárast cien mäsa a mäsových výrobkov o viac ako 50%, zeleniny a ovocia o viac ako 30%. To je iba malá vzorka cien niektorých potravín, ktoré sú základným nákupným artiklom Slovákov. Aj preto sme zisťovali, aká je aktuálna situácia v slovenských obchodoch. “Pre našich zákazníkov pripravujeme rôzne zaujímavé akcie každý týždeň, ktoré predstavujeme v hlavnom letáku a zároveň mimoriadne ponuky v katalógoch. Máme v ponuke široký sortiment produktov, aby si vybral každý jeden zákazník tak prémiový, ako i základný sortiment za výhodné ceny. V našej ponuke spotrebitelia nájdu aj široký sortiment potravín pod privátnou značkou Clever, ktoré predávame za najnižšie ceny na trhu, je to ponuka pre cenovo orientovaných zákazníkov,” povedala Kvetoslava Kirchnerová,  hovorca spoločnosti BILLA.

Rast vstupných nákladov postihol aj našich dodávateľov a aj priamo nás. Tieto podstatne zvýšené náklady však v plnej miere nepremietame do predajných cien, čo znamená, že tlmíme infláciu na nami predávaných produktoch, tá je v skutočnosti vyššia oproti nárastu, ktorý registrujú zákazníci. V dôsledku tohto nášho prístupu sa naša marža znížila. Predvídať ďalší vývoj je v súčasnej situácii mimoriadne náročné,” vyjadril sa Tomáš Bezák, vedúci úseku komunikácie spoločnosti LIDL. “Obchodná politika najväčšieho slovenského maloobchodného reťazca COOP Jednota je založená na dlhodobej stratégii výhodných cien pre zákazníkov a podpore predaja slovenských potravín. Pracujeme na tom, aby sme našim zákazníkom prinášali nepretržite a dlhodobo výhodné cenové ponuky,” povedala Jana Kuklová, PR manažérka spoločnosti COOP JEDNOTA Slovensko. 

 

Väčšina Slovákov prichádza pre zdražovanie o úspory. Zdroj: Peter Korček

Viaceré obchodné reťazce tak pristúpili k netradičnému kroku. Zastropovali viaceré druhy potravín. Aktuálne sme sa rozhodli dlhodobo zlacniť ceny desiatok produktov, ktoré garantujeme dlhodobo a nie iba v časovo obmedzených akciách. Takto sme napríklad znížili cenu 250g masla o tretinu a v našej stálej ponuke nebude stáť viac ako 1,99 EUR. Od 16. februára znížil LIDL diskont ceny produktov, ktoré patria medzi najviac vyhľadávané a nachádzajú sa takmer v každom nákupnom vozíku,” skonštatoval Bezák. Všetky zľavy platia dlhodobo a v každej zo 160 predajní Lidla na Slovensku. „Napriek tomu, že inflácia sa týka aj nás a našich dodávateľov, rozhodli sme sa výrazne a dlhodobo znížiť ceny obľúbených produktov. Sme si totiž vedomí našej zodpovednosti, ktorá spočíva v ponúkaní kvalitných potravín za výhodné ceny našim zákazníkom,“ vysvetlil Martin Nagy, konateľ Lidla zodpovedný za rezort nákupu. Platí to napríklad pre slnečnicový a repkový olej (1 l), plátkový eidam a gouda (150 g), smotanu na šľahanie s 33% tuku (250 ml), bravčové párky s 83% podielom mäsa (750 g) a dusenú šunku s 85% podielom mäsa (150 g). Týmto a desiatkam ďalších výrobkov Lidl dlhodobo znížil cenu o najmenej 10%.