Regióny Bratislava Top

Vallo radikálne mení parkovaciu politiku. Upravil aj ceny rezidentských kariet

Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

BRATISLAVA – Nový deň, nové pravidlá. Po neúspešnom hlasovaní o schválení VZN a nového štatútu mesta na staromestskom zastupiteľstve primátor avizoval nové podmienky zavedenia jednotného parkovania v hlavnom meste. Po novom chce spoplatniť len niektoré zóny a aj to až po tom, ako budú vytvorené vhodné podmienky pre rezidentov aj mimobratislavských šoférov. Mení aj ceny rezidentských kariet.

 

Primátor Matúš Vallo v polovici apríla predstavil prvú podobu parkovacej politiky, ktorá u mnohých ľudí vyvolala búrlivé diskusie. Podľa nich je návrh totiž diskriminačný a množstvo rodín zaplatí za parkovanie ročne stovky eur. Podľa jeho prvotného plánu totiž majú rodiny platiť za prvé auto 49 eur, za druhé 150 a za tretie 500 eur za rok. Rodina, ktorá vlastní tri autá, by tak mala ročne platiť takmer 700 eur bez ohľadu na to, či im to umožní príjem. Rovnako nemajú garantované, že zaparkujú na parkovisku pred svojim bydliskom. Podľa Valla by každý rezident k svojej karte získal aj dve hodiny denne parkovania zdarma v inej mestskej časti a 100 hodím zdarma pre návštevu. 

Podľa viacerých kritikov však nie na takéto ostré zavedenie parkovacej politiky nie sú v meste pripravené vhodné podmienky pre rezidentov, ani pre mimobratislavských vodičov. To znamená vytvorenie nových záchytných parkovísk a zlepšenie fungovania a zpohodlnenia mestskej hromadnej dopravy, či vytvorenie bus pruhov pre rýchlejšiu dopravu MHD. V súčasnosti sú v Bratislave vytvorené tri záchytné parkoviská – jedno na Zlatých pieskoch, ďalšie dve vo Vrakuni. Pre rozsiahle dopravné obmedzenia kvôli výstavbe mestského bulváru na ulici Mlynské nivy a výstavby D4 R7 sú na Gagarinovej v smere do a z mesta vytvorené špeciálne bus pruhy, ktoré zrýchľujú ich presun po meste do Podunajských Biskupíc a Vrakune. Z toho dôvodu tvrdili, že primátor začal so zavedením parkovacej politiky prakticky odzadu. 

Mesto chce magistrát rozdeliť na štyri tarifné zóny, v každej sa bude platiť iná tarifa na hodinu. Rovnako sú určené ceny za rezidentské karty. Zdroj: TASR / Pavol Zachar

S prvotným predstavením parkovacej politky úplne nesúhlasili viaceré mestské časti, ktoré žiadali prijať pripomienky, aby mohli VZN schváliť. Už teraz viaceré mestské zastupiteľstvá hlasovali o tom, či príjmu nový štatút parkovania v meste alebo nie. Dúbravka a Devínska Nová Ves VZN a potrebné dokumenty prijali, zelenú jej s menšími pripomienkami dalo aj ružinovské zastupiteľstvo, Vrakuňa a Staré Mesto nie. A tu nastáva kameň úrazu.

Poslancom chýbajú dokumenty

Staromestskí poslanci žiadajú, aby Vallo dodržal princíp transparentnosti a zverejnil potrebné dokumenty, ktoré im chýbajú. Medzi ne radia napríklad dopadovú štúdiu, či finančnú analýzu. Rovnako je pre nich problémom prerozdelenie príjmov z krátkodobého parkovania – magistrát navrhuje, aby sa tržby rozdelili v pomere 85 percent mestu a 15 percent mestskej časti. Naopak, mestské časti žiadajú, aby sa príjmy rozdelili v pomere 70 ku 30. Občania a mestské časti budú môcť od 22. do 31. mája poslať mestu svoje pripomienky k VZN. O nich a návrhu ako celku by malo mestské zastupiteľstvo rozhodovať 27. júna. 

Starostka Starého Mesta  Foto: SITA/Braňo Bibel

Bratislavský primátor však následne včera zverejnil svoj nový plán – a to najprv pripraviť lepšiu MHD a parkoviská, až potom zaviesť jednotné parkovanie. Rovnako už nechce spoplatniť všetky miesta, ale iba tie, kde to bude potrebné. “Spoplatnené zóny budú len tam, kde je problém zaparkovať, nebolo by fér spoplatňovať miesta, kde sa parkuje bez problémov. Preto sa bude férové parkovanie spúšťať len v konkrétnych zónach, ktoré začneme zavádzať od 2021. Konkrétna zóna sa zavedie, až keď budú na základe predchádzajúcich analýz zabezpečené dostatočne parkovacie kapacity pre rezidentov,” vysvetlil. Deklaroval, že kým nebude v danej zóne vybudovaných dostatok parkovacích miest, platené parkovanie sa tam nespustí.

Pre tých, ktorí do hlavného mesta dochádzajú, sa má do roku 2021 vytvoriť 12 nových záchytných parkovísk v Bratislavskom kraji. “Vznikne 22 kilometrov nových bus pruhov a 39 križovatiek s preferenciou MHD. Dopravný podnik zavedie 80 nových kĺbových autobusov, pribudne 9 expresných liniek MHD a 4 expresné regionálne linky BSK,” dodal. Rovnako chce znížiť ceny rezidentských kariet. Cena za prvé auto bude po novom 39 eur. V prípade, ak budú chcieť získať dve hodiny denne parkovania zdarma v inej mestskej časti, môže zaplatiť dobrovoľný bonus 10 eur. Zmeniť chce aj cenu za kartu druhého auta. Kým prvotne navrhoval 150 eur, teraz chce cenu znížiť na 120 eur za rok. O dobrovoľnom bonuse sa v tomto prípade však nehovorí. Podľa Valla by mohla zlacnieť aj ročná električenka, a to z vyše 260 eur na 199 eur. 

Spustenie plánujú už o rok

“Prvé pilotné zóny budú spustené už v druhej polovici roku 2020. V roku 2021 však budú vznikať ďalšie zóny a v tomto čase už Bratislavčania výraznejšie pocítia regulované parkovanie na území Bratislavy,” uviedol Peter Bubla z magistrátu. Dodal, že do oboch dátumov (september 2020 a rok 2021) musia byť splnené vhodné podmienky pre dotknutých rezidentov a aj pre mimobratislavských vodičov. Vallo však deklaruje, že prvé rezidentské zóny spustia až v roku 2021, keď budú na to pripravené vhodné podmienky.

Magistrát verí, že sa poslancom miestnych zastupiteľstiev podarí schváliť VZN k parkovacej politike. “Potrebu zavedenia parkovacej politiky dnes nespochybňuje prakticky nikto, hoci o jej detailoch a pripomienkach stále vedieme diskusie s poslancami aj s občanmi,” dodal. Glob.sk zaujímalo, či za zmenou plánov primátora Valla bolo neúspešné utorokové hlasovanie staromestského zastupiteľstva. Hovorca sa odpovedi vyhol. “S pripomienkami poslancov mestských častí pracujeme bez ohľadu na to, ako prebehlo a stále prebieha hlasovanie v mestských častiach,” uzavrel.

Galéria
S Vallom predstavili parkovaciu politiku aj starostovia všetkých bratislavských mestských častí. Tí vraj s nastavením súhlasia, majú však pripomienky. Zdroj: TASR / Pavol Zachar
Do Petržalského parkovacieho systému mestská časť zapojila ďalšie súkromné parkovisko. ZDROJ: Ján Zemiar
Cena dovezených a ojazdených áut na Slovensku rastie. Ilustračné foto. ZDROJ: Ján Zemiar
Petržalka zapája do parkovacieho systému aj súkromné parkoviská. Ilustračné foto. ZDROJ: Ján Zemiar
Cena dovezených a ojazdených áut na Slovensku rastie. Ilustračné foto. ZDROJ: Ján Zemiar
Slovensko je lídrom vo výrobe automobilov, ale priemerný vek vozidiel je jeden z najstarších v Európe. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Parkovanie je obrovským problémom v celej Bratislave. Zdroj: Zoznam.sk / Peter Korček
Parkovanie motorových vozidiel je možné do 30.septembra 2023. Zdroj: Peter Korček
Ilustračné foto. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Parkovacia politika nemusí byť vo všetkých mestských častiach nastavená rovnako. V niektorých, kde nie je problém s parkovaním, môže byť parkovanie pre rezidentov vyčlenené iba na večerné a nočné hodiny. Zdroj: TASR / ŠŠtefan PušškṚ
Petržalka zapája do parkovacieho systému aj súkromné parkoviská. Ilustračné foto. ZDROJ: Ján Zemiar
Primátor Vallo verí, že parkovacou politikou zníži počet áut jazdiacich po Bratislave a zlepší tak podmienky pre Bratislavčanov. Zdroj: TASR / Tomáš Halász
Podľa primátora by tak mesto mohlo získať do pokladnice aj milióny eur. Zdroj: TASR / Pavol Zachar
Mesto magistrát rozdelí na štyri tarifné zóny, v každej sa bude platiť iná tarifa na hodinu. Rovnako sú určené ceny za rezidentské karty. Zdroj: TASR / Pavol Zachar
navigate_before
navigate_next