Regióny Bratislava Top

VEĽKÁ ANKETA! Bude GIRO D´ ITALIA na Slovensku? Legendy cyklistiky to povedali na rovinu

ZDROJ: facebook giroditalia.it

BRATISLAVA – Jednou s najdiskutovanejších športových tém u nás boli v posledných týždňoch informácie o organizovaní úvodných troch etáp cyklistických pretekov Giro d´Italia na Slovensku v roku 2023. Bolo by to po prvý krát v histórii, čo by sa jedno z najväčších, najsledovanejších a najpopulárnejších športových podujatí planéty konalo u nás. Zisťovali sme preto, aká je aktuálna situácia, keďže už o pár dní bude v Miláne prezentácia novej trasy Giro 2022, kde sa bude vo veľkom diskutovať aj o usporiadateľoch Giro 2023. Slovenskou konkurenciou sú totiž aj Turecko či Maroko.

 

Podľa našich informácii už niekoľko týždňov prebiehajú rokovania medzi majiteľmi RCS Miláno, ktorá je organizátorom Giro d´Italia a slovenskou stranou. Najmä o finančnom zabezpečení podujatia, logistike, reklamných, marketingových a televíznych právach alebo ekonomických ukazovateľoch. Záujem je na jednej a druhej strane, aj keď celý proces je iba na začiatku.Na základe iniciatívy od spoločnosti RCS Miláno, ktorá organizuje Giro d ´Italia, Strade Bianche alebo Okolo Lombardie mi bola posunutá  ponuka, či Slovensko nemá záujem organizovať Giro v roku 2023 u nás. Otvoril sa dialóg, ktorý sa preniesol cez slovenské veľvyslanectvo v Taliansku na vládu. Ide totiž o nadnárodný projekt, ktorý je zastrešovaný a garantovaný vládou. Aj čo sa týka finančného zabezpečenia. Prebehli rozhovory a komunikácia medzi diplomatickými zástupcami a zložkami RCS. Zo strany veľvyslanectva bol vytvorený tzv. doporučovací a hodnotiacimi telegram, či sme ako krajina schopný zorganizovať podujatie ako je Giro d ´Italia. Prešlo to vzápätí do vlády, na koaličné stretnutia s tým, že sa zatiaľ nevyjadrili negatívne ani pozitívne. Všetko je momentálne v štádiu rokovaní,” povedal Rastislav Zoller, cyklistický manažér a sprostredkovateľ Giro d ´Italia na Slovensku.

 

Veľvyslankyňa SR v Taliansku Karla Wursterová, majiteľ RCS Urbano Cairo, Rastislav Zoller a generálna sekretárka Veľvyslanectva SR v Ríme Petra Frankova. ZDROJ: archív zoznam.sk

Už v roku 2020 sa uvažovalo, že by Giro d´Italia privítalo Maďarsko, ale po komplikáciách okolo koronavírusu sa štart v Budapešti nekonal. Teraz je možnosť prilákať Giro d´Italia na Slovensko, aj vďaka Petrovi Saganovi, ktorý má v Taliansku abnormálnu popularitu a pre ktorého by to mohol byť zaujímavý a štýlový koniec kariéry.  Celé podujatie je rozplánované na týždeň, na Slovensku by boli tri etapy, preteky by sa začínali príchodom tímov 1.mája a “BIG START Giro d´Italia” je naplánovaný na 5.mája. Predpokladá sa, že centrom pretekov bude Bratislava, jedna etapa by bola na strednom Slovensku a ďalšia vo Vysokých Tatrách. V Bratislave by sa uskutočnili tlačové konferencie, slávnostná večera aj prezentácie tímov. Od piatka do nedele by sa išli tri etapy s tým, že by to bol prierez celým Slovenskom. Okolo organizovania “Grande Partenza” na Slovensku sa už týždne živo diskutuje nielen na sociálnych sieťach, medzi cyklistami, ale aj v zákulisí, kde si ostré slová o výhodnosti organizovania Giro d´Italia na Slovensku vymieňali manažér a sprostredkovateľ podujatia Giro 2023 Rastislav Zoller a prezident Slovenského zväzu cyklistiky Peter Privara.

 

Zdroj: TASR / AP

“Odpoveď na túto otázka je veľmi zložitá, ale keď sa na to pozrieme bližšie, zistíme, že je zároveň jednoduchá, inšpiratívna a pre Slovensko veľmi výhodná. Investícia 8-12 miliónov je reklama štátu, to je podobne ako keď niekto organizuje olympiádu. Tu nejde o to, že ja idem dať 12 miliónov do niečoho, čo neviem čo mi prinesie. Máme spracovaný 96 stránkový projekt, kde je kompletná prezentácia Gira, ”Grande Partenza” kde sú všetky marketingovo – reklamné výstupy. Aké sú vlastne čísla, ktoré potrebuje ministerstvo financií, školstva, dopravy, na ktoré treba kvalifikovane a kvalitatívne odpovedať, čo to napríklad prinesie pre turizmus, jeho rozvoj, gastro sektor a celkovú ekonomiku na Slovensku. Giro je druhý najsledovanejší cyklistické event na svete po Tour de France. 198 krajín na piatich kontinentoch sleduje Giro, čo je 900 miliónov divákov denne počas pretekov. Nehovoriac aké sú tam čísla na sociálnych sieťach, pri zdieľaniach marketingových a reklamných výstupov. Príklad, v Apeldoorne v roku 2016 investovalo Holandsko do organizovania Giro d ´Italia 8,5 milióna EUR. Tri nezávisle agentúry vtedy vypracovali štúdie, čo priniesol v danom roku projekt pre krajinu. Turizmus, gastronómia, ubytovacie služby… Čistý zisk, ktorý bol prezentovaný holandskou vládou bol cez 52 miliónov EUR a celkovo sa turizmus v krajine v roku 2016 zvýšil o 12 až 18%,” povedal Rastislav Zoller v rozhovore pre zoznam.sk.

 

Vľavo slovenský cyklista Peter Sagan v cyklámenovom drese lídra bodovacej súťaže Giro d´Italia. FOTO TASR/AP

Naopak prezident cyklistického zväzu považuje organizovanie Giro d ´Italia na Slovensku za zbytočný projekt a hlúposť. “Osobne si myslím, že ak chce Maďarsko Giro d´Italia, tak slovenský divák to má kúsok a my máme nádherné podujatie Okolo Slovenska, ktoré je vysoko vo svetom rebríčku Medzinárodnej cyklistickej federácie a môžeme ho povýšiť na najvyššiu kategóriu. Ak nám dá niekto takéto peniaze, tých spomínaných 12 miliónov, tak by sme tu mali na 5 – 6 rokov špičkové podujatie. Teraz tu máme sedem tímov World Tour, tak to by ich bolo pätnásť. K nám chodili a chodia esá ako Julian Alaphilippe, Alexander Kristoff, Ella Viviani. Slovenský divák ich môže vidieť aj tu. Kto chce vidieť najväčšiu svetovú cyklistike môže ísť na Tour de France, Giro d´Italia, Vueltu, jednorázové jarné klasiky Miláno – San Remo, Paríž – Roubaix. Kto chce vidieť Wimbledon ide do Londýna, na Roland Garros do Paríža. V tejto pandemickej situácii bola pozastavená výstavba Národného cyklistického centra, ktoré malo slúžiť našim reprezentantom, deťom, mládeži. teraz dáme cudziemu subjektu 12 miliónov, EUR veď by sme za to mali postavenú polku cyklistického centra. Giro nie je pre nás, je to pekná krabica previazaná ružovou mašľou no my s tej krabice nič nemáme. Nemáme z toho žiadne benefity, ide iba o rozhadzovanie peňazí. Je to ročný rozpočet možno desiatich zväzov u nás. Ja v tom nevidím žiadny benefit pre slovenský šport mať Giro na Slovensku. Keď by sme mali Okolo Slovenska na Eurosporte, to by bol extra bonus pre nás. To je cesta ako zviditeľniť Slovensko, za ďaleko menšie peniaze. Za tých 12 miliónov by sme mohli byť 10 rokov na Eurosporte. Na tom pracujme systematicky a dlhodobo,” reagoval na informácie Peter Privara.

 

Zdroj: facebook giroditalia.it

Sto ľudí, sto chutí. Každý má svoju pravdu, každý vie prečo je to dobré alebo nie. Preto sme oslovili viaceré významné osobnosti a legendy slovenskej cyklistiky, aký je ich pohľad na organizovanie Giro d´Italia na Slovensku a čo si o podobnom projekte myslia.

Čo hovoríte na možnosť organizovať úvodné tri etapy Giro d´Italia na Slovensku v roku 2023?

Peter Velits: Bolo by to úžasné, ak by to vyšlo. Také niečo Slovensko ešte nezažilo a pre slovenského diváka to môže byt obrovský zážitok.

Martin Velits: Bola by to najväčšia, nie len cyklistická, ale celková športová udalosť v histórii Slovenska.

Milan Dvorščík: Vidím to ako náročný a nákladný projekt, ale v prípade jeho realizácie očakávam veľký prínos pre Slovensko, pre slovenský šport a cyklistiku.

Milan Jurčo: Organizovanie troch etáp Giro ď Itália v roku 2023 by bolo najväčším cyklistickým i športovým podujatím na Slovensku. Zastúpením krajín, účastníkov, celosvetovou sledovanosťou ešte takéto podujatie u nás nebolo. Slovensko je svojou dostupnosťou a reliéfom krajiny ideálne na začatie tohto trojtýždňových cyklistických pretekov.

Róbert Nagy: Reči, že organizujeme Okolo Slovenska nikoho nezaujímajú. Taliani organizujú stovky pretekov počas roka a tiež majú Giro, detto Francúzi. Je to možnosť spropagovať krajinu lepšie, ako prostredníctvom Okolo Slovenska, keďže je vyššia sledovanosť. Je to divácky mimoriadne zaujímavé, neporovnateľné s pretekmi Okolo Slovenska. Vyjadrenia predstaviteľov cyklistického zväzu, že je to nezmysel, sú práve nezmyslom. Vyjadrovať sa tak o veľkom podujatí je dosť opovážlivé.

Jozef Regec: Som bytostne presvedčený o tom, že Giro d`Itália, by malo zostať na území štátu. Predsa len sú to preteky, ktoré majú v Talianskom svoje miesto a Taliani ich milujú. Myslím si, že ísť cestou Tour de France je slepou uličkou.

Ondrej Glajza: Pre Slovensko by to bola dobrá propagácia a však podľa môjho názoru má Giro d´Italia štartovať v Taliansku alebo maximálne na hraniciach susediacich štátov. Je to zbytočná záťaž pre pretekárov a realizačné tímy.

Zdroj: facebook giroditalia.it

Aké plusy, respektíve mínusy, vidíte pri organizovaní Giro d´Italia na Slovensku?

Peter Velits: Myslím, že plusov je nesmierne veľa a to z rôznych uhlov pohľadu. Na druhej strane mínusy moc nevidím, keďže u Gira sme zvyknutí, že štart býva v rôznych krajinách – dokonca už aj v Izraeli, takže presunúť sa späť do Talianska nevidím ako veľký problém.

Martin Velits: Plusy verím, že prevyšujú mínusy. Samozrejme veľká finančná a organizačná záťaž, na druhej strane obrovská šanca prilákať turistov a spropagovať krajinu.

Milan Dvorščík: Plusy sú viacročná propagácia Slovenska a cestovného ruchu, zviditeľnenie Slovenska vo viacerých domácich a zahraničných médiách – pred, počas, ale aj po ukončení pretekov. Jedinečná príležitosť hostiť špičkové svetové podujatie a výnimočná propagácia cyklistiky a s tým spojená podpora ostatných organizátorov cyklistických pretekov. Obrovská motivácia pre nových adeptov cyklistiky. Mínusy sú obrovské náklady, príprava, logistika, koordinácia zdrojov a samotné uskutočnenie podujatia. Riziká sú vývoj COVID-19, ubytovacie kapacity, prenos a výroba TV signálu. bola by potrebná dôkladná ekonomická analýza a mínusom je aj účelové a kontraproduktívne znevažovanie projektu zo strany Slovenského zväzu cyklistiky.

Milan Jurčo: Plusy by boli veľmi významné a dlhodobé hlavne pre rozvoj cestovného ruchu. Byť súčasťou tohto podujatia by permanentne zviditeľňovalo históriu i budúcnosť Slovenska. Termín podujatia je ideálny pre nástup letnej turistickej sezóny. Mínusy vidím v nie dobrom stave ciest s ich okolia (jamy, diery, polepená vozovka, hrdzavé zábradlia, zvodidlá, odpadky v jarkoch – všetko toto sa dá po trase pretekov odstrániť). Mám tiež obavy, či bude v určitých oblastiach dostatočne logistického zabezpečenia (ubytovanie , strava, zábrany, iné bezpečnostné prvky), sú to riešiteľné veci. Významnou mierou zviditeľnenia a spropagovania a financovania Slovenska by sa mal podieľať štát.

Róbert Nagy: Ľudia budú vidieť svetovú cyklistiku a to naša cyklistika neponúka. Ekonomicky to pomôže každému, či hotelom alebo ľuďom, lebo sa obnovia cesty tam, kde pôjde etapa.

Peter Doležal: Popularita cyklistiky na Slovensku je vysoká. Myslím si, že je to ako usporiadať MS v hokeji alebo Grandslam v tenise. Nevidím žiadne negatíva, je to profesionálna propagácia krajiny s obrovským počtom divákov na celom svete. Samozrejme negatívum je, že pár jedincov bude nadávať, že sú uzatvorene cesty.

Jozef Regec: Myslím si, že finančné prostriedky, ktoré by sa vynaložili na tri etapy Gira, by sa radšej mali investovať do organizácií domácich pretekov a do ďalších jednorazových pretekov, ktoré na Slovensku chýbajú. Ak chceme, aby sa vrátila cyklistika na slovenskom cesty, tak len preteky Okolo Slovenska cyklistiku nevytrhnú. Slovenský zväz by si mal s jeho vedením uvedomiť, že slovenské cyklistika je v hlbokom úpadku a jedine s kvalitnými pretekármi, s kvalifikovaným vedením sa preteky sa môže vrátiť tam, kde boli kedysi a to nielen pod Petrom Saganom, ktorý je fenoménom slovenského cyklistiky.

 

Zdroj: facebook giroditalia.it

Ak by Vás organizátor oslovil, vedeli by ste si predstaviť spoluprácu pri projekte Giro d´Italia na Slovensku?

Peter Velits: Nie som si istý, ako ja osobne by som vedel pomôcť, ale prečo nie.

Martin Velits: Áno, samozrejme.

Milan Dvorščík: Áno. V rámci mojich časových možností a pod podmienkou, že na projekte nebude participovať Slovenský zväz cyklistiky. Riadenie Slovenského zväzu cyklistiky v súčasnosti pokladám za neetické, doslova až zvrátené, pretože vychádzajúc z vlastnej skúsenosti, lojálni členovia hoci aj porušujú zákony a pravidlá sú chránení a tí čo na porušovanie pravidiel poukazujú, sú nezmyselne trestaní.

Milan Jurčo: Ako pretekár som štartoval na  Giro d’ Itália v roku 1987, viackrát som bol na podujatí ako fanúšik, vrátane keď štartoval na Gire môj syn Matej. Samozrejme, mám záujem podieľať sa na organizácii, prioritne na výbere trasy pretekov. Navyše rozprávam po taliansky. Po oboznámení sa z požiadavkami podujatia sa budú riešiť  výstupy.

Róbert Nagy: Áno, bola by to pre mňa veľká česť.

Peter Doležal: Bude mi česť byť súčasťou takého to podujatia. Mám už skúsenosti s usporiadaním podobných pretekov ako boli napríklad Majstrovstvá Česka a Slovenska v Žiari nad Hronom, kde som bol ako technický a športový riaditeľ.

Jozef Regec: Snažil by som sa organizátorom pretekov vysvetliť, že Giro sú skvelé preteky, ktoré majú minulosť a budúcnosť, ale v domácom prostredí. Podporujme slovenských cyklistiku a venujme sa mládeži, pretože tam je zaručená budúcnosť slovenskej cyklistiky.