Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice

VEĽKÁ ZMENA pre MOTORISTOV: Parkovanie na chodníkoch je opäť POVOLENÉ! Nezaplatené pokuty platiť nemusíte

Parkovacia politika sa na Slovensku bude meniť. Zdroj: Peter Korček

BRATISLAVA – Cestovanie a doprava sú už roky na Slovensku extrémnym problémom pre všetkých motoristov. Stav slovenských ciest je žalostný, množstvo diaľničných úsekov nedostatočný a kapacita parkovacích miest v obciach katastrofálna. Situáciu ešte viac skomplikovala novela cestného zákona, podľa ktorej bolo od 1.marca zakázané parkovanie na chodníkoch. Našťastie pre šoférov, samosprávy aj mestské polície sa sporný a nedomyslený zákon zatiaľ v praxi používať nebude.

 

Na základe novely, ktorá nadobudla účinnosť 1. marca 2022, prišlo totiž k zániku možnosti pre vybrané motorové vozidlá parkovať na chodníku priľahlom k ceste pri zachovaní voľného priestoru 1,5 metra. Motorové vozidlá (neprevyšujúce 3,5 tony, okrem bicyklov a motocyklov) tak nemohli parkovať na chodníku ani pri zachovaní voľného priestoru 1,5 metra. Parkovať na chodníku mohli v zásade iba vtedy, ak to umožňovala dopravná značka.  “V mimoriadne exponovaných lokalitách spôsobí táto nová úprava mnohým obciam, respektíve mestám a mestským častiam, parkovací kolaps, keďže vzhľadom na počet áut tieto jednotky územnej samosprávy jednoducho nemajú a do tejto doby nestihnú vytvoriť nové parkovacie miesta, respektíve vyznačiť dopravné značenie, ktoré umožní parkovanie na chodníkoch,” kritizovali samosprávy nelogickosť novely cestného zákona v praxi.

Napokon je všetko inak a situácia sa otočila v prospech motoristov. Zatiaľ. Vozidlá budú môcť v prechodnom období parkovať na chodníku podľa doterajších pravidiel a to až do 30. septembra 2023. Táto úprava umožní mestám a obciam získať čas na vyriešenie nedostatku parkovacích miest. Návrh zákona o cestnej premávke už podpísala aj prezidentka Zuzana Čaputová s tým, že sa prechodné obdobie sa skrátilo. Pôvodne to malo byť až do 31. marca 2024. S tým nesúhlasilo napríklad mesto Bratislava, ktoré to považovalo za príliš dlhú lehotu. Koniec septembra 2023 je tak kompromisom.

 

Parkovacia politika v Bratislave sa bude meniť. ZDROJ: Zoznam.sk / Ján Zemiar

Upravila sa aj najvyššia hmotnosť vozidla, ktoré môže stáť na chodníku pri dodržaní ostatných pravidiel a to z 3500 kilogramov na 2800 kilogramov. Dôvodom je, že chodníky sú projektované zhruba na nosnosť 2800 kg a týmto spôsobom sa vylúčia veľké dodávky. Z pozmeňujúceho návrhu vyplynula aj úprava, ktorá do novely zákona pridala elektrické kolobežky, ktoré by podľa pôvodného znenia nemohli byť zaparkované na chodníku. Zároveň zanikla aj trestnosť priestupku za parkovanie na chodníku pri dodržaní ostatných pravidiel. Zákon je účinný dňom vyhlásenia.

“Ak niekto v tom medziobdobí dostal pokutu za to, že zaparkoval na chodníku a všetko ostatné bolo dodržané, to znamená, 1,5 metra miesta pre chodcov zostalo a ani žiaden iný paragraf zákona o cestnej premávke neporušil a nezaplatil pokutu na mieste, tak účinnosťou tohto zákona sa správne konanie o tomto priestupku zastaví, lebo zanikne trestnosť tohto porušenia zákona,” skonštatoval predkladateľ novely zákony poslanec Peter Cmorej.