Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

VEĽKÉ VAROVANIE pre motoristov: Pokuty za rýchlosť budú po novom PORIADNE VYSOKÉ

Pokuty za rýchlosť sa telefonovanie za volantom budú po Novom roku na Slovensku vyššie. Zdroj: TASR / Jakub Kotian

BRATISLAVA – Nové pravidlá pre cyklistov na cestách, nová parkovacia politika v mestách, dramatické zvýšenie pokút za nedodržiavanie povolenej rýchlosti v obci, vzostup cien za pohonné hmoty, minimum nových diaľničných kilometrov. To sú základné novinky pre všetkých motoristov na Slovensku v roku 2022.

 

Nič pozitívne šoférov od januára nečaká. Práve naopak. Represie, kontroly, pokuty, takmer nulové zlepšenie jazdného komfortu na slovenských cestách a najmä katastrofálna parkovacia politika vo veľkých mestách, kde budú na programe dňa kolóny, nervy a  stres. To je alebo bude slovenská klasika v roku 2022. Pozrime sa však aj na ďalšie novinky slovenských motoristov. Dôležitá zmena bude platiť pri vodičských preukazoch a to najmä pre skupiny C a CE (vozidlá určené na prepravu tovaru s celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony). Tie by záujemcovia mali získať vo veku 18 rokov a vodičské oprávnenie skupiny D a DE (vozidlá určené na prepravu viac ako osem osôb okrem vodiča) vo veku 21 rokov. Vyplýva to z návrhu novely zákona o cestnej premávke. Momentálne je hranica pre získanie vodičského preukazu na nákladiak potrebný vek 21 rokov a pre autobus 24 rokov.

Podmienkou získania vodičských preukazov na nákladiaky a autobusy v nižšom veku však podľa ministerstva má byť absolvovanie tzv. kurzu základnej kvalifikácie. Tie môžu byť riadne (280 hodín) alebo zrýchlené (140 hodín). „Absolvovanie kurzu základnej kvalifikácie bude musieť žiadateľ doložiť skúšobnému komisárovi pred samotnou skúškou z odbornej spôsobilosti. Po úspešne vykonanej skúške z odbornej spôsobilosti bude musieť vodič ešte úspešne vykonať skúšku podľa zákona o povinnej základnej kvalifikácii a pravidelnom výcviku niektorých vodičov, čím získa aj osvedčenie o základnej kvalifikácii a kvalifikačnú kartu vodiča,” uvádza rezort s tým, že až potom bude vodič oprávnený viesť motorové vozidlá danej skupiny v nižšom veku.

 

Pokuty za rýchlosť sa telefonovanie za volantom budú po Novom roku na Slovensku vyššie. Zdroj: TASR / Jakub Kotian

Ďalšou novinkou, už menej potešujúcou, je návrh za prekročenie dovolenej rýchlosti v obci o 20 kilometrov za hodinu a viac a mimo obce o 30 kilometrov za hodinu a viac, ktorý má byť klasifikovaný ako porušenie pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom. „Vo väčšine prípadov je pravdepodobnosť vzniku nehody priamo ovplyvnená rýchlosťou, správnosťou rozhodovania ako aj časom potrebným na jeho vykonanie. Rýchlou jazdou sa samozrejme skracuje čas nevyhnutný na vyhodnotenie situácie a na vykonanie úkonu ako reakcie na kritickú situáciu, v neposlednom rade sa zvyšovaním rýchlosti jazdy priamou úmerou predlžuje aj brzdná dráha vozidla,” zdôrazňuje ministerstvo vnútra. Všetky tieto faktory podľa rezortu zvyšujú potenciál rýchlej jazdy negatívne ovplyvniť bezpečnosť cestnej premávky.

Zvýšené pokuty majú kaskadérov odradiť od pocitu pretekára formuly 1. Dopravná polícia často zverejňuje zábery, kde vodiči doslova preletia cez obec, cez priechod pre chodcov v rýchlosti 168 km/h a mimo obce aj 240 km/h. Za takéto agresívne a život ohrozujúce konanie uhradia pokutu, ktorá však nemá schopnosť ich odradiť od ďalšieho pokračovania v rýchlej jazde,” zdôvodnil rezort. V súvislosti s pokutami netreba zabúdať ani na ďalšie sankcie v rámci objektívnej zodpovednosti a to na základe zisteného evidenčného čísla vozidla. Ak nebude uhradená pokuta uložená v rámci objektívnej zodpovednosti a policajt zastaví dané vozidlo na ceste, môže zadržať doklady od vozidla a tabuľky s evidentným číslom vozidla. Auto zostane ako nepriama zábezpeka až do zaplatenia sankcie. Doklady a evidenčné číslo vozidla sa vrátia majiteľovi až po jej zaplatení.

 

Pokuty za rýchlosť sa telefonovanie za volantom budú po Novom roku na Slovensku vyššie. Zdroj: TASR / Jakub Kotian

Je však otázne, či zvýšenie pokút na slovenský spôsob niečo na cestách zmení. Možno by bolo vhodné zaviesť švajčiarsky model. Tam dostanete pokutu na základe príjmov porušiteľa rýchlosti. Príklad? Za prekročenie “päťdesiatky” o 45 km/h dostala jedna šoférka pokutu až 184 000 EUR. Šialené, bláznivé, choré? U nás možno, vo Švajčiarsku nie. Miestna multimilionárka  má totiž majetok vo výške viac ako 13 miliónovom frankov. Rovnica si bohatý = máš na pokutu platí vo Švajčiarsku dokonale.

Prísnejšie tresty platia od 1. septembra aj v Rakúsku. Pri porušení rýchlosti 41 až 60 km/h môžu vodičovi vziať vodičský preukaz na 4 týždne a v prípade opakovania to môžu byť až 3 až 6 mesiacov. Navyše záznam v registri vodičských preukazov platí a zmizne až po 4 rokoch. Nová legislatíva okrem toho odklepla ďalšie tresty za závažné porušenia predpisov. Vodičom hrozia nielen niekoľkotisícové pokuty, ale aj zhabanie predmetného vozidla.

 

Policajné hliadky aj naďalej kontrolujú vodičov. Zdroj: TASR / Roman Hanc

Nové pokuty za rýchlosť sa do praxe dostanú aj s pokutami za telefonovanie počas jazdy. Medzi závažné porušenia pravidiel cestnej premávky na Slovensku sa má na Slovensku po novom zaradiť aj porušenie zákazu držať v ruke alebo iným spôsobom obsluhovať telefónny prístroj alebo iné telekomunikačné, audiovizuálne alebo obdobné zariadenie počas šoférovania, okrem použitia systému „voľné ruky“, informuje polícia na svojej oficiálnej stránke. Policajti poukazujú na množstvo vodičov telefonujúcich za volantom, nastavujúcich si cestu v navigácii, vodičov nákladných vozidiel sledujúcich notebooky.

Porušenie tejto povinnosti je podľa rezortu druhou najčastejšou príčinou ukladania pokuty v cestnej premávke. Výška sankcie je aktuálne maximálne 100 eur. V blokovom konaní bude po novom podľa ministerstva za daný skutok možné uložiť pokutu do 150 EUR, v konaní pred správnym orgánom pokutu od 60 eur do 300 EUR a bude tiež možné uložiť aj sankciu zákazu šoférovania v trvaní do dvoch rokov. V prípade schválenia vládou a parlamentom by novela mala nadobudnúť účinnosť 1. mája 2022.