Regióny Bratislava Domáce Spoločnosť Koronavírus Top

VEĽKÉ VYSVETLENIE! Vlna kritiky majiteľov reštaurácií postavila na nohy Úrad verejného zdravotníctva

Ilustračná foto. Zdroj: TASR - Martin Baumann

BRATISLAVA – Vláda schválila nový COVID automat, ktorý by mal začať na Slovensku platiť už od 16. augusta. To však vyvolalo búrlivé reakcie u majiteľov reštaurácií. Okrem toho, že si budú musieť vybrať koho do prevádzky pustia, nedostali ani jasné pokyny ako týchto ľudí kontrolovať. Majú vôbec na to právo?

 

Počas pandémie koronavírusu asi najviac utrpel gastro sektor, ktorý musel byť zatvorený niekoľko mesiacov. Nehovoriac o tom, že prišli o značnú časť turistov. Niet sa preto čomu čudovať, že nový COVID automat ich nanajvýš znepokojuje. Obzvlášť, keď sa stále nedozvedeli dostatok informácií a opatrenia sú už čoskoro tu.

Čoskoro budú mať prevádzkovatelia reštaurácií na výber z troch možností. Každá z týchto možností sa odvíja od toho, v akej farbe okresu sa nachádzate. Tieto nové tri kategórie, do ktorých budú patriť reštaurácie, ovplyvnia ich podmienky otvorenia. Rozdeľujú prevádzky podľa toho, akých ľudí sa rozhodnú do zariadenia púšťať. Prvá skupina sú ľudia plne zaočkovaní, ďalšou sú takzvaní OTP, čiže osoby plne zaočkované, testované alebo tie, ktoré prekonali COVID – 19 za ostatných 180 dní, alebo potom vstup bez obmedzení.

Zdroj: TASR / František Iván

Kompetentní z reštaurácie pritom budú mať právo nahliadať do osobných dokumentov zákazníkov, „vyhláška ustanovuje právo prevádzkovateľom zariadení a organizátorom podujatí tieto doklady od návštevníkov žiadať a aj právo do týchto dokladov nahliadnuť,“ spresnil hovorca Úradu verejného zdravotníctva Marek Eliáš.

TVRDÉ REAKCIE majiteľov reštaurácií vláde: Zabudnite, nebudeme za vás robiť policajtov a buzerovať ľudí

Konkrétne ide o dokumenty, ktoré potvrdzujú očkovanie a ktoré potvrdzujú informácie o prekonaní COVID-19. Taktiež si môžu vyžiadať doklad o výsledku negatívneho testu na COVID-19, a to v papierovej alebo elektronickej forme. Všetky tieto potvrdenia však môže nahradiť digitálny COVID preukaz Európskej únie.

Zdroj: TASR / Martin Baumann

Hovorca spresnil, že ak sa zákazník preukáže negatívnym testom, v tom prípade platí, „negatívny výsledok PCR alebo LAMP testu nie starší ako 72 hodín od odberu. Negatívny výsledok antigénového testu nie starší ako 48 hodín od odberu.“

Ako má podľa pravidiel vyzerať kontrola dokladov?

Majitelia reštaurácie momentálne nedisponujú žiadnou aplikáciou, ktorá by im to umožňovala. Podľa informácií, ktoré nám poskytol Eliáš, „v súčasnosti stačí kontrolovať potvrdenia v papierovej forme alebo stiahnuté v mobile. Kým nebude dostupná slovenská aplikácia, môžu si tiež stiahnuť a používať verejne dostupné aplikácie členských štátov, ktoré dokážu „čítať“ Digitálne COVID preukazy EÚ.“

Rozhodnutie o tom, akú skupinu ľudí pustí majiteľ do svojho zariadenia nemusí nikde hlásiť, „musia však viditeľne v priestoroch prevádzky vyznačiť, ktorý režim platí, a následne ho dodržiavať,“ podotkol hovorca.

Zdroj: TASR / Jaroslav Novák

Pozoruhodné však je, že aj keď sa majiteľ rozhodne, že do svojej prevádzky pustí len plne zaočkovaných, on ani jeho personál túto podmienku spĺňať nemusia. Toto opatrenie sa totižto týka len zákazníkov. Spresnil nám hovorca s tým, že „zamestnanci musia dodržiavať protipandemické opatrenia stanovené vo vyhláškach – prekrytie horných dýchacích ciest, dezinfekcia plôch a podobne.“

Jedna prevádzka, rozdielne pravidlá

Majiteľ reštaurácie, ktorý má vo svojej prevádzke oddelené priestory si dokonca môže vybrať. V každom z týchto priestorov totižto môžu platiť rozdielne pravidlá. Avšak len v tom prípade, „ak sú tieto priestory stavebne oddelené a majú charakter osobitných prevádzok, aby sa jednotlivé skupiny zákazníkov nemiešali,“ podotkol Eliáš.

Zdroj: TASR / Henrich Mišovič

Okrem toho nás hovorca tiež informoval, že majiteľ reštaurácie môže tieto režimy striedať. A teda sa tam v iný čas môže prísť najesť iná skupinka ľudí. „Vyhláška nestanovuje trvanie týchto režimov, môžu ich jednotlivé prevádzky striedať. Dôležité je, aby dôsledne dodržiavali podmienky pre daný režim, napríklad aby v čase určenom pre plne zaočkovaných sa v prevádzke nenachádzali nezaočkované osoby.“

Opýtali sme sa tiež na požiadavku Asociácia hotelov a reštaurácií Slovenska, ktorý sa podľa informácií na svojom webe, obrátili na Úrad hlavného hygienika s prosbou „aby vyhlášky, ktoré budú vychádzať z podmienok nového Covid automatu, boli účinné najskôr od 1. septembra 2021.“ Na túto otázku však nereagoval.