Regióny Bratislava

Verejnosť môže osláviť 40. výročie od skončenia bežnej prevádzky parných rušňov

Ilustračná foto: Zdroj: TASR / Milan Kapusta

BRATISLAVA – Pandemická situácia nedovolila na deň presne po 40. rokoch zrealizovať plánované podujatie s názvom Kráľovná železníc neodišla, teda akúsi rekonštrukciu slávnostného programu zo 17. októbra 1980. Vtedy bola slávnostnou jazdou parného vlaku z Bratislavy cez Galantu a Trnavu až do Leopoldova, ťahaného parným rušňom 556 036, ukončená pravidelná prevádzka parných rušňov na Slovensku. Železnice Slovenskej republiky v spolupráci s partnerskými občianskymi združeniami sa rozhodli podujatie usporiadať v náhradnom termíne v sobotu 26. júna.

 

Z bratislavskej hlavnej stanice o 7.40 h vyrazí parný vlak, ktorý na rovnakej trase opäť odtiahne Štoker 556.036. Ako informovala riaditeľka odboru komunikácie a marketingu Železníc Slovenskej republiky Ria Feik Achbergerová, na svojej ceste zastaví v Senci, Galante, Trnave. V Leopoldove ho vystrieda parný rušeň 555.3008, ktorý vlak potiahne späť do Bratislavy, tentokrát však cez Trnavu a Pezinok. Poobede sa obidva parné rušne vydajú spolu na hviezdicovú jazdu po tratiach v Bratislave.

“Parný rušeň 556 036, prezývaný Štoker, je jeden z tých šťastnejších, ktorý sa podarilo zachrániť pred plameňmi autogénu. Po skončení prevádzky parných rušňov sa stal súčasťou zbierok podnikového múzea železníc na Slovensku, dnešného Železničného múzea SR. Vďaka šikovnosti dobrovoľníkov z občianskeho združenia Spolok Výhrevne Vrútky je rušeň stále funkčný a dokáže ťahať vlaky rovnako ako pred 40 rokmi,” uviedol jeho riaditeľ Michal Tunega. Ako dodal, v zbierke múzea sa nachádza vyše 270 historických železničných vozidiel. Z toho parných rušňov je 35, niekoľko je “živých”, teda prevádzkyschopných, niektoré sú obnovené len vzhľadovo, ďalšie sa podrobujú náročným opravám do prevádzkyschopného stavu a zvyšné čakajú na opravu.