Regióny Bratislava Domáce

Vodiči, pozor! V TOMTO meste DEFINITÍVNE skončilo vydávanie starých ŠPZ-tiek! Nový dizajn zaplaví cesty

Ilustračná foto. Zdroj: Facebook

BRATISLAVA – V Bratislave sa začali vozidlám vydávať už len nové evidenčné čísla. Starý dizajn odchádza do zabudnutia. Ľudia však nie sú z nového vizuálu nadšení a na internete sa spustila spŕška slovnej kritiky.

V Bratislave začala polícia vydávať už len nové EČV. Tým s pôvodným dizajnom už odzvonilo. Nové evidenčné čísla vám už nepovedia, z akého okresu je vodič pred vami. V podstate sa z nich už nedozviete veľa informácií, pretože nové EČV sa viažu na auto a nie na majiteľa vozidla. O nový dizajn sa postarala študentka Simona Császárová.

Vydávanie nových EČV začalo v Klientskom centre na Tomášikovej ulici v Bratislave. V ďalších okresoch Bratislavského kraja ostávajú zatiaľ staré EČV: “Na dopravných inšpektorátoch v Pezinku, Malackách a Senci sú doposiaľ zásoby tabuliek s evidenčným číslom so starým dizajnom, a preto k dnešnému dňu (22.05.2023) sú v rámci Bratislavského kraja vydávané tabuľky s evidenčným číslom s novým dizajnom iba na Klientskom centre na Tomášikovej ulici,” potvrdila Jana Šimunková, hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave.

Ľudia sú z nového dizajnu pobúrení a niektorí aj znechutení. “Font ako z písacieho stroja, malý slovenský znak, ktorý pôsobí akoby ho niekto zmenšil úmyselne na 50% požadovanej veľkosti a celkovo taký akýsi nedotiahnutý dizajn s veľa prázdnymi plochami,” uviedol Ján. Mnohí poukazujú na to, že nový dizajn sa veľmi podobá ukrajinským značkám. “Osobne si tiež nemôžem pomôcť a až tak neverím na náhody, že nove ŠPZ sú podobné UA značkám, aby tak nekričali medzi našimi,” poznamenal Pali. Mnohí komentujúci dali aj vlastné návrhy, ako mohli nové značky vyzerať: “Stačilo si zobrať za vzor ľubovoľné technické písmo, spraviť ho hrubšie, všetky znaky rovnakého rozmeru, rozlíšiť nulu od O (podobne ako na starom dizajne). Napríklad na inom mieste alebo na 2 miestach do šikma. Bolo by to 100x luxusnejšie než tá nová zmenšená hatlanina.”

Nové značky sa stali aj súčasťou vtipných koláží.

Hoci nový dizajn niektorých vodičov pobúril, poslanec Národnej rady Slovenskej republiky, Miloš Svrček, hovorí o uľahčení byrokracie a šetrení štátneho rozpočtu. Nové EČV sa môže preniesť “z pôvodného majiteľa motorového vozidla na nového majiteľa motorového vozidla, pričom pôvodnú tabuľku bude môcť použiť bez ohľadu na to, či má v danom okrese naďalej trvalý pobyt.” V praxi to znamená, že ak už raz auto dostane svoju značku, môže ju mať až do zošrotovania, pričom teraz sa musela meniť s novým majiteľom. Ide zároveň aj o finančne menej nákladné a ekologické riešenie, ako ďalej uvádza Miloš Svrček: “Opätovné použitie pôvodnej EČV však okrem finančnej úspory pre majiteľa vozidla prináša aj ekologický efekt pre spoločnosť, pretože pri súčasnom systéme sa už dá hovoriť o plytvaní (pri dnešnom počte áut sa v úhrne jedná o značný objem kovu potrebného na výrobu EČV).”

Pozitívnu zmenu EČV vnímajú aj niektorí vodiči. Peter sa vyjadril, že sa už nebude musieť báť o svoje auto: “Konečne, už to malo byť dávno. Kopec vodičov mení svoje správanie na základe toho, či je vodič pred nimi prišelec alebo nie. Rovnako koľkokrát som bol v inom meste a mal som vyhnuté stierače len preto, že si na to miesto, kde som stá, nemohol zastať domáci.”