Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice

Z Akčného plánu rozvoja elektromobilty na Slovensku je trhací kalendár: Cyklokoalícia z neho urobila zdrap papiera

Plán obnovy počíta s miliónovými investíciami v oblasti nabíjacích staníc pre elektromobily. ZDROJ: TASR / Radovan Stoklasa

BRATISLAVA – Potom ako ministerstvo hospodárstva predstavilo Akčný plán rozvoja elektromobility na Slovensku vyzerali úvahy a predstavy o „zelenej“ doprave ako hotová vec a zlepšenie životného prostredia u nás už nemalo mať žiadne prekážky. No vízie rezortu hospodárstva poriadne skomplikovali cyklistickí aktivisti.

 

Mimovládna Cyklokoalícia spustila totiž podpisovú pripomienkovú akciu, v ktorej kritizovali predložený Akčný plán ministerstva hospodárstva na rozvoj elektromobility na Slovensku. Požiadavky Cyklokoalície podpísalo takmer 800 ľudí, čo je ďaleko viac ako je požadovaných 500 podpisov. Predkladateľ návrhu zo strany ministerstva hospodárstva má teraz povinnosť o tejto veci rokovať so zástupcami verejnosti, čo je pre ministerstvo nečakaná a nepríjemná komplikácia. O čo vlastne ide? Cyklokoalícia požaduje obmedzenie dotácii na nákup elektromobilov ako aj zrušenie ďalších výrazných výhod pre majiteľov týchto vozidiel. Ako je využívanie BUS pruhov alebo bezplatné parkovanie.

Podľa cyklistov totiž Akčný plán nerieši zníženie počtu motorových vozidiel v mestách a obciach, ani zlepšenie životného prostredia či problémy s parkovaním. Podľa Cyklokoalície v celom dokumente absentuje preferencia udržateľných módov dopravy. „Akčný plán namiesto toho navrhuje opatrenia vedúce k ďalšiemu nárastu individuálnej automobilovej dopravy, čo je v rozpore so strategickými cieľmi Slovenskej republiky,“ uvádza Cyklokoalícia. Zároveň dodáva, že podpora nákupu automobilov povedie k ďalšiemu nárastu individuálnej automobilovej dopravy.

 

Cyklokoalícia pripomienkovala národný Akčný plán rozvoja elektromobility na Slovensku. Zdroj: Peter Korček

„Za vhodnejšiu považujeme podporu nákupu bezemisných vozidiel verejnej osobnej dopravy, elektrobicyklov a nákladných elektrobicyklov, ktoré v opatrení neodôvodnene chýbajú. Vzhľadom na súčasné trhové ceny elektromobilov možno tiež očakávať, že si tieto vozidlá budú obstarávať domácnosti s vyšším príjmom ako druhé vozidlo a teda nedôjde k želanému efektu redukcie počtu vozidiel so spaľovacími vozidlami, ale naopak, k zvýšeniu stupňa automobilizácie,“ konštatuje Cyklokoalícia.