Regióny Bratislava Top

Zarážajúci spor súdu a mesta pre parkovanie! Hrozí, že väzenská eskorta bude musieť platiť hodinovú tarifu

Ilustračná foto. Zdroj: zregionu.sk

BRATISLAVA – V okolí justičného paláca na Záhradníckej ulici v Bratislave magistrát zavádza regulované parkovanie. Zamestnanci Okresného súdu Bratislava I., Krajského súdu a v neposlednom rade Justičného paláca sú znepokojení. Sudcovia, obhajcovia, ale aj policajná eskorta budú musieť pred budovou za parkovanie platiť.

 

Donedávna bola pred budovou Justičného palácu v Bratislave osadená značka „zákaz vjazdu s výnimkou Krajského súdu v Bratislave“, tento režim fungoval od roku 2012, dnes je všetko inak. V zóne v okolí Justičného paláca sa totiž zaviedlo regulované parkovanie. Rezidenti majú v rámci svojej bonusovej karty (za ktorú sa na prvé auto pripláca 10 eur ročne) zdarma prvé dve hodiny, po prekročení tohto limitu si budú musieť zamestnanci, návštevníci, či dokonca policajti za parkovanie zaplatiť poplatok 2 eurá na hodinu. Riaditeľ správy súdu na bratislavský magistrát zaslal list, v ktorom poukazuje na vzniknuté problémy. Vedenie hlavného mesta, však značenie neplánuje zmeniť.

regulované parkovanie, justičný palác
Parkovacia zóna Hlavná stanica – Blumentál, ktorá sa zavádza v okolí justičného paláca. Zdroj: KS

Pracovníci z magistrátu koncom mája vyzvali zamestnancov a návštevníkov Justičného palácu, aby v uvedený deň na miestach neparkovali a mohli tam vyznačiť miesta parkovacej zóny s názvom Hlavná stanica – Blumentál. Na výzvu reagovali zamestnanci Krajského súdu na čele s riaditeľom správy súdu Lukášom Kapičákom, ktorý vedeniu mesta adresoval list s pripomienkami. Tento list má redakcia zregionu.sk k dispozícii. Riaditeľ súdu sa v ňom prihovára tímu projektantov organizácie dopravy v hlavnom meste, „v súlade s výzvou na https: //paas.sk/znacenie-zon/ ako organizácia dotknutá návrhom Projektu organizácie dopravy (ďalej len „projekt”) na ulici Záhradnícka, dovoľujeme si predložiť pripomienky k návrhu riešenia zóny SM1 Hlavná stanica-Blumentál v Starom Meste,“ píše Kapinčák.

parkovacia zóna
Tabuľa, ktorou magistrát vyzval zamestnancov Justičného paláca, aby pred budovou neparkovali. Zdroj: KS

Navrhovaná podoba projektu ruší aktuálne umiestnené zvislé dopravné značenie pri vjazde do budovy smerom zo Záhradníckej ulice z jednosmernej komunikácie priľahlej hlavnému vchodu a teda ruší sa regulačná – zákazová značka ,,Zákaz vjazdu pre všetky vozidlá” vrátane dodatkovej tabuľky s textom „Okrem vozidiel s povolením Krajského súdu v Bratislave”, ktorá sa nahrádza zvislou informačnou – symbolovou značkou „P” – Parkovisko s dodatkovou tabuľkou. Navrhovaná dodatková tabuľka určuje časovo obmedzené parkovanie na dobu státia max. 2 hodiny cez pracovné dni v čase 8:00-16:00, v ostatnom čase je parkovanie k dispozícii aj pre dlhšie státie rezidentov.

Zákazová značka, ktorá dlhé roky pred budovou Justičného palácu umožňovala parkovať iba s povolením Krajského súdu. Zdroj: KS

V prípade poplachu nemajú ako osloviť rezidentov

Zavedenie regulovaného parkovania pred budovou Justičného paláca však bude mať podľa Kapinčáka vážne dôsledky. „Aktuálne dopravné značenie dlhodobo podporuje eliminovanie narušovania režimových a bezpečnostných opatrení, ktorých plnením je vstup do súdnej budovy podmienený,“ píše v dokumente adresovanom magistrátu. Nielen, že budú ohrozené vozidlá rezidentov pri častých hláseniach bombovej hrozby v budove paláca, ťažkosti by mohla mať aj policajná eskorta, ktorá privádza obvinených. Parkovanie pred objektom na Záhradníckej ulici totiž doteraz fungovalo na princípe takzvaných povoleniek, ktoré Krajský súd vystavoval zamestnancom. „Keďže sme disponovali zoznamom evidenčných čísel značiek, na ktoré boli povolenky vydané, vedeli sme okamžite osloviť ľudí, aby vozidlo preparkovali v prípade evakuácie, či príchodu eskorty,“ vysvetľuje riaditeľ súdu s tým, že rezidentov, ktorí budú v tejto zóne po novom parkovať, nemá ako v núdzovej situácii požiadať o preparkovanie. Hlásenia ohľadom výbušniny v Justičnom paláci sa berú už ako niečo bežné. Len od začiatku tohto roka ich Kapinčák eviduje päť. No napriek tomu v prípade nutnej evakuácie áut spred budovy vidí v prípade zavedenia parkovacej politiky komplikácie. „Aktuálne vieme operatívne požiadať zamestnancov alebo majiteľov vozidiel, ktorým je povolenka vydaná, aby okamžite preparkovali a nedošlo k ďalším škodám na majetku,“ prízvukuje Kapčinák. „My sa teda spoliehame na to, že sú to len poplašné správy,“ dodáva.

Parkovisko pred budovou Justičného paláca. Zdroj: KS

Bude policajná eskorta platiť za parkovanie?

Dlhšie ako dve hodiny by bez poplatku pred justičákom nemohla parkovať dokonca ani policajná eskorta s obvinenými, ktorých na súdne pojednávanie priváža. „Musela by teda platiť eskorta, ktorá priváža obžalovaných k hlavnému pojednávaniu?“ spytuje sa riaditeľ s tým, že magistrát im jasnú odpoveď na túto otázku nesprostredkoval. Zároveň dodáva, že by to značne skomplikovalo prepravu väzňov. „ZVJS prišlo o všetky parkovacie miesta, takže využívajú len kapacity, ktoré majú vo svojom dvore a tých je žalostne málo. Nám sa do dvora justičného paláca nezmestí väčšie vozidlo aj kvôli výške,“ vysvetľuje Kapinčák s tým, že policajná eskorta čaká na skončenie úkonov s obvinených pred budovou niekedy aj niekoľko hodín. Nevie, či bude Zbor väzenskej a justičnej stráže schopný uhrádzať poplatky za parkovanie, „Akože predstaviť si to viem, pretože rozpočet s takými vecami ráta, avšak vystáva otázka, či na to existuje právny titul,“ hovorí. Je to podľa neho však veľmi neekonomické riešenie najmä pre zúčastnené strany, „lebo to konanie sa predraží a potom sme všetci tam, kde sme nechceli byť, že konania sú drahé, nielen pre verejnosť, ale všeobecne a potom tá súdivosť tam je aká je,“ dodáva riaditeľ správy súdu. Opísaná situácia sa podľa Kapinčáka bezprostredne dotýka chodu oboch súdov, ktoré svojou polohou v rámci okresu Staré Mesto vykonávajú aj výsluchy osôb predvádzaných pohotovostnými motorizovanými jednotkami v rámci takzvaného superrýchleho konania. „Je preto dôležitým zdôrazniť, že žiaducim a nutným je vozidlám tohto účelu umožniť zotrvanie na nevyhnutnú dobu úkonu výsluchu alebo úkonu predvedenia aj nad rámec navrhovaného času 2 hodiny, a taktiež zaručiť aj všeobecnú možnosť umiestnenia vozidla pri budove po čas vymedzený jeho príchodom a odchodom,“ uvádza sa v liste. Magistrát možné komplikácie prepravy väzňov údajne vyriešil tak, že nebude možné od 8 do 16:00 parkovanie rezidentom, ale návštevníkom, to však čo podľa riaditeľa nič nerieši.

Parkovisko pred budovou Justičného paláca. Zdroj: KS

Situácia má pritom podľa zamestnancov Justičného paláca jednoduché riešenie. „Navrhujeme tú reguláciu spustiť až po 14 alebo 15,“ vysvetľuje Kapčinák s tým, že Staromešťania podľa jeho slov miesta pred budovou aj tak nevyužívajú. Ideálny príklad vidí v blízkej základnej škole na Krížnej ulici, či materskej škole na Vazovovej, čo sú budovy patriace pod mestskú časť a nie pod magistrát, „Tam sa vedeli dohodnúť, že vyčlenia parkovacie miesta,“ hovorí Kapinčák.

Vedenie bratislavského magistrátu na všetky pripomienky pracovníkov súdu reagovalo krátkym stanoviskom. „Vo veci pripravovanej parkovacej politiky v zóne (spustenie po posunie k termínu až od 25.05.2022), ktorej súčasťou je aj okolie budovy Justičného paláca, a voči ktorej pripomienky Krajského súdu v Bratislave, bohužiaľ, neboli výrazne akceptované, dovoľujem si Vás úctivo požiadať o rešpektovanie oznamu a v tej súvislosti výzvy k preparkovaniu vozidiel dňa 25.05.2022 od 15:00 hod. a to z dôvodu realizácie vodorovného dopravného značenia na komunikácii pred budovou Justičného paláca. Napriek striktne znejúcej podobe princípov parkovania pred budovou je zo strany prevádzkovateľa www.paas.sk naďalej priestor diskutovať o dopadoch regulácie bezprostredne po jej spustení do praxe,“ odpovedal na spomínaný list bratislavský magistrát.