Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

Zmeny pre SLOVÁKOV: Pošta zvyšuje CENY! Vieme, koľko po novom ZAPLATÍME za TIETO služby

Pracovníci pošty musia čeliť denno denne odporným útokom
Pošta od marca zvyšuje ceny. ZDROJ: TASR/Andrej Galica

BRATISLAVA – Od 1. marca plánuje Slovenská pošta zvýšenie cien niektorých produktov. Zákazníkov chce zároveň motivovať k tomu, aby využívali elektronickú formu podania listov, takzvaný ePodací hárok. Vyplýva to z návrhu opatrenia Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb zverejneného v medzirezortnom pripomienkovom konaní na internetovej stránke slov-lex.sk.

 

Ceny listov 1. triedy sa zvýšia v rozpätí od 20 do 40 centov, listov 2. triedy od 10 do 20 centov. Maximálna cena listu 1. triedy do 50 gramov bude 1,20 eura, do 2 000 gramov je jeho cena 3,40 eura. Najvyužívanejšou formou je list 2. triedy do 50 gramov. Slovenská pošta upravuje jeho cenu o 15 centov. Jeho maximálna cena tak bude vo výške 90 centov. Doporučený list 1. triedy do 50 gramov prostredníctvom doporučenej zásielky bude stáť 2,50 eura, pokiaľ zákazník pri podaní využije ePodací hárok, bude jeho cena vo výške 2,10 eura. Pri využití ePodacieho hárku je cena nižšia pri každej gramáži listu v priemere o 40 centov a o 70 centov pri balíkoch.

Celkové zvýšenie cien predstavuje nárast o 16,91 %, pri využití ePodacieho hárku sa cena doporučených zásielok zvyšuje o 13,39 % a cena úradných zásielok narastie o 11,63 %. Cena za službu “doporučene” sa zvýši o 20 centov. Kategóriu “lístok do 20 g” zrušili, začlenená bude do obyčajného listu.

Poslednú cenovú úpravu urobila Slovenská pošta v marci 2022. V prvom polroku minulého roka mala stratu 11,9 milióna eur z univerzálnej služby, ktorú spôsobil predovšetkým pokles objemu podávaných zásielok. V roku 2023 predpokladá Slovenská pošta rast nákladov o 1,05 % pre zvýšenie spotreby materiálu a energií, najmä vplyvom nárastu cien energií a opatrení v oblasti distribúcie, hlavne v nákladoch na prepravné a rastom iných prevádzkových nákladov.

Slovenská pošta zároveň upozorňuje na podvodníkov, ktorí prostredníctvom falošných e-mailov žiadajú platby od ľudí. Zaznamenali už 50 podvodných správ (SMS, MMS, e-maily, telefonáty, sociálne siete), ktoré využívajú meno Slovenskej pošty a jej e-mailovú adresu. V pondelok o tom informovala hovorkyňa Slovenskej pošty Iveta Dorčáková. Dodala, že ukážky falošných správ sú zverejnené aj na internetovej stránke pošty.

Podobný prípad zaznamenali v októbri 2022, keď podvodníci zneužili identitu Slovenskej pošty na žiadosti o úhradu colných poplatkov, poplatkov za skladovanie zásielky z dôvodu oneskorenia, za doručenie zásielky, za zmenu doručenia či uloženia zásielky.